لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

نشست بانوان اول کشورهای مسلمان برای بحران غزه


فلسطینی‌ها خانه‌های خود در رفح را ترک می‌کنند. (عکس: AFP)
فلسطینی‌ها خانه‌های خود در رفح را ترک می‌کنند. (عکس: AFP)

بانوان اول کشورهای اسلامی و عرب در استانبول گرد آمدند تا خواستار آتش‌بس فوری در غزه و برقراری صلح در نوار غزه شوند.


برخلاف رهبران کشورهای عرب و اسلامی که از آغاز بحران جاری غزه هنوز نتوانسته‌اند برای برگزاری نشستی بین خود به توافق برسند، همسران شماری از رهبران کشورهای عرب و اسلامی به دعوت همسر نخست وزیر ترکیه در استانبول گرد آمدند تا همبستگی خود را با مادران غزه بیان کنند.


امینه، همسر رجب طیب اردوغان، با بغض در گلو در آغاز این نشست از وضعیت زندگی خانواده‌های فلسطینی سخن گفت.


سوزان مبارک، همسر حسنی مبارک، یکی از حاضران در این نشست، اسرائیل را مسوول کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها معرفی کرد. ماه دسامبر، دولت اسرائیل به درخواست سوزان مبارک با رساندن کاروان‌های کمک به غزه موافقت کرده بود.



ستاره نشست صلح استانبول اسما، همسر جوان بشار اسد، بود. او در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان گفت: «حمله اسرائیل به شهروندان بی‌گناه فلسطینی وحشیانه و دهشتناک است».


در پاسخ به پرسش خبرنگار سی.ان.ان که آیا می‌تواند با رنج مادران اسرائیلی نیز که فرزندان‌شان با خطر زندگی می‌کنند همدردی داشته باشد، خانم اسما اسد پاسخی نداد و رفع محاصره غزه را درخواست کرد.


رانیا، همسر ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، نیز که خود فلسطینی‌تبار است در نشست استانبول حضور داشت. ملکه رانیا در سخنان خود در نشست استانبول گفت: «کودکان غزه حق زندگی، آزادی و امنیت را از دست داده‌اند.»


ملکه رانیا خواهان کمک‌های بیشتر دولت‌های عربی و اسلامی به «اونرا»، نهاد ویژه سازمان ملل در کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها، شد.


شیخه موزاح بنت ناصر آل مسند، همسر امیر قطر، وفا سلیمان، همسر رئیس جمهوری لبنان، عایشه معمر قذافی، دختر حاکم لیبی و فوزیه گیلانی، همسر نخست وزیر پاکستان، وزیران و نمایندگان پارلمان از کشورهای اسلامی، از جمله جمهوری آذربایجان از دیگرحاضران در این نشست در هتلی مشرف بر تنگه بسفر در استانبول بودند.


همسر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران، در این نشست شرکت نداشت.


ملکه رانیا خواهان کمک‌های بیشتر دولت‌های عربی و اسلامی به «اونرا»، نهاد ویژه سازمان ملل در کمک‌رسانی به فلسطینی‌ها، شد.



کارلا برونی سارکوزی، همسررئیس جمهوری فرانسه، شری بلر، همسر تونی بلر نماینده ویژه «کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه» و برخی بانوان دیگر مانند همسر نخست وزیر اسپانیا برای این نشست پیام فرستاده بودند.


دعوت همسر نخست وزیر ترکیه از همسران رهبران کشورهای اسلامی وعربی برای حضور در ترکیه در حالی است که ترکیه مناسبات بسیار نزدیکی با اسرائیل دارد.


این مناسبات در زمان روی کار آمدن نجم‌الدین اربکان، اولین نخست وزیر اسلام‌گرای ترکیه، برخلاف برخی نگرانی‌های اسرائیل، تقویت شد.


در سال‌های اخیر با رسیدن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر حزب اسلام‌گرای اعتدالی «رفاه»، به قدرت و سپس گزینش عبدالله گل از همین حزب به ریاست جمهوری ترکیه مناسبات این کشور با اسرائیل چنان تقویت شد که ترکیه در سال ۲۰۰۸ در چهار دور ازمذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و سوریه نقش میانجی را ایفا کرد.


با وجود این، اعتراض‌های مردمی سه هفته اخیر اسلام‌گرایان، سران ترکیه را به بیان مواضعی شدید علیه اسرائیل کشانده است.
XS
SM
MD
LG