لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

تهران اسرائیل را به ترور فرمانده حماس متهم کرد


جسد محمود عبدالرئوف المبحوح که از دوبی به سوریه منتقل شده بود.
جسد محمود عبدالرئوف المبحوح که از دوبی به سوریه منتقل شده بود.
دو هفته پس از مرگ محمود عبدالرؤوف المبحوح، یکی از سران حماس، در امیرنشین دوبی، جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه اسرائیل را به انجام این ترور متهم کرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در مورد مرگ آقای مبحوح گفت: «این اقدام نشانه دیگری از وجود تروریسم دولتی توسط رژیم صهیونیستی و نقض حق حاکمیت کشورهاست.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین از آن چه که «سکوت مجامع بین‌المللی» نامید انتقاد کرد و گفت: «این سکوت جای سئوال و تعجب دارد.»

آقای مهمان‌پرست هشدار داد که «کشورهایی که به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند باید بدانند که این اقدام نتایج این‌چنینی خواهد داشت»، و افزود که «کشورهای اسلامی باید با هوشیاری در رابطه با خطرات این رژیم نامشروع برنامه‌ریزی کنند».

در حالی که گروه حماس نیز قتل آقای مبحوح را به سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، نسبت داده است، اسرائیل تاکنون در برابر اتهامات وارده به دستگاه‌های اطلاعاتی خود سکوت کرده است.

کشور اسرائیل با دوبی مناسبات سیاسی ندارد و از هیچ نوع دفتر نمایندگی در این کشور برخوردار نبوده و ورود اسرائیلی‌ها نیز به دوبی مجاز نیست.

در گزارش‌های پیشین آمده بود که المبحوح عامل ربودن دو سرباز اسرائیلی به نام‌های آوی ساسپورتاس و ایلان سعدون در جریان انتفاضه نخست فلسطینی‌ها و کشتن آنها بوده است.

روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز روز یک‌شنبه گزارش داده بود که المبحوح با تزریق سم به بدنش دچار حمله قلبی شده و سوءقصدکنندگان از مدارک او نیز عکس‌برداری کرده، و سپس علامت «لطفا مزاحم نشوید» را به روی در اتاق هتل محل اقامت او در دوبی آویزان کرده‌اند.

به گزارش ساندی‌تایمز، در پی کشف جسد المبحوح در روز بیستم ژانویه در دوبی، ابتدا هیچ نشانه‌ مشکوکی مشاهده نشد، و پزشکان محلی نوشتند که المبحوح در اثر حمله قلبی درگذشته است. بعدا آزمایش‌هایی که در یک بیمارستان فرانسه از نمونه خون گرفته شده از جسد المبحوح به عمل آمد، نشان داد که به وی مواد سمی تزریق شده است.

این در حالی است که مقامات امنیتی دوبی گفته بودند که بر جسد المبحوح نشانه‌های ضرب و شتم و سوختگی ناشی از ضربات کابل برقی مشاهده شده است. روزنامه خلیج تایمز نیز گفته بود که المبحوح بر اثر خفگی با بالشی که به روی صورتش فشرده شده به قتل رسیده است.

سازمان حماس در بیانیه‌ای که ۹ روز پس از کشته شدن المبحوح صادر کرد مدعی شد که موساد، سرویس امنیت و اطلاعات خارجی اسرائیل، عامل این قتل بوده است.

عزت الرشق، یکی از سخنگویان حماس، در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تاخیر عمدی در صدور بیانیه در زمینه قتل المبحوح با این هدف صورت گرفت که انجام تحقیقات درباره جنایت عوامل موساد بدون مانع انجام شود.»

در همین حال «یگان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی سازمان حماس، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «در زمان و مکان مناسب به این جنایت صهیونیست‌ها پاسخ داده خواهد شد».

یک سخنگوی حماس نیز روز سه‌شنبه به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته است که المبحوح غیر از اسرائیل از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی مصر و اردن نیز تحت تعقیب بوده و در سال ۲۰۰۳ حدود یک سال در مصر زندانی بود.

سخنگویان حماس می‌گویند که المبحوح تنها ساعاتی پس از رسیدن به دوبی کشته شده است. او از سوی حماس ماموریت داشت که ریاست هیات نمایندگی این سازمان در دوبی را برعهده بگیرد.
XS
SM
MD
LG