لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

«درخواست ایران از بیروت برای اعلام نیازهای تسلیحاتی ارتش لبنان»


جنگنده ایران در مانوری نظامی در نزدیکی چابهار
جنگنده ایران در مانوری نظامی در نزدیکی چابهار
روزنامه لبنانی الاخبار که به گروه حزب‌الله نزدیک است خبر داده که جمهوری اسلامی ایران از ارتش لبنان خواسته است تا نیازهای تسلیحاتی خود را اعلام کند.

به گزارش روز چهارشنبه روزنامه الاخبار، سفارت ایران در لبنان در نامه‌ای رسمی به فرمانده ارتش لبنان خواهان دریافت جزئیات نیازمندی‌های نظامی ارتش این کشور شده، و فرماندهی ارتش لبنان نیز در پاسخی مفصل، بر نیاز لبنان به تجهیزات دفاع ضد هوایی تاکید کرده است.

این روزنامه می نویسد: ایران پیش از این نیز به ارتش لبنان پیشنهاد فروش اسلحه را داده بود.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در آستانه انتخابات پارلمانی ژوئن تاکید کرد که ایران می‌تواند نیازهای ارتش لبنان را نیز تامین کند، و افزود که اگر حزب‌الله پیروز شود از ایران دعوت خواهد کرد به ارتش لبنان کمک لازم را مبذول دارد.

حزب‌الله و نیروهای موتلف آن در جناح «هشتم مارس» در انتخابات ژوئن لبنان از هم‌پیمان‌های ملی‌گرایان یعنی جناح «چهاردهم مارس» شکست خوردند.

ژنرال میشل سلیمان، فرمانده ارتش لبنان، در نوامبر سال ۲۰۰۸ (آذرماه سال گذشته) که تازه به ریاست جمهوری لبنان رسیده بود، در سفری دوروزه به تهران از سران جمهوری اسلامی درباره «آمادگی تهران برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح‌های ایرانی، به‌ویژه تقویت پدافند هوایی ارتش لبنان» خبردار شد.

در پی بازگشت ژنرال سلیمان به بیروت، انتقادهای زیادی از سوی ملی‌گرایان لبنان به احتمال تجهیز ارتش لبنان توسط ایران مطرح شد.
ملی‌گرایان لبنان گفتند که این امر کشور و منافع لبنان را بیش از هر زمان دیگر به خطر می‌اندازد و لبنان را به خط مقدم جبهه میان ایران و اسرائیل تبدیل خواهد کرد.

برخی تحلیل‌گران در لبنان نیز گفته بودند که ژنرال سلیمان با گفت‌وگوهای خود با محمود احمدی‌نژاد در مورد تجهیز ارتش لبنان به جنگ‌افزار سنگین توسط ایران قصد داشته است که حمایت همیشگی و بی‌دریغ ایران از حزب‌الله را تا حدی به سوی ارتش لبنان معطوف کند.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، پیشتر در مصاحبه با روزنامه لبنانی «نهار الشباب» صریحا گفته بود که «حزب‌الله یک حزب مذهبی – سیاسی» است که برای فعالیت‌هایش مجوز شرعی از مرجع تقلید خود می‌گیرد و آیت‌الله علی خامنه‌ای مرجع تقلید حزب‌الله است».

نعیم قاسم گفت: «خطوط کلی فعالیت حزب‌الله از سوی امام خامنه‌ای تعیین می‌شود و اگر ایشان دستور دهند که ما باید با اسرائیل بجنگیم، ما وظیفه شرعی خود را اجرا می‌کنیم».

علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه اسبق ایران و مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، بیست و پنجم ژوئیه در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: «ایران با همه توان از گروه‌هایی مانند حزب‌الله حمایت می‌کند و... برای همین است که حزب‌الله احساس می‌کند که به رهبری ایران مدیون است.»

در همین زمینه شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، هفته گذشته به شبکه «فاکس نیوز» گفت که ایران در سه سال اخیر هشتاد هزار فروند راکت و موشک جدید در اختیار حزب‌الله گذاشته است.

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، نیز در آخرین سخنرانی خود برای طرفدارانش در سومین سالروز پایان «جنگ ۳۳ روزه» ارتش اسرائیل و حزب‌الله «تهیه زرادخانه‌ای به مراتب قوی‌تر از گذشته» را تایید کرد و گفت که «حزب‌الله اکنون می‌تواند تل آویو را نیز با موشک‌های میان‌برد هدف قرار دهد».
XS
SM
MD
LG