لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۱

افشای معاملات غیرقانونی چینی‌های طرف قرارداد ایران در آمریکا


نمایندگاه ایران و چین به هنگام امضای یک قرارداد ۱.۷ میلیارد دلاری نفتی در دی ماه ۸۷
نمایندگاه ایران و چین به هنگام امضای یک قرارداد ۱.۷ میلیارد دلاری نفتی در دی ماه ۸۷
روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز دوشنبه گزارش داد که تعدادی از شرکت‌های چینی متهم به فروش تکنولوژی‌های موشکی به ایران تحریم‌ها علیه ایران را زیر پا گذاشته و میلیون‌ها دلار کالا به ایالات متحده صادر کرده‌اند.

در حال حاضر بر اساس قانون مصوب سال ۱۹۹۶ در آمریکا هر کمپانی که بیش از ۲۰ میلیون دلار در نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند یا به ایران تسلیحات بفروشد با تحریم و مجازات آمریکا روبه‌رو خواهد شد.

وال استریت جورنال می‌گوید تعدادی از شرکت‌های طرف قرارداد ایران توانسته‌اند تحریم‌ها علیه ایران و شرکت‌هایی را که با ایران معامله می‌کنند دور بزنند و میلیون‌ها دلار کالا، از لنگر کشتی تا اسباب‌بازی، به آمریکا صادر کنند.

این روزنامه با تکیه بر سوابق و مدارک کشتی‌رانی و بارگیری که در «پروژه کنترل تسلیحات هسته‌ای ویسکانسین» جمع‌آوری شده می‌گوید یکی از این شرکت‌ها زیرمجموعه کمپانی دولتی صادرات – واردات چین است.

وال استریت جورنال می‌گوید از سال ۲۰۰۶ که کمپانی دولتی صادرات – واردات چین از سوی آمریکا تحریم شده، این شرکت توانسته است نزدیک به ۳۰۰ معامله غیرقانونی با شرکت‌های آمریکایی انجام دهد.

به گفته این روزنامه آمریکایی نزدیک به جناح راست،‌ شرکت‌های آمریکایی «احتمالاً» خبر نداشته‌اند که با شرکت‌های مشمول تحریم معامله می‌کنند.

وال استریت جورنال در حالی گزارش خود را منتشر کرده است که دولت باراک اوباما پس از سر باز زدن ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به دنبال تعیین تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی است.

با این حال این بار ایالات متحده بیشتر به دنبال تعیین تحریم‌هایی است که مقامات جمهوری اسلامی را هدف قرار دهند تا تحریم‌هایی کلی که به مردم ایران و حامیان جنبش سبز آسیب برسانند.

روزنامه وال استریت جورنال همچنین در گزارش خود اشاره می‌کند که معاملات غیرقانونی شرکت‌های چینی مشمول تحریم در خاک آمریکا نشانه آن است که اجرای تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی دشوار شده است.

حدودا دو هفته پیش نیز هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنای آمریکا، از عزم خود برای تصویب قانونی پس از تعطیلات کریسمس خبر داد که باراک اوباما با تکیه به آن می‌تواند شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران را تحریم کند.

آمریکا افزون بر تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت، به طور یک‌جانبه فعالیت‌های مالی و تجاری جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده است تا از این رهگذر ایران را به ترک غنی‌سازی اورانیوم وادارد
XS
SM
MD
LG