لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

«احتمالا تعدادی از زنان بازداشت شده، آزاد می شوند»


روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تعدادی از زنان فعال برای اعتراض به برگزاری دادگاه ۵ تن از فعالان زن دستگير شدند.
روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تعدادی از زنان فعال برای اعتراض به برگزاری دادگاه ۵ تن از فعالان زن دستگير شدند.
همسر يکی از فعالان زن که روز يکشنبه در برابر دادگاه انقلاب بازداشت شده است، به راديو فردا گفت که احتمالا روز سه شنبه، تعدادی از بازداشت شدگان روز يکشنبه، آزاد خواهند شد.

نيما نامداری، همسر نسرين افضلی، از بازداشت شدگان روز يکشنبه، هچنين گفت که همسرش از زندان اوين با او تماس گرفته و اعلام کرده وضعيت روحی و روانی بازداشت شدگان خوب است، با اين حال از ابتدا تحت بازجويی قرار داشته اند و اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به آنها تفهيم شده است.

همزمان سايت «زنستان» گزارش داده است که از ظهر روز سه شنبه، ۳۵ فعال زن که روز يکشنبه بازداشت شدند، بنا به تصميمی دسته جمعی، اعتصاب غذا را شروع کرده اند.

به نوشته اين سايت، خانم احمدی خراسانی، از بازداشت شدگان روز يکشنبه، به همسرش جواد موسوی خوزستانی گفته است: «مسئوولان قول مساعد داده بودند که روز سه شنبه همه دستگير شدگان جوان را آزاد کنند و چون اين اقدام صورت نگرفته است، در اعتراض، همه بازداشت شدگان اعتصاب غذا را آغاز کرده اند.»

به گفته خانواده های بازداشت شدگان، شش تن از اين فعالان از زمان بازداشت، با خانواده های خود تماس گرفته اند .

بنا به اين گزارش جلوه جواهری، زارا امجديان، پروين اردلان، ناهيد جعفری، نسرين افضلی و آسيه امينی با خانواده های خود تماس گرفته اند و گفته اند که حال آنها خوب است اما چند روزی در بازداشت خواهند بود.

نيما نامداری، همسر نسريت افضلی به راديو فردا گفت که هسرش در تماس تلفنی که با او داشته، گفته است که به بازداشت شدگان گفته شده به خانواده هايشان بگويند برای پرداخت وثيقه های سنگين آماده شوند و افزود: «درباره اينکه تا چه زمانی در زندان می مانند سوال کردم که همسرم گفت تا چند روز ديگر مشخص می شود.»

نيما نامداری گفت هنگام تماس تلفنی با همسرش، احتمالا فردی در کنار همسرش بوده و گفته های نسرين افضلی را کنترل می کرده است و افزود: «از شب اولی که بازداشت شدگان به زندان اوين منتقل شده اند، تحت بازجويی های مستمر بوده اند و به گفته نسرين، وضعيت جسمی و روحی بازداشت شدگان مناسب است. البته در زمان صحبت فردی در کنار همسرم بود که گفته های او را کنترل می کرد و از دادن اطلاع زياد، جلوگيری می کرد.»

وی در پاسخ به اين سوال که آيا وکيلی برای زنان بازداشت شده انتخاب شده است؟ گفت: «روز يکشنبه در مقابل دادگاه انقلاب تهران تعدادی از زنان فعال برای اعتراض به برگزاری دادگاه ۵ تن از فعالان زن دستگير شدند. تعدادی از آنها وکيل بودند. يعنی وکيل و متهم و دوستان متهم همه با هم دستگير شدند. وکيل همسر من، شادی صدر است که هم اکنون در بازداشت است. ما فرصت نداشتيم برای گرفتن وکيل جديد اقدام کنيم.»

همچنين عصر روز دوشنبه از طرف مقامات زندان اوين با خانواده پرستو دوکوهکی، ساقی و سارا لقايی، پرستو سرمدی، نيلوفر گلکار، فريده و ناهيد انتصاری تماس گرفته شده و از خانواده ها درخواست شده است که برای آزادی آنها در دادگاه انقلاب حاضر شوند.

اين درحالی است که سارا لقايی، يکی از بازداشت شدگان در تماس تلفنی که روز سه شنبه با خانواده خود داشته، از احتمال آزادی خود اظهار بی اطلاعی کرده است.
XS
SM
MD
LG