لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

ایران، پیشنهاد مذاکره آمریکا را «ریاکارانه» خواند


محمد علی حسينی، پيشنهاد مذاکره دولت آمريکا را «رياکارانه» و «بی معنا» توصيف کرد و آمريکا را متهم کرد که به جای تلاش برای ايجاد ثبات در عراق، به دنبال «دشمنی با همسايگان عراق» است.
محمد علی حسينی، پيشنهاد مذاکره دولت آمريکا را «رياکارانه» و «بی معنا» توصيف کرد و آمريکا را متهم کرد که به جای تلاش برای ايجاد ثبات در عراق، به دنبال «دشمنی با همسايگان عراق» است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، در واکنش به پيشنهاد مذاکره کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، این پیشنهاد را «رياکارانه» و «بی معنا» توصيف کرد و آمريکا را متهم کرد که به جای تلاش برای ايجاد ثبات در عراق، به دنبال «دشمنی با همسايگان عراق» است.

وی همچنین درباره پيش شرط تعلقی غنی سازی اورانيوم برای این مذاکره، گفت که ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را کماکان ادامه خواهد داد، بلکه برای مذاکره با آمريکا، پيش شرط «تغيير سياست عملی آمريکا» را در نظر دارد.

کانداليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه يازدهم ماه ژانويه گفت حاضر است «در هر زمان و مکانی که لازم باشد»، با همتای ايرانی خود ملاقات کند.

خانم رايس گفت: «من بار ديگر پيشنهادی را که بارها مطرح کرده ام تکرار می کنم. اگر ايران غنی سازی اورانيوم را که خواست جامعه جهانی است متوقف کند، ايالات متحده آمريکا حاضر است سياست ۲۷ ساله گذشته خود را در باره ايران تغيير دهد.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، غنی سازی اورانيوم کماکان در تاسيسات زيرزمينی نطنز ادامه دارد.

اين در حالی است که بنا به آخرين قطعنامه شورای امنيت در اين باره، از فرصت ۶۰ روزه ای که به ايران داده شده بيش از سه هفته گذشته است و در پايان اين مهلت، آژانس بين المللی انرژی هسته ای بايد بار ديگر گزارشی با محوريت ميزان همکاری ايران با جامعه جهانی به شورای امنيت ارائه کند.

در اين قطعنامه تاکيد شده بود که ايران بايد همه فعاليت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری از جمله تحقيق و توسعه که بايد مورد تاييد آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار بگيرد وهمه پروژه های مربوط به آب سنگين از جمله ساخت رآکتور تحقيقاتی آب سنگين را «سريعا» متوقف کند؛ خواسته ای که تا کنون ايران به آن تن نداده است.
XS
SM
MD
LG