لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

نمايشگاه صنايع هوايی دبی و اعراب رکوردشکن


انتظار می رود این نمایشگاه صنایع هوایی بيش از ۴۰ هزار بازديد کننده داشته باشد.
انتظار می رود این نمایشگاه صنایع هوایی بيش از ۴۰ هزار بازديد کننده داشته باشد.

از عمر نمايشگاه صنايع هوانوردی دبی، يک دهه نمی گذرد، اما در همين مدت کوتاه و در غياب رقبای جدی در خاورميانه، اين نمايشگاه در نوع خود به بی بديل ترين اتفاق صنايع هوايی خاورميانه بدل شده است.


برگزاری اين نمايشگاه عموما موجب می شود تا هر روز خبرهای داغی از خريدهای چند ميلياردلاری خطوط هواپيمايی کشورهای عربی از شرکت های عظيم هواپيماسازی چون بوئينگ و ايرباس منتشر شوند.


ايران اما به واسطه تحريم هايی که با آن رو به رو است، هر روز بيش از روز قبل از قافله پيشرفت های صنايع هوايی عقب می ماند و داستان سقوط های سالانه، به روايت تکراری صفحات حوادث روزنامه های ايران بدل شده است.


به هر روی دهمين نمايشگاه صنايع هوانوردی دبی، از روز يکشنبه يازدهم نوامبر - بيستم آبان ماه - گشايش يافت و از همان روز نخست رکورد های معاملات کلان صنعت هوانوردی را در خاوميانه پشت سر گذاشت.


اين رويداد که در مرکز دائمی نمايشگاه های فرودگاه دبی برگزار می شود، در روز اول شاهد قراردادی شگفت انگيز به مبلغ ۳۴ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار بود.


اين قرارداد بين شرکت هواپيمائی امارات و کمپانی ايرباس رسيد که به گفته کارشناسان، در تاريخ هوانوردی دنيا، قراردادی بی سابقه است.


بر اساس اين قرارداد، شرکت چند ميلتی و البته اروپايی ايرباس – که شايد بتوان آن را اتوبوس های هوايی هم ناميد – پذيرفت که در ازای اين مبلغ افسانه ای، ۵۰ فروند هواپيمای مساقربری مدل A۳۵۰-۹۰۰s و ۲۰ فروند هواپيمای مدل A۳۵۰-۱۰۰sرا از سال ۲۰۱۴ ميلادی در اختيار هواپيمائی امارات بگذارد.


شرکت هواپيمايی امارات متحده عربی که راه تبديل شدن به يکی از اصلی ترين خطوط هوايی جهان را می پيمايد، پيش از و در نمايشگاه صنايع هوايی پاريس نيز قرارداد خريد ۱۱ فروند هواپيمای A۳۸۰ - عظيمترين هواپيمای مسافربری جهان – را با ايرباس امضا کرده بود.


شيخ احمد بن سعيد مالک شرکت هواپيمائی امارات پس از امضای قرارداد با تام ايندرز مدير کل ايرباس گفت: «چهار سال پيش با ۱۹ ميليارد دلار رکورد را شکستيم و امروز با مبلغی تقريبا دو برابر از ديگر مشتری های عمده اين نمايشگاه جلو افتاديم.»


به نظر می رسد که اشاره اين شيخ اماراتی به مشتری های ديگر، شرکت هواپيمائی قطريه و شرکت ملی هواپيمائی عربستان سعودی بوده است.


اين دو شرکت به ترتيب خريدهایی معادل ۱۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار و ۲۰۸ ميليون دلار از بوئينگ و ايرباس انجام داده اند.


در اين نمايشگاه که از سوی اتحاديه صنايع هوانوردی دبی و شرکت ايرواسپيس برگزار شده است، در مجموع ۸۵۰ عرضه کننده هوايپما از ۵۰ کشور جهان، نوآوريهای خود را به نمايش گذاشته اند.


در اين رويداد که تا تاريخ ۱۵ نوامبر ادامه دارد، ۱۴۰ هواپيما و هلی کوپتر نظامی و غيرنظامی و همچنين تجهيزات مربوط به صنايع هوايی به نمايش گذاشته شده اند که البته عظيم ترين هواپيمای مسافربری جهان يعنی «ايرباس ۳۸۰»، با پروازهای نمايشی روزانه خود بيش از همه نظر حاضرين را جلب کرده است.

انتظار می رود بيش از ۴۰ هزار بازديد کننده تا روز آخر برای بازديد از محصولات و تماشای مانورهای نظامی و نمايشی، بليط ۱۱۰ درهمی اين نماشگاه را خريداری کنند.


XS
SM
MD
LG