لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹


روزنامه‌های سه‌شنبه ایران بخش‌های مختلفی از اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌ها همچنین گزارشی از مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران با عنوان «امید رساترین اعتراض» منتشر کرده و همزمان انتقاد اسماعیل احمدی مقدم به پرحرفی برخی فرماندهان نیروی انتظامی را بازتاب داده‌اند.

«گرانی ۲۱۰ درصدی گوجه‌فرنگی»، «پخش شبنامه علیه محمدباقر قالیباف» و «درگذشت دو خبرنگار بخش اقتصادی مطبوعات» نیز از دیگر عنوان‌های خبری روزنامه‌های ۱۶ آذر ایران است.

بازتاب اظهارات محسنی اژه‌ای در روزنامه‌ها

روزنامه‌های جام جم، جمهوری اسلامی، و تهران امروز هر یک بخش‌هایی از اظهارات روز دوشنبه غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، را مورد توجه قرار داده‌اند.

به نوشته روزنامه جام جم، محسنی اژه‌ای با تاکید بر این که «دو حزب اصلاح‌طلب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب از سوی قوه قضاییه منحل شده‌اند» گفته است که «در مورد حزب مشاركت و سازمان مجاهدين در روزهاي اخير به دادستان تهران گفتم از سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات پيگيری كنيد كه بيانيه‌های صادر شده را چه كساني مي‌دهند تا رسما با اين افراد كه پس از انحلال حزب‌شان بيانيه‌هایی منتشر مي‌كنند برخورد صورت گيرد».

این روزنامه نوشته است که سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات که از بازداشت عاملان ترور دو دانشمند هسته‌ای خبر داده بود، گفته است که «عاملان مستقيم ترورهای اخير دستگير نشده‌اند، اما افرادی كه مرتبط با اين موضوع هستند يعنی كساني كه از ناحيه سرويس‌های بيگانه در جهت اقدامات تروريستی در كشور دستور می ‌گرفتند يا آموزش ديده‌اند و ابزاری در اختيار داشته‌اند توسط سيستم اطلاعاتی ما شناسايي و دستگير شده‌اند».

به نوشته روزنامه جام جم، غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنین اظهارات اخیر مدیر مسئول روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد، علیه مهدی هاشمی را توام با «افترا، نشر اکاذیب و شایعه» توصیف کرده و در عین حال گفته است که خود قوه قضاییه مدعی مهدی هاشمی است و به محض ورود به کشور او را بازداشت خواهد کرد.

روزنامه جمهوری اسلامی بخش دیگری از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «نيروهای امنيتی در برخی پرونده‌ها همكاری نمی‌‌كنند».

این روزنامه نوشته است، غلامحسين محسنی اژه‌ای که خود وزیر اطلاعات دولت قبلی احمدی‌نژاد بود «با انتقاد از عملكرد دستگاه‌های امنيتی، تطويل در رسيدگی به پرونده‌هایی مانند پرونده حمله به كوی دانشگاه را متوجه ضابطان كرد».

وی با اشاره به این که «پرونده‌هایی مانند كوی دانشگاه در صورتی كه اطلاعات درستی از سوی مراجع سريع‌تر در اختيار دستگاه قضا قرار بگيرد می‌‌توانيم با سرعت بيشتري پرونده را به سرانجام برسانيم» گفته است که «در پرونده كوي دانشگاه هم افراد نظامي و انتظامي و هم افراد عادي و از خود دانشجويان كوي متهم هستند»، اما «اطلاعات مورد نياز دستگاه قضا با تاخير به اين سيستم ارجاع شد که اگر اين اطلاعات در همان روزها و هفته‌های اول ارائه مي‌شد اين پرونده بسيار زودتر به نتيجه مي‌رسيد».

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که در پرونده حمله نیمه‌شب ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ به کوی دانشگاه تهران «پای تعدادی از افراد نظامی و انتظامی به عنوان متهم كشيده شده و اين در حالی است كه در روزهای ابتدایی حمله به کوی دانشجويان در این روز نيروی انتظامی هر گونه دخالت در آن را تكذيب كرده بود».

و اما روزنامه تهران امروز گزارش داده است که سخنگوی قوه قضاییه در اظهارات روز دوشنبه خود باردیگر وعده برخورد با رهبران اعتراضات پس از انتخابات را تکرار کرده و در حالی که از آنها با عنوان «سران فتنه» نام برده، گفته است که «آنها اشتباه مي‌كنند و پرونده خودشان را روز به روز سنگين‌تر مي‌كنند. شك نكنيد كه قانون سراغ‌شان خواهد رفت و آن موقع دير است كه از خود دفاع كنند».

مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران؛ «امید رساترین اعتراض»

روزنامه آرمان گزارشی از مراسم روز دانشجو با عنوان «اميد رساترين اعتراض» به میزبانی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشكی تهران را در شماره ۱۶ آذر و همزمان با روز دانشجو منتشر کرده است.

این روزنامه گزارش داده است که مراسم روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با عنوان «اميد رساترين اعتراض» با حضور شماری از دانشجويان و سخنرانی مجيد انصاری، الهه كولایی، محسن رهامی و حميدرضا جلایی‌پور در سالن چمران دانشكده فنی دانشگاه تهران برگزار شده است».

به نوشته آرمان، مجید انصاری، دبير اجرایی مجمع روحانيون مبارز، در حضور دانشجویان طی سخنانی گفته است که «ما با صراحت اعلام می ‌كنيم جنبش اجتماعي ملت ايران و اصلاحات جنبشی زنده است و زنده خواهد ماند».

محسن رهامی، عضو انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها، نیز در مراسم ۱۶ آذر گفته است که «خواسته‌هاي ما حتي در يك مورد خواسته‌هاي خارج از چارچوب قانون اساسي نبوده است. ما بر تمام اصول قانون اساسي پافشاري می‌‌كنیم» و الهه كولایی نیز تاکید کرده است که «دانشگاه می‌تواند جامعه را به تعادل برساند».

به نوشته روزنامه آرمان، حميدرضا جلايي‌پور نیز ضمن «دفاع از عرصه عمومی نقد و بررسی»، جنبش دانشجویی در ایران را یکی از مدنی‌ترین جنبش‌های دانشجویی دنیا توصیف کرده و گفته است که «جنبش دانشجویی همواره مبلغ مردم‌سالاری بوده است».

«گرانی ۲۱۰ درصدی گوجه‌فرنگی»

روزنامه جهان صنعت از گرانی کم‌سابقه گوجه‌فرنگی خبر داده و نوشته است که «قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی با افزایش ۲۱۰ درصدی از مرز ۲۵۰۰ تومان عبور کرده است».

به نوشته این روزنامه، «قیمت گوجه‌فرنگی در سطح شهر از مرز هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرده و در نقاطی از شهر هم به قیمت بیش از هر کیلوگرم سه هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود».

جهان صنعت با اشاره به این که «بانک مرکزی نیز با تایید این گزارش، قیمت گوجه‌فرنگی در هفته منتهی به ۱۲ آذرماه را دو هزار و ۳۲۴ تومان در هر کیلوگرم اعلام کرده» نوشته است که «قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به مدت مشابه در هفته قبل ۸۷ درصد و نسبت به ماه قبل ۲۱۰ درصد رشد داشته است».

این روزنامه همچنین خبر داده است که بنابر اعلام بانک مرکزی «بادمجان و کدو سبز هم در گروه سبزیجات با عبور از هر کیلوگرم یک‌هزار تومان افزایش ۵۰ و ۴۰ درصدی نسبت به ماه گذشته داشته‌اند» و نوشته است که «روند صعودی قیمت حبوبات نیز همچنان ادامه دارد و به طور میانگین این کالای اساسی رشد ۲۳ درصدی قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است».

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران در مورد گرانی گوجه‌فرنگی با تاکید بر این که «گوجه‌فرنگی تا سه هفته دیگر ارزان می‌شود» گفته است که «دلیل افزایش قیمت گوجه‌فرنگی تا سه هزار تومان را در این فصل از سال کاهش تولید این محصول اعلام کرده است».

انتقاد اسماعیل احمدی مقدم از پرحرفی برخی از فرماندهان نیروی انتظامی

روزنامه خبر از انتقاد فرمانده نیروی انتظامی از پرحرفی برخی فرماندهان این نیرو خبر داده و نوشته است که «اسماعیل احمدی مقدم بعضی از همكاران خود را خطاب قرار داده و از پرحرفی آنان گله كرده است».

به نوشته این روزنامه، احمدی مقدم گفته است که «یكی از مشكلات نیروی انتظامی پرحرفی برخی فرماندهان این نیروست كه تا زنگ می‌زنند در مورد مسائل اظهار نظر می‌كنند، لزومی ندارد وقتی اتفاقی می‌افتد بلافاصله اظهار نظر كرد، بلكه باید بررسی‌های لازم در این رابطه صورت گیرد و به صورت سنجیده اظهارنظر كرد».

اسماعیل احمدی مقدم همچنین در اختتامیه «چهارمین المپیاد تیراندازی نیروی انتظامی» به ماموران تحت امرش توصیه کرده است تا «در منازل‌شان با تفنگ بادی تمرین تیراندازی كنند».

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که «ده‌ها میلیارد تومان برای تفنگ، فشنگ، تیراندازی و غیره هزینه می‌شود تا پلیس در درگیری‌های خود بتواند به خوبی عمل كند» گفته است که «چه اشكالی دارد كه تفنگ‌های ارزان‌قیمت مثل تفنگ بادی به ماموران پلیس بفروشیم تا در منزل خود تمرین كنند»، چرا که «تیراندازی لازمه حرفه پلیس است و اگر ماموری فنون رزمی و تیراندازی را بلد نباشد مامور پلیس نیست».

بخشی از اصول‌گرایان حاکم «عامل توزیع شبنامه و تخریب سازمان‌یافته قالیباف»

روزنامه تهران امروز مطالبی در اعتراض به «انتشار شبنامه‌هایی علیه محمدباقر قالیباف» را در شماره سه‌شنبه خود منتشر کرده و این اقدام را «خط تخریب سیاسی» توصیف کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که «پخش شبنامه ‌آن هم به شكل هدفمند و در سطحی گسترده و با اطمينان از عدم پيگيری موضوع نشانه‌ای از نوعی بازی سياسی غيراخلاقی است» نوشته است که «اين جريان چند ماه مانده به انتخابات ۱۳۸۸ روی اين موضوع مانور می‌‌داد كه قاليباف فردی است قدرت‌طلب و عمده كارهای وی برای گرفتن پست رياست‌جمهوری است و بنابراين بايد به هر طريق ممكن وی را تخريب كرد»، اما «زماني كه برای اين گروه سياسي نيامدن آقای قاليباف محرز شد، برای مدتی بی‌‌اخلاقی‌های سياسی كنار گذاشته شد، اما با پخش شبنامه‌های مورد اشاره اين جريان اندک‌‌اندک در حال سربرآوردن است».

تهران امروز علاوه بر این طی یادداشتی پخش شبنامه علیه محمدباقر قالیباف را به بخشی از«اصول‌گرایان» نسبت داده و نوشته است که «تمام انگيزه كسانی كه عليه دكتر قاليباف سياه‌نمایی و شايعه‌پراكنی می‌كنند شخصی و حب و بغض‌های باندی است، به‌همين دليل بر هيچ كس تاثيری ندارد».

این روزنامه با تاکید بر این که «تضعيف و تخريب قاليباف تخريب يك فرد و شخص نيست، بلكه تخريب اصول‌گرایی كارآمد و عملگراست كه به‌جای حرف زدن و وعده دادن عمل مي‌كند» نوشته است که «وقتی در لوای اصول‌گرایی و دفاع از ارزش‌ها، شخصيتی انقلابی، فرمانده، برادر شهيد» و کسی که «با فرمان مقام رهبری در سه جايگاه فرماندهی در سپاه و نیروی انتظامی درخشان‌ترين عملكرد را داشته، اين گونه چهره‌اش مخدوش گردد، اصول‌گرايان چه چيزی به‌دست آورده يا ذخيره می ‌كنند؟»

نویسنده یادداشت تهران امروز از «بزرگان اصول‌گرا و آنان كه اهميت سرمايه‌های انساني در حوزه مديريت كلان كشور را درك كرده‌اند» خواسته است تا «برای خاتمه اين وضع چاره‌انديشی كنند».

درگذشت دو خبرنگار بخش اقتصادی

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و تهران امروز خبر دادند که روز ۱۵ آذرماه دو خبرنگار حوزه اقتصادی مطبوعات ایران بر اثر بیماری درگذشته‌اند.

به نوشته این دو روزنامه، پريسا پناه‌خواهی و مرجان نماينده، دو تن از خبرنگاران باسابقه حوزه‌های افتصادی مطبوعات، روز دوشنبه بر اثر بیماری جان باختند.

این دو خبرنگار که ۲۹ و ۳۰ ساله بودند سابقه فعالیت در روزنامه‌هایی چون سرمایه، پول، تهران امروز و ماهنامه ترابران و برخی از خبرگزاری‌ها را در کارنامه خود داشتند.
XS
SM
MD
LG