لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

دوربین مداربسته در ایران؛ «اصل موضوع مورد تایید است»


فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به نامه محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به نصب دوربین‌های مداربسته در شهرها، انکار کرد که نیروی انتظامی ایران طرحی برای کنترل شهروندان در دست اجرا دارد.


سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم گفت: «نیروی انتظامی هیچ گونه طرحی برای استفاده از دوربین جهت کنترل شهروندان نداشته و بدیهی است این موضوع در مراجع ذی‌ربط نیز مطرح و پیگیری نشده است.»


در همین حال سعید مرتضوی، دادستان تهران، در خصوص ایراد رییس جمهوری اسلامی به نصب این دوربین‌ها توسط نیروی انتظامی به خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گفت: «قطعا ریاست جمهوری به بخشی از این طرح ایراد گرفته‌اند، زیرا اصل موضوع قابل انکار نبوده و مورد تایید است.»


آقای مرتضوی که رییس ستاد پیشگیری و مبارزه با جرایم خاص تهران نیز هست گفت: «نصب دوربین‌های مداربسته به منظور پیشگیری از وقوع جرم و کشف جرایم مورد تایید دادستانی است.»



محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی، در نامه‌ای مورخ ششم آبان‌ماه جاری خطاب به فرمانده نیروی انتظامی به انتشار خبر نصب دوربین‌های مداربسته در برخی از نقاط شهری واکنش نشان داد و نیروی انتظامی را از اجرای طرح‌هایی که «نشان‌گر بدبینی به مردم است» برحذر داشت.



آقای احمدی‌نژاد در نامه خود با ذکر این که «این اقدام برخلاف مصالح، در جهت پلیسی کردن فضای آرام و امن کشور و رو در رو قرار دادن پلیس با اکثریت مردم و زدودن امنیت خاطر و اعتماد از جامعه است» دستور توقف و لغو این گونه اقدامات را صادر کرده است.


این در حالی است که یک مقام ارشد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، ناجا، امروز سه‌شنبه گفت نصب دوربین‌های مداربسته در محله‌های جرم‌خیز درخواست مردم این مناطق است.


به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام ناجا که نامش ذکر نشده می‌گوید: «موضوع نصب دوربین‌های مداربسته پس از بررسی‌های بسیار و به درخواست مردم مناطق برای گرفتن فرصت ارتکاب جرم از قانون‌شکنان» مطرح شده است.


از سوی دیگر روزنامه کیهان نیز در شماره روز سه‌شنبه خود در مخالفت با آقای احمدی‌نژاد انتقاد رییس جمهوری اسلامی را «قابل تامل» خوانده و تصمیم نیروی انتظامی به استفاده از دوربین را «به حفظ امنیت مردم و احترام به حقوق آنها» نزدیک‌تر دانسته است.


محمود احمدی‌نژاد در نامه خود به فرمانده ناجا ضمن توصیه به این که «پلیس باید در کنار مردم باشد» به عدم سابقه «هر نوع تصویب‌نامه در شورای امنیت یا هر مرجع تصمیم‌گیر دیگری در کشور در این خصوص» و تلویحا به غیرقانونی بودن این طرح اشاره کرده است.


روزنامه کیهان همچنین با اشاره به این که نصب دوربین‌های مداربسته اقدامی رایج در همه کشورهاست می‌نویسد نصب این دوربین‌ها «وقوع جرم را در مقیاس گسترده‌ای کاهش می‌دهد».


پنج میلیون دوربین در بریتانیا


موضوع استفاده از دوربین‌های مداربسته برای کاهش جرایم و حفظ امنیت مدتی است که در اغلب کشورهای اروپایی و به‌ویژه در بریتانیا مناقشه‌برانگیز بوده است.


کارشناسان می‌گویند دوربین مداربسته ممکن است در ردیابی مجرمان موثر باشد، اما نقش بازدارنده چندانی ندارد.


محققان دانشگاه لستر در انگلیس با انجام تحقیقی گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که دوربین‌های مداربسته تاثیر چندانی در کاهش میزان ارتکاب جرم ندارند.


پروفسور مارتین گیل که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می‌گوید: «بیشتر دوربین‌های مداربسته نه باعث کاهش جرایم می‌شوند و نه به مردم حس امنیت بیشتری می‌دهند.»


این کارشناسان می‌گویند دوربین مداربسته ممکن است در ردیابی مجرمان موثر باشد، اما نقش بازدارنده چندانی ندارد.


تعداد دوربین‌های مداربسته فعال در بریتانیا پنج میلیون تخمین زده می‌شود، یعنی یک دوربین برای هر ۱۲ نفر. هر فرد مقیم لندن روزانه به طور متوسط ۳۰۰ بار از جلو این دوربین‌ها رد می‌شود و از او فیلم گرفته می‌شود.


اما با این که فقط از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ در بریتانیا ۱۷۰ میلیون پوند برای این دوربین‌ها صرف شده، میزان بهبود در نرخ کشف جرایم توسط پلیس به کمک این دوربین‌ها صفر درصد بوده است.


XS
SM
MD
LG