لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

موضع تازه تهران: توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در صورت تامین سوخت


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، مدیر سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد در صورتی که کشورهای غربی سوخت موردنیاز برای رآکتور اتمی تهران را تامین کنند، تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز ضمن اشاره به این که غنی‌سازی در داخل ایران «منافاتی با معاوضه سوخت ندارد» نظر آقای صالحی را تایید کرد و گفت: «در صورت تامین سوخت رآکتور تهران احتمال این که فعالیت خود را بر سوخت سه و نیم درصدی متمرکز کنیم وجود دارد.»

به گفته علی‌اکبر صالحی، ایران برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی در رآکتور اتمی تهران ماهانه نیاز به یک و نیم کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی دارد.

همزمان تهران طبق وعده‌ای که روز دوشنبه داده بود و بنا بر دستور محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که روز سه‌شنبه غنی‌سازی اورانیوم را در پایگاه هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

کارشناسان و تحلیل‌گران شکی ندارند که این اقدام جمهوری اسلامی با دامن زدن به نگرانی‌های کشورهای غربی حرکت آنها به سوی تحمیل تحریم‌های بیشتر بر تهران را سرعت خواهد داد.

آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ماه اكتبر به ايران پيشنهاد كرد كه حدود ۷۰ درصد اورانيوم غنى‌شده خود تا ميزان سه و نيم درصد را به روسيه ارسال كرده و سپس از فرانسه ميله‌هاى سوخت اتمى موردنیاز خود را تحویل بگیرد.

ايران كه به اين سوخت براى رآكتور تهران نياز دارد در ابتدا با اين پيشنهاد موافقت كرد، ولى بعد اعلام كرد كه تنها در خاك خود و به صورت مرحله‌اى حاضر به تبادل سوخت است.

ايالات متحده آمريكا و فرانسه روز دوشنبه پس از اعلام رسمی خبر آغاز غنى‌سازى ۲۰ درصدى اورانيوم از سوی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله اعلام كردند كه دیگر راهی جز تحریم بیشتر جمهوری اسلامی باقی نمانده است.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در عین اشاره به این که ایران اصلا قادر به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد نیست افزود: «[اقدام ایران] واقعا باج‌خواهی است. از آنجا كه مذاكره امكان‌پذير نيست، تنها كارى كه ما مى‌توانيم بکنیم اعمال تحريم است.»

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که سازمان ملل باید «در عرض چند هفته، نه چند ماه» تکلیف تحریم جمهوری اسلامی را روشن کند.

این در حالی است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن اشاره به این که «مواضع ما صریح و شفاف بوده» صدور یک قطعنامه دیگر علیه تهران را بی‌فایده دانسته است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده است.

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا می‌گویند جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است، اما تهران همواره این اتهام را رد کرده و هدف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG