لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

رای به «نسل‌کشی» در کنگره آمریکا؛ سفیر ترکیه به آنکارا فراخوانده شد


هاوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا
هاوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا
در پی رای اکثریت یک کمیته کنگره آمریکا به «نسل‌کشی» خواندن قتل عام ارامنه در عهد عثمانی، مقامات ترک با تهدید به این که این اقدام بر روابط واشینگتن و آنکارا اثر منفی می‌گذارد سفیر خود را از واشینگتن فراخواندند.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با ۲۳ رای در برابر ۲۲ رای قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در صورت تصویب نهایی دولت باراک اوباما را موظف می‌کند از این پس کشتار ارامنه در دهه دوم قرن بیستم را «نسل‌کشی» بخواند.

در سال‌های پایانی جنگ جهانی اول، شمار زیادی از ارامنه از مناطق تحت سیطره امپراتوری عثمانی رانده و عده زیادی از آنها نیز کشته شدند.

بر اساس منابع ارمنی، حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه در جریان آن چه که توسط برخی «نخستین نسل‌کشی» قرن بیستم خوانده می‌شود جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که ترکیه ضمن «مبالغه‌آمیز» خواندن این رقم، ماجرای کشتار ارامنه را با رویدادهای داخلی پیش از فروپاشی امپراتوری عثمانی در اوایل قرن بیستم مرتبط می‌داند و از پذیرش مسئولیت آن سر باز می‌زند.

روز پنج‌شنبه نیز رای کمیته روابط خارجی آمریکا محکومیت فوری از سوی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، را به دنبال داشت که سفیر این کشور را «برای مشورت» از واشینگتن فراخواند.

آقای اردوغان همچنین ابراز نگرانی کرد که این رای اکثریت بر روابط دو کشور ایالت متحده و ترکیه اثر منفی بگذارد.

این در حالی است که ادوارد نعل‌بندیان، وزیر امور خارجه ارمنستان، در واکنش به این خبر رای کمیته روابط خارجی آمریکا تحت ریاست هاوارد برمن را «کمک به حقوق بشر» توصیف کرد.

رای این کمیته در حالی به «نسل‌کشی» خواندن قتل عام ارامنه تعلق گرفت که پیشتر دولت آقای اوباما از این کمیته خواسته بود به چنین قطعنامه‌ای رای مثبت ندهند.

حال آقای اوباما از یک سو از طرف متحد خود در سازمان ناتو، ترکیه، تحت فشار خواهد بود و از سوی دیگر از طرف ارمنی – آمریکایی‌هایی که به طور سنتی در ایالات کلیدی حزب دموکرات چون کالیفرنیا و نیوجرزی زندگی می‌کنند.

با این حال خبرگزاری رویترز از قول تحلیل‌گران و با توجه به رای نزدیک ۲۳ به ۲۲ در کمیته روابط خارجی تصویب نهایی قطعنامه «نسل‌کشی ارامنه» را بعید دانسته است.

به گفته رویترز، گرچه این رای اکثریت راه را برای بررسی قطعنامه در کل مجلس نمایندگان باز کرده، «مشخص نیست که قطعنامه حاضر در مجلس به رای گذاشته شود، و اگر بشود، با رای اکثریت به تصویب برسد».

وزیران امور خارجه ترکیه و ارمنستان در اواسط مهرماه گذشته با امضای توافقنامه‌ای، به اعتقاد کارشناسان، راه را برای عادی‌سازی روابط دو کشور پس از حدود یک قرن تنش هموار کردند.
XS
SM
MD
LG