لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

مدافعان حقوق بشر: ۵۰۰ بازداشتی و ۱۷ اعدامی در نیمه دوم ۱۳۸۸


کانون مدافعان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران ضمن انتقاد از برخوردها با فعالان مدنی و شهروندان اعلام کرده است که در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ حدود ۵۰۰ مورد بازداشت و ۱۷ مورد اعدام در ایران اتفاق افتاده است.

این کانون در گزارش ۲۵ صفحه‌ای خود آماری از شمار بازداشت‌شدگان و اسامی آنها، جزئیاتی از محاکمات، جلسات دادگاه‌ها و احکام قضایی صادر شده علیه فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، زنان، معلمان و کارگران را به دست داده است.

این سازمان ایرانی مدافع حقوق بشر همچنین اعلام کرده است که در شش ماه پایانی سال ۱۳۸۸ در ایران ۱۷ مورد اعدام اجرا شده و در شش مورد حکم اعدام برای افراد صادر شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر همچنین پای‌بندی مقامات قضایی، انتظامی و امنيتی جمهوری اسلامی به رعايت دقیق موازین دادرسی عادلانه را خواستار شده و از مسئولان و مقامات دولت ایران خواسته است به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ایرانی احترام بگذارند.

در تازه‌ترین گزارش این سازمان همچنین با اشاره به فشار بر مطبوعات و وب‌سایت‌ها در ایران به ۱۳مورد توقیف موقت یا لغو امتیاز نشریات نیز اشاره شده است.

این سازمان حقوق بشری علاوه بر توقیف مطبوعات در ایران، به ۲۵ مورد تذکر به جراید مختلف و همچنین فیلترینگ ۱۶ وب‌سایت اینترنتی نیز اشاره کرده است.

کانون مدافعان حقوق بشر گزارش شش‌ماهه خود را در دو بخش کلی تنظیم کرده است که بخش نخست آن با عنوان «حقوق مدنی و سیاسی» پنج زمینه را در برمی‌گیرد که عبارتند از وضعیت فعالان سیاسی و اجتماعی دگراندیش، وضعیت کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه‌نگاران، وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان، وضعیت زنان و اعدام و قطع عضو.

بخش دوم این گزارش با عنوان حقوق اقتصادی و اجتماعی سه عرصه را شامل می‌شود که عبارت‌اند از وضعیت معلمان، وضعیت کارگران و کشاورزان و میراث فرهنگی و محیط زیست.

این هشتمین گزارش فصلی کانون مدافعان حقوق بشر به شمار می‌رود.

کانون مدافعان حقوق بشر با مشارکت شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، و محمد سیف‌‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شریف، از وکیلان دادگستری فعال در پرونده‌های حقوق بشر در ایران، پایه‌گذاری شده است و فعالیت این کانون علاوه بر پیگیری موارد نقض حقوق بشر، دفاع از زندانیان سیاسی - عقیدتی و نیز حمایت از خانواده زندانیان سیاسی را نیز شامل می‌شود.
XS
SM
MD
LG