لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

بریتانیا به موفقیت اجلاس گروه ۲۰ امیدوار است


اولین جلسه وزرای دارایی گروه ۲۰ در هورشم در جنوب لندن، روز جمعه
اولین جلسه وزرای دارایی گروه ۲۰ در هورشم در جنوب لندن، روز جمعه
وزیر دارایی بریتانیا روز شنبه اجلاس گروه ۲۰ را که در لندن در جریان است با اشاره به احتمال موفقیت گفت‌وگوهای مقامات دارایی و بانکی دنیا درباره رفع بحران مالی جهانی آغاز کرد.

آلیستر دارلینگ، وزیر دارایی بریتانیا، در دومین روز از این اجلاس که وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۲۰ کشور دنیا در آن شرکت دارند از پیشرفت در این مذاکرات ابراز اطمینان کرد و گفته‌های روز گذشته را «بسیار مفید» خواند.

این در حالی است که گروه ۲۰ کشور ثروتمند دنیا که که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند بر سر مشوق‌های مالی و کاهش مالیات یا نظارت بهتر بر اقتصاد جهانی و نجات آن از بحران اختلاف نظر دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران از این واهمه دارند که اجلاس حاضر نتواند به برنامه‌ای واحد برای گردهم‌آیی سران کشورهای گروه ۲۰ برسد. سران این کشورها در تاریخ دوم آوریل، ۱۳ فروردین‌ماه ۱۳۸۸، در لندن گرد هم می‌آیند.

وزیر دارایی بریتانیا می‌گوید سران کشورهای گروه ۲۰ در ماه آوریل باید بر سه مساله بزرگ متمرکز شوند: «حمایت از اقتصاد کشور خود،‌ راه‌اندازی دوباره وام‌های بانکی و اطمینان حاصل کردن از این که تمام دنیا از کاری که ما می‌کنیم بهره ببرد، نه فقط بخشی از آن.»

از جمله جلساتی که روز شنبه در برنامه وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ قرار دارد جلسه‌ای است با عنوان «بازسازی نظام مالی جهانی» که این مقامات در آن درباره اصول نظارت مالی و اقتصادی به بحث خواهند نشست.

اجلاس وزرای دارایی گروه ۲۰ با بحث و گفت‌وگو درباره اصلاح صندوق بین‌المللی پول به پایان خواهد رسید.

ایالات متحده معتقد است که برای رهایی از بحران مالی جهانی دولت‌ها باید دست به حرکتی هماهنگ بزنند و هر چه بیشتر پول به اقتصاد خود تزریق کنند، اما بسیاری از کشورهای اروپایی «اصلاحات در معماری مالی جهانی» را ترجیح می‌دهند.

اجلاس گروه ۲۰ با حضور سران و مقامات کشورهای آمريکا، آرژانتين، استراليا، برزيل، کانادا، چين، فرانسه، آلمان، بريتانيا، هند، اندونزی، ايتاليا، ژاپن، مکزيک، روسيه، عربستان سعودی، آفريقای جنوبی، کره جنوبی، ترکيه و رييس دوره‌ای اتحاديه اروپا برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG