لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

مانور نظامی مشترک چین و روسیه آغاز شد


رهبران این کشورها از نزدیک روند انجام مانور را دنبال می کنند.
رهبران این کشورها از نزدیک روند انجام مانور را دنبال می کنند.

روز جمعه نخستین مانور مشترک چین و روسیه با نمایش چندین جت جنگده هوایی و تجهیزات مدرن نظامی در خاک روسیه آغاز شد.


این مانور نظامی با حضور حدود ۶ هزار سرباز روسی و چینی و با کمک نیروهایی از چهار کشور اتحاد جماهیر شوروی سابق که از اعضای پیمان شانگهای نیز هستند، اجرا می شود.


نمایش نظامی اخیر، همزمان با تمرینات وسیع نیروی هوایی روسیه انجام می شود که در آن تعداد بیشماری بمب افکن استراتژیک، آبهای دور دست اقیانوس آرام، اطلس و قطب شمال را هدف قرار داده اند.


ولادیمیر پوتین و هوجین تائو روسای جمهوری روسیه و چین، هردو به این مانور مشترک نظامی توجه ویژه ای نشان داده اند و هر دو در نشست سازمان شانگهای در بیشکک با یکدیگر دیدار کردند.


نتیجه نشست شانگهای، تهیه و امضای اعلامیه ای بود که به شکلی غیر مستقیم، به ایالت متحده آمریکا توصیه می کند که از نزدیک شدن به این منطقه پرهیز کند.


در بخشی از این اعلامیه آمده است: «ثبات و امنیت در آسیای مرکزی، تضمین مقدماتی برای تمامی تلاش های کشورهای منطقه و همکاری های مشترک منطقه ای است.»



در این مانور مشترک منطقه ای تعداد زیادی هواپیمای جنگنده، صدها نوع تجهیزات زرهی و سلاح های سنگین دیگر علیه دشمن فرضی تروریست یا جدایی طلب که قصد دارد به منابع انرژی منطقه دست یابد عملیاتی را انجام می دهند.

در این مانور مشترک منطقه ای تعداد زیادی هواپیمای جنگنده، صدها نوع تجهیزات زرهی وسلاح های سنگین دیگر علیه دشمن فرضی تروریست یا جدایی طلب که قصد دارد به منابعانرژی منطقه دست یابد عملیاتی را انجام می دهند.


ایالت متحده آمریکا، روسیه و چین رقابت سنگینی را برای در اختیار گرفتن منابع وسیع هیدوکربن منطقه آسیای مرکزی آغاز کرده اند.


واشنگتن از حمایت کنندگان اصلی خط لوله ای است که نفت و گاز منطقه را به غرب منتقل خواهد کرد و این خط لوله در مسیر خود از روسیه نیز خواهد گذشت.


این در حالی است که روسیه به شدت به دنبال تسلط بر جریان صادرات منطقه است.


از سوی دیگر چین، اشتهای قابل توجهی برای انرژی که چرخ های اقتصاد عظیم این کشور را به حرکت در می آورد، دارد.


با وجود این اظهار نظرها، الکساندر لوسیوکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گو با خبرگزاری ایتارتاس اظهار نظر برخی رسانه ها در این خصوص که این تمرینات نظامی مخالفت با آمریکا را هدف قرار داده است ، رد کرده و گفته است: «من چیزی که ضد آمریکایی باشد در مانوراعضای سازمان همکاری های شانگهای نمی بینم .»


همزمان برخی گزارش ها حاکی است که روابط روسیه و آمیرکا به شکل آشکاری به تیرگی گردائیده است.


آمریکا دولت روسیه را به آنچه سرکوب دموکراسی می خواند متهم می کند و روسیه نیز آمریکا را برای ایجاد سپر دفاع ضد موشکی در جمهوری چک و لهستان و برخی موضوعات جهانی دیگر مورد انتقاد قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG