لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

دراویش گنابادی در مقابل مجلس تجمع می‌کنند


حسینیه و محل اجتماعات دراویش در تخته‌فولاد اصفهان که روز چهارشنبه تخریب شد.
حسینیه و محل اجتماعات دراویش در تخته‌فولاد اصفهان که روز چهارشنبه تخریب شد.
وب‌سایت‌های وابسته به دراویش ایران از تجمع اعتراض‌آمیز دراویش گنابادی و مدافعان حقوق بشر خبر می‌دهند که قرار است روز شنبه سوم اسفندماه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شود.

مصطفی آزمایش، نماینده دراویش گنابادی در خارج از ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا دلیل برپایی این «گرد‌هم‌آیی وسیع» را اعتراض به «فشارهای جمهوری اسلامی بر دراویش گنابادی و سایر اقلیت‌های دینی» عنوان کرد.

روز پنج‌شنبه گذشته، اول اسفندماه،‌ دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی برای برگزاری مراسم مذهبی ویژه دراویش در محل حسینیه و مقبره درویش ناصرعلی در محله تخته‌فولاد اصفهان گرد هم آمده بودند که با برخورد ماموران امنیتی و افراد معروف به لباس شخصی‌ مواجه شدند.

آقای آزمایش همچنین دلیل دیگر برپایی این تجمع در میدان بهارستان تهران را «بی‌اثر ماندن تمامی اقدامات حقوقی دراویش برای احقاق حقوق تضییع‌شده خود» اعلام می‌کند.

به گفته یکی از شاهدان عینی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با رادیوفردا،‌ به دنبال ضرب و شتم افراد که «در حال به‌جا آوردن نماز بودند» حدود ۵۰ نفر زخمی و ۳۰ نفر بازداشت شدند.

به گفته فعالان نزدیک به دراویش گنابادی،‌ سالن اجتماعات این دراویش در تخته‌فولاد اصفهان نیز روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی تخریب شد.

طی سال‌های اخير دولت ايران فشار بر دراويش را افزايش داده است. پيش از اين، حسينيه‌های دراويش در چندين نوبت مختلف در شهرهای گوناگون توسط نيروهای دولتی و کسانی که نيروهای بسيجی خوانده شده‌اند به طور کامل تخریب شده‌اند.

اواخر بهمن ۸۴ نيز گروهی از اعضای بسيج در شهر قم پس از چندين روز محاصره حسينیه شريعت متعلق به دراويش گنابادی طی درگيری‌های شديد که منجر به بازداشت ۱۲۰۰ تن از دراويش گنابادی و مجروح شدن ده‌ها تن ديگر شد، اين حسينيه را به اشغال خود درآوردند.
XS
SM
MD
LG