لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

جشنواره کن؛ «هیچ کس را فراموش نکرده‌ایم»


ژیل ژاکوب (چپ) و تیری فرمو در کنار پوستر جشنواره کن ۲۰۰۹
ژیل ژاکوب (چپ) و تیری فرمو در کنار پوستر جشنواره کن ۲۰۰۹
ژیل ژاکوب، مدیر، و تیری فرمو، ‌دبیر هنری جشنواره فیلم کن فرانسه، روز پنج‌شنبه برگزيدگان بخش مسابقه شصت و دومین دوره از این جشنواره را معرفی کردند.

شصت و دومين دوره جشنواره کن روز چهارشنبه ۱۳ ماه مه، ۲۳ اردی‌بهشت، آغاز می‌شود و در شامگاه يک‌شنبه ۲۴ ماه مه، سوم خردادماه، به پايان می‌رسد.

تيری فرمو در نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه با اشاره به این که «با جشنواره‌ای روبه‌رو خواهيم شد که بحران کنونی جهان را ناديده نمی‌گیرد» ادامه داد: «هيچ کس را فراموش نکرده‌ايم. کن مکانی برای خالقين آثار سينمايی و صنعت سينماست.»

در شصت و دومين دوره از جشنواره فيلم کن، ۲۰ فيلم از ۵۲ فيلم حاضر در بخش اصلی مسابقه شرکت دارند و از ميان اين ۵۲ اثر ۴۶ فيلم برای نخستين بار در جهان به نمايش درمی‌آیند.

نخل طلايی جشنواره در روز بيست و چهارم ماه مه توسط هيئت داوران به رياست خانم ايزابل هوپر، بازيگر نامی فرانسوی، اهدا خواهد شد.

ميزان فيلم‌هايی که امسال کميته گزينش جشنواره آنها را بررسی کرده نسبت به سال گذشته کمتر بوده است. سال گذشته اين کميته ۱۷۹۲ فيلم را بررسی کرد، اما امسال اين تعداد به ۱۶۷۰ فيلم کاهش یافته است. با اين حال تعداد فيلم‌های کوتاه شش درصد افزايش داشته و از ۴۰۲۵ فيلم کوتاه در سال گذشته به ۴۲۷۲ فيلم رسيده است.

در بين فيلمسازان مطرح شرکت‌کننده در بخش مسابقه اين دوره می‌توان به نام‌هايی چون پدرو آلمودوار، کن لوچ، آلن رنه، کوئنتين تارانتينو، لارس فون ترير، آنگ لی، جين کمپيون و ميشائیل هانکه اشاره کرد.
اما طبق سنت هميشگی، مهم‌ترين موضوع برای جشنواره کن پشتيبانی از سينمای مؤلف است.

ژيل ژاکوب در نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه در اين باره گفت: «تنها سوالی که در برابر من قرار دارد آينده سينمای مؤلف و مستقل است، سينمايی که آينده جشنواره‌ها را رقم می‌زند.»

در شصت و دومین دوره از جشنواره کن فرانسه با چهار فيلم، اسپانيا، انگليس و چين هر یک با دو فيلم، آمريکا، ايتاليا، دانمارک، اتريش، نيوزیلند، اسرائيل، تايوان، کره جنوبی، مالزی و فيليپين هر یک با يک فيلم، در بخش اصلی برای تصاحب نخل طلا رقابت می‌کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس، جشنواره کن امسال با فيلم انيميشن «بالا» که با تکنيک نمایش سه‌بعدی ساخته شده افتتاح می‌شود. اين انيميشن به کارگردانی پيت داکتر و محصول استوديو پيکسار حکايت پيرمرد ۷۸ ساله‌ای است که با خانه خود که از بالونی آويزان است به سوی آمريکای جنوبی پرواز می‌کند.

این دوره از جشنواره کن ۱۱ روز بعد با فیلم زندگی‌نامه‌ای «کوکو شانل و ایگور استراوینسکی» ساخته یان کونن به پایان می‌رسد.

در بين فيلمسازان مطرح شرکت‌کننده در بخش مسابقه اين دوره می‌توان به نام‌هايی چون پدرو آلمودوار، کن لوچ، آلن رنه، کوئنتين تارانتينو، لارس فون ترير، آنگ لی، جين کمپيون و ميشائیل هانکه اشاره کرد.

پدرو آلمودوار، فيلمساز اسپانيايی که پيش از اين جوايز بهترين کارگردانی در پنجاه و دومين دوره جشنواره کن در سال ۱۹۹۹ و نخل طلای بهترين فيلمنامه را در سال ۲۰۰۶ دريافت کرده است، با فيلم «آغوش‌های گسسته» با بازی پنه‌لوپه کروز در اين دوره حضور دارد. «آغوش‌های گسسته» از ۱۵ مارس امسال، ماه گذشته، در اسپانيا به روی پرده سينماها رفته است.

اما پس از مدت‌ها دوری فيلمسازان مطرح ايرانی از جشنواره کن، اين بار در ميان فيلم‌های برگزيده نام بهمن قبادی، فيلمساز ايرانی، نيز ديده می‌شود. فيلم متفاوت قبادی با نام «کسی از گربه‌های ايرانی خبر نداره!» در بخش «نوعی نگاه» جشنواره پذيرفته شده است.
کن لوچ، کارگردان بريتانيايی و برنده نخل طلای بهترين فيلم در جشنواره کن ۲۰۰۶، با فيلم «به دنبال اريک» به جشنواره امسال آمده است.
در «علف‌های ديوانه»، فيلم تازه آلن رنه، پير پرافتخار سينمای فرانسه، باز هم دو بازيگر مورد علاقه وی، سابينه آزما و آندره دووسوليه، بازی می‌کنند. اين فيلم که پيش از اين قرار بود با نام «حادثه» به روی پرده سينماها برود بر اساس رمانی نوشته کريستيان گئی، نويسنده فرانسوی، ساخته شده است.

داستان فیلم رنه درباره دندانپزشکی به نام مارگريت موئير (با بازی آزما) است که سارقی کيفش را می‌دزد و در پارکينگی محتويات آن را بيرون می‌ريزد. ژرژ پاله (با بازی دووسوليه)، مردی تنها که آشفته‌خاطر از آن جا می‌گذرد آنها را پيدا می‌کند... آشنايی اين دو نفر ماجرای داستان فيلم است.

کوئنتین تارانتينو پيش از اين در سال ۱۹۹۴نخل طلای کن را برای فيلم «قصه‌های عامه‌پسند» به دست آورد و با اين فيلم شهرت جهانی يافت. اما فضای فيلم جديد او با عنوان «حرام‌زاده‌های بی‌شرف» با فيلم‌های قبلی‌اش متفاوت است. اين بار او به سراغ جنگ جهانی دوم و نهضت مقاومت عليه حکومت رايش سوم رفته است.

اما لارس فون ترير، فيلمساز مؤلف دانمارکی، فيلم ترسناک و دلهره‌آور «دجال» را با بازی ويلم دیفو و شارلوت گینزبورگ، بازيگر فرانسوی، در جشنواره دارد. فيلم داستان زن و شوهری است که در پی مرگ فرزند خود به جنگلی پناه می‌برند تا آرام گيرند، اما در آنجا درگیر ماجراهایی عجيب می‌شوند. اين سينماگر نامتعارف در سال ۲۰۰۰ با فيلم درام ـ موزيکال «رقصنده در تاريکی» نخل طلای کن را از آن خود کرد.

جين کمپيون، فيلمساز و فيلمنامه‌نويس ۵۴ ساله نيوزیلندی، که در سال ۱۹۹۳ با فيلم «پيانو» نخستين زنی بود که نخل طلای بهترين فيلم را دريافت کرد با فيلم جديد خود «ستاره درخشان» باز هم به ادبيات روی آورده است.

کمپيون يک بار نيز در سال ۱۹۹۰ در فيلم زيبای «فرشته‌ای روی ميز من» به زندگی جانت فريم، نويسنده نيوزیلندی، پرداخته بود و اين بار نيز فيلم او به جان کيتس، شاعر انگليسی، می‌پردازد که در آغاز قرن نوزده می‌زيست و در سن ۲۵ سالگی درگذشت.

ميشائیل هانکه، موفق‌ترين فيلمساز اتريش، کسی که با فيلم‌های «نوازنده پيانو» (۲۰۰۱) و «پنهان» (۲۰۰۵) جايزه بزرگ و نخل طلای کن را دريافت کرده در فيلم جديد خود به نام «روبان سفيد» به آغاز قرن بيستم بازگشته است. داستان فيلم در يک دهکده شمالی آلمان و در آغاز جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. ميشائیل هانکه برای ششمين بار است که در جشنواره کن حضور می‌يابد.

اما پس از مدت‌ها دوری فيلمسازان مطرح ايرانی از جشنواره کن، اين بار در ميان فيلم‌های برگزيده نام بهمن قبادی، فيلمساز ايرانی، نيز ديده می‌شود.

فيلم متفاوت قبادی با نام «کسی از گربه‌های ايرانی خبر نداره!» در بخش «نوعی نگاه» جشنواره پذيرفته شده است.

اين فيلم درباره شکل‌گيری يک گروه موسیقی از جوانان ايرانی است که در گروه‌های مخفی زيرزمينی فعاليت هنری دارند و قصد دارند به جشنواره‌ای در اروپا بروند، اما با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
XS
SM
MD
LG