لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

ادامه درگیری میان اسلامگرایان و دولت پاکستان


دو تن از اسلامگرایان که در مسجد لال موضع گرفته اند.
دو تن از اسلامگرایان که در مسجد لال موضع گرفته اند.

يک روز پس از آن که در درگيری ميان شبه نظاميان و ارتش پاکستان در مسجدی در پايتخت اين کشور ۱۱ نفر کشته شدند، در حال حاضر هزاران شبه نظامی درون اين مسجد در محاصره ارتش هستند و بيش از ۵۰۰ دانشجوی اسلامگرای تندرو نيز، بيرون از حلقه محاصره جمع شده اند.


بعد از درگيری های خونين روز سه شنبه ميان طلاب اين مسجد و نيروهای پليس و ارتش پاکستان، صدها سرباز و پليس اين مسجد را محاصره کرده اند و در اين منطقه مقررات منع رفت و آمد به مدت ۲۴ ساعت اعلام شده است.


دولت همچنين به طلاب اين مسجد ۲۴ ساعت فرصت داده است تا سلاح خود را زمين بگذارند و از درگير شدن با سربازان خودداری کنند.


کشمکش يک ماهه ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبشی اسلامی با مشی شبيه به طالبان در مسجد لال – مسجد سرخ - روز سه شنبه ناگهان به خشونت کشيده شد.


اين مسجد تا منطقه ديپلماتيک حفاظت شده اسلام آباد که پارلمان پاکستان نيز در آنجا قرار دارد، تنها چند کيلومتر فاصله دارد.


اسلامگرايان اين مسجد که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، ماهها است که به دنبال آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند با دولت مرکزی درگير شده اند.


از زمان اعلام اين پيشنهاد، بيش از ۵۰۰ تن که ۱۰۰ نفر آنها زنان و کودکان بوده اند مسجد را ترک کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش پاکستان ۱۲ خودروی زره پوش نفربر را که به سلاح های خودکار مجهز هستند در اطراف اين مسجد مستقر کرده است.


به طلاب درون مسجد پيشنهاد شده است که در ازای دريافت پنج هزار روپيه (۸۵ دلار)، اسلحه را زمين بگذارند و تا قبل از ساعت يک بعد از ظهر به وقت محلی – هشت به وقت گرينويچ – مسجد را بدون درگيری ترک کنند.


از زمان اعلام اين پيشنهاد، بيش از ۵۰۰ تن که ۱۰۰ نفر آنها زنان و کودکان بوده اند مسجد را ترک کرده اند اما تخمين زده می شود که بين دو هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار نفر کماکان در مسجد باشند.


مردانی که بيرون از حلقه محاصر تجمع کرده اند، به محض خروج عده ای از مسجد دور آنها حلقه می زنند و آنها را سوار خودروهايی می کنند که به محل آورده اند.


در جريان مناقشه ميان دولت و اسلامگرايان مسجد لال، سياستمداران ليبرال پاکستان، ماهها است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور را تحت فشار گذاشته اند تا با حمله به اين مسجد به بحران خاتمه دهد، چرا که تندروهای اين مسجد تهديد کرده اند که عليه نيروهای دولتی، به عمليات انتحاری دست خواهند زد.


ظفر وارييچ، معاون وزير کشور پاکستان در يک کنفرانس مطوبوعاتی اعلام کرد که اگر هر يک از اين اسلامگرايان، تلاش کند که با دولت درگير شود، هدف شليک ماموران پليس و ارتش قرار خواهد گرفت.


وی گفت: «گلوله با گلوله پاسخ داده خواهد شد.»


بحران مسجد لال در حالی پاکستان را درگير کرده است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور در آستانه آماده شدن برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و انتخابات عمومی اين کشور است و با انتقادات اپوزیسيون و جبهه تبليغاتی مخالفانش رو به رو است.


آقای مشرف پيش از اين، به رغم تهديدهای اسلامگرايان اين مسجد، از نيروهای پليس عليه آنها استفاده نکرده بود. ناظران اوضاع پاکستان می گويند که دولت اين کشور تلاش کرده است تا از تحريک اسلامگرايان و بالا گرفتن ابعاد درگيری ها خودداری کند.


روز چهارشنبه همزمان با بحران مسجد لال در اسلام آباد، يک بمبگذار انتحاری، نه سرباز و يک کودک را در حمله ای در يک شهر کوچک در ايالت سرحد پاکستان کشت. هنوز روشن نيست که اين حادثه با بحران در اين مسجد ارتباطی داشته است يا نه.


شب گذشته نيز تعدادی از روحانيون ميانه رو تلاش کردند تا با تندروهای مسجد لال مذاکره کنند و از افزايش خشونت ها جلوگيری کنند، اما هنوز نشانه ای از موفقيت اين مذاکرات ديده نشده است.


XS
SM
MD
LG