لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

استقبال مسکو از پیشنهاد اوباما برای گفت‌وگو با ایران


سرگی ایوانف، معاون نخست وزیر روسیه در مونیخ آلمان
سرگی ایوانف، معاون نخست وزیر روسیه در مونیخ آلمان
سرگی ایوانف، معاون نخست وزیر روسیه، یک‌شنبه در سومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان از پیشنهاد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران استقبال کرد.

آقای ایوانف که در نشستی خبری در مونیخ حرف می‌زد اشاره کرد که رهبران آمریکا و روسیه اکنون می‌توانند «با نگاهی تازه» مسائل دوجانبه دو کشور را بررسی کنند.

او گفت: «آشکار است که دولت جدید آمریکا به تغییر تمایل زیادی دارد و این باعث خوش‌بینی است.»

سرگی ایوانف این نظر را یک روز پس از آن ایراد کرده است که جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به آغاز «لحنی تازه» در سیاست خارجی آمریکا گفت واشینگتن قصد دارد برگ تازه‌ای را در رابطه‌اش با مسکو آغاز کند.

روابط کاخ سفید و کرملین در زمان ریاست جمهوری جرج بوش به حدی به وخامت گرایید که از زمان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بود.

جو بایدن روز شنبه گفت آمریکا تنها در صورتی پروژه سامانه ضدموشکی را ادامه خواهد داد که «کارایی این تکنولوژی ثابت شود و مقرون به صرفه باشد».
مسکو از قصد واشینگتن به نصب رادار و سامانه ضدموشکی در دو کشور جمهوری چک و لهستان سخت ابراز نارضایتی کرد. جرج بوش هدف از به کارگیری این سامانه را مقابله با کشورهایی چون ایران ذکر می‌کرد.

جو بایدن روز شنبه با اشاره به این مساله گفت آمریکا تنها در صورتی پروژه سامانه ضدموشکی را ادامه خواهد داد که «کارایی این تکنولوژی ثابت شود و مقرون به صرفه باشد».

او در عین حال گفت: «این کار را با مشاوره با متحدان خود در ناتو و روسیه خواهیم کرد.»

جو بایدن روز یک‌شنبه با سرگی ایوانف دیداری دوجانبه نیز خواهد داشت. این اولین دیدار دولت‌های آمریکا و روسیه در بالاترین سطح از زمان انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری خواهد بود.

در کنفرانس امنیتی مونیخ قدرت‌های بزرگ جهان گرد هم آمده‌اند تا به بحث و بررسی مهم‌ترین مسائل امنیتی و سیاست خارجی در قرن بیست و یکم بپردازند.
XS
SM
MD
LG