لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

اولین سفینه فضایی هند؛ مقصد کره ماه


چاندرایان یک صبح امروز به وقت محلی به فضا فرستاده شد. (عکس: AFP)
چاندرایان یک صبح امروز به وقت محلی به فضا فرستاده شد. (عکس: AFP)

هند روز چهارشنبه اولین سفینه بدون سرنشین خود را با موفقیت به سوی ماه فرستاد این سفیه قرار است تا دو هفته دیگر در مدار کره ماه قرار گیرد.


سفینه بدون سرنشین «چاندرایان یک» که در مدار کره ماه قرار خواهد گرفت با یک موشک ساخت هند از مرکز تحقیقات فضایی «ساتیش داوان» در جنوب شرقی این کشور به فضا پرتاب شد.


مقامات هندی پرتاب این موشک را که پس از ۱۹ دقیقه سفینه را در مدار انتقالی قرار داد «موفقیتی بزرگ» توصیف کردند.


مانموهان سینگ، نخست وزیر هند، در پیامی که به این مناسبت فرستاد گفت: «جامعه علمی ما بار دیگر کشور را به افتخار رسانده و تمام ملت به آنها درود می فرستد.»


به گفته مادهاوان ناییر، مدیر سازمان تحقیقات فضایی هند، که پرتاب این سفینه را «لحظه ای تاریخی» برای کشورش خواند. «چاندرایان یک» که پس از ۱۵ روز در مدار کره ماه قرار خواهد گرفت، قرار است در ماموریتی دوساله نقشه ای مشروح از خصوصیات معدنی و شیمیایی و موقعیت طبیعی سطح ماه تهیه کند.


این ماموریت که همچنین شامل فرستادن یک کاوشگر به سطح کره ماه است برای هند ۸۰ میلیون دلار هزینه دارد. اما این کشور امیدوار است که از این راه برنامه فضایی خود را در ردیف قدرت های منطقه ای چون ژاپن و چین قرار دهد.


علاوه بر این که موفقیت در این زمینه می تواند سهم بزرگ تری از بازار پرسود ماهواره های تجاری را در اختیار این کشورها بگذارد. هند و ژاپن و چین برنامه های فضایی خود را نشانه ای مهم از جایگاه بین المللی و پیشرفت اقتصادی خود می دانند.


اما برنامه فضایی هند منتقدانی هم دارد که می گویند صرف این هزینه در فضا وقتی میلیون ها هندی در فقر مطلق زندگی می کنند معنایی ندارد.


اما برنامه فضایی هند منتقدانی هم دارد که می گویند صرف این هزینه در فضا وقتی میلیون ها هندی در فقر مطلق زندگی می کنند معنایی ندارد.


هند برنامه فضایی خود را در سال ۱۹۶۳ آغاز کرد و برای کاستن از وابستگی خود به آژانس های بین المللی دست به تولید ماهواره های مورد نیاز خود زد. اما برای اولین بار در آوریل سال گذشته ماهواره ای ایتالیایی را به مدار زمین فرستاد و در ماه ژانویه سال جاری هم با وجود اعتراض های ایران یک ماهواره جاسوسی اسراییل را به فضا فرستاد.


با این وجود هند هنوز راه درازی را در پیش دارد تا به چین برسد که در کنار آمریکا و روسیه و اتحادیه اروپا در بخش ماهواره های تجاری موقعیتی تثبیت شده دارد.


پس از این که در ماه گذشته اولین فضا نورد چینی در فضا پیاده روی کرد، اکنون مقامات چین از فرستادن سفینه های سرنشین دار به کره ماه و ساخت یک آزمایشگاه فضایی در آینده نزدیک سخن می گویند.


ژاپن نیز مدت هاست سرگرم توسعه برنامه فضایی خود است و اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ اولین فضانورد خود را به کره ماه خواهد فرستاد.


نخستین کاوشگر ژاپن به نام «کاگویا» نیز ماه سپتامبر سال گذشته با موفقیت به مدار کره ماه فرستاده شد.


پا گرفتن مسابقه فضایی در آسیا علاوه بر اهداف تجاری در زمینه امنیتی نیز کاربرد دارد و زمینه را برای استفاده نظامی از این قابلیت مانند جمع آوری اطلاعات و تسلیحات فضایی آماده می کند.


ژاپن در آغاز سال جاری ممنوعیت ۱۰ ساله استفاده نظامی از فضا را با این امید لغو کرد که هر گونه مانع قانونی برای ساخت ماهواره های جاسوسی پیشرفته تر را رفع کرده باشد.


کره جنوبی هم که در مقایسه با دیگر کشورها دیر به این مسابقه پیوسته از سال ۱۹۹۵ سه ماهواره تجاری به فضا فرستاده و در سال ۲۰۰۶ نیز اولین ماهواره نظامی خود را به خارج از مدار زمین پرتاب کرد.
XS
SM
MD
LG