لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

آرژانتین، ساختمان متهم ایرانی پرونده «آمیا» را مصادره کرد


افرادی که در سال ۲۰۰۶ رسما به بمب‌گذاری در بوئنوس آیرس متهم شدند. (عکس: AFP)
افرادی که در سال ۲۰۰۶ رسما به بمب‌گذاری در بوئنوس آیرس متهم شدند. (عکس: AFP)

دادگاهی در آرژانتین روز سه‌شنبه ساختمانی در بوئنوس آیرس متعلق به یک دیپلمات سابق ایران را که به اتهام ارتباط با بمب‌گذاری در مرکز یهودیان این شهر تحت تعقیب است، ضبط کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک دادستان آرژانتینی به نام آلبرتو نیسمن، این ملک برای جبران خسارات و غرامت یک میلیون دلاری به یکی از بازماندگان این حادثه ضبط شده است.


در اثر این بمب‌گذاری در مرکز جامعه یهودیان شهر بوئنوس آیرس با عنوان آمیا (انجمن همکاری اسراییل و آرژانتین) ۸۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ تن مجروح شدند.


آرژانتین رسما ایران را به طراحی این بمب‌گذاری متهم کرده و چندین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را تحت تعقیب قرار داده است.



تهران بارها دخالت در این بمب‌گذاری را که در تاریخ ۱۸ ژوییه (۲۸ تیرماه) ۱۹۹۴ رخ داد رد کرده است.


اینترپل، پلیس بین‌الملل، برای شش تن از مظنونین این حادثه از جمله آقای هاشمی رفسنجانی، علی فلاحیان، وزیر اطلاعات در دولت هاشمی رفسنجانی، و محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، حکم دستگیری صادر کرده است.


پس از این که مقامات آرژانتینی دریافتند یک ملک در شهر بوئنوس آیرس به نام وابسته فرهنگی سابق سفارت ایران به نام محسن ربانی است، یک قاضی فدرال این کشور حکم توقیف و مصادره ملک را صادر کرد.


محسن ربانی یکی از مقامات ایرانی است که تحت تعقیب پلیس بین‌الملل قرار دارد.


آرژانتین رسما ایران را به طراحی این بمب‌گذاری متهم کرده و چندین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را تحت تعقیب قرار داده است.


در صورتی که آقای ربانی در دادگاه محکوم شود،‌ این ساختمان که در حال حاضر مورد استفاده تجاری است به مزایده گذاشته می‌شود و عایدات آن در اختیار بازمانده این حادثه قرار می‌گیرد.


تاکنون کسی برای اجرای طرح بمب‌گذاری محکوم نشده است، اما کشورهای آرژانتین و آمریکا و اسراییل نیروهای حزب‌الله تحت حمایت ایران را مسئول این کار می‌دانند.


اوایل مهرماه سال جاری کريستينا فرناندز، رييس جمهور آرژانتين ، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از ايران خواست شهروند ان ايرانی متهم به دست داشتن در این بمب ‌ گذاری را به بوئنوس آیرس تحويل دهد.


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز بارها تاکید کرده است که پرونده آمیا «از مسیر قضایی و عادلانه منحرف شده» است.


کشور آرژانتین بزرگ‌ترین جامعه یهودیان آمریکای لاتین را دارد.
XS
SM
MD
LG