لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

مرور روزنامه‌های شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۹


روزنامه جهان صنعت از «افزایش چهار تا ۱۸ درصدی نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی» در صورت اجرای حذف یارانه‌ها خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به «ارزیابی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حمل و نقل عمومی» گفته است که «بر اساس پیش‌بینی‌ها، بهای استفاده از مترو حداکثر چهار درصد، تاکسی‌های بنزین‌سوز ۱۷ تا ۱۸ درصد و خودروهای گازوییل‌سوز هفت درصد افزایش می‌یابد».

حمیدرضا ارشادمنش در سی ‌و هشتمین اجلا‌س شورای عالی استان‌ها تاکید کرده است که میزان اعلام شده برای افزایش کرایه حمل و نقل عمومی، بدون احتساب افزایش قیمت در نرخ فعلی لاستیک و روغن محاسبه شده است.

وی همچنین از «تشکیل کمیته‌های ویژه ‌با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و استانداران» به منظور کنترل قیمت لا‌ستیک و روغن خبر داده و گفته است که «افزون بر این به دنبال تنظیم دستورالعمل ویژه‌ای با مشارکت پلیس راهورهستیم که با ابلا‌غ آن به نیروی انتظامی و استان‌ها» نرخ لاستیک و روغن کنترل شود.

روزنامه جهان صنعت نوشته است که ‌رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادعا کرده است در صورت اجرای حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی حجم ترافیک در ایران ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این مقام وزارت کشور با تاکید بر این که نزدیک به ۵۲ میلیون نفر در ایران شهرنشین هستند، گفته است که دست‌کم «۳۰ درصد از این تعداد در شهرهای بالا‌ی صد هزار نفر زندگی می‌کنند» و همین موضوع «اندیشیدن تمهیدات ویژه» برای حمل‌ و‌نقل عمومی پس از اجرای حذف یارانه‌ها را ضروری می‌کند.

«تحريف نام خليج فارس در بازی‌های گوانگ‌جو؛ کاروان ايران می‌ماند يا باز می‌گردد؟»

روزنامه خراسان با اشاره به «تحريف نام خليج فارس در مراسم گشایش شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی گوانگ‌جو» در تیتر نخست روز ۲۲ آبان‌ماه این پرسش را عنوان کرده است که «کاروان ورزشی ايران می‌ماند يا باز می‌گردد؟»

این روزنامه نوشته است که «تحريف مسلمات تاريخی و جعل نام خليج فارس در مراسم افتتاحيه شانزدهمين دوره بازی‌های آسيایی چين، کاروان ورزشی ايران را برای باقی ماندن در گوانگ‌جو دچار ترديد کرد و اين سوال را در ذهن هر ايرانی به وجود آورد که کاروان ورزشی ايران می‌ماند يا باز می‌گردد، به گونه‌ای که شب گذشته مسئولان عالی‌رتبه ورزش ايران درباره چگونگی واکنش به اين مسئله جلسه تشکيل دادند».

به گزارش این روزنامه، شماری از چهره‌های دولتی که به عنوان مسئولان ورزش ایران در این مراسم شرکت کرده بودند «به نشانه اعتراض به نشان دادن نام مجعول خليج عربی به جای خليج فارس افتتاحيه بازی‌های آسيایی را ترک کردند و بار دیگر به مراسم بازگشتند» و البته مدعی شدند که «مسئولان برگزارکننده بازی‌های آسيایی بابت اين موضوع عذرخواهی کرده‌اند».

روزنامه خراسان در عین حال نوشته است که مسئولان دولتی ورزش در پایان جلسه فوق‌العاده خود اعلام کرده‌اند که «پی‌گيری در اين باره توسط دستگاه ديپلماسی انجام خواهد شد».

«به زندانیان سیاسی مرخصی ندهید، زیرا با هم جلسه می‌گذارند»

روزنامه آرمان اظهارات امام جمعه موقت تهران مبنی بر افزایش محدودیت برای زندانیان سیاسی را در تیتر نخست شماره شنبه منتشر کرده و از قول وی نوشته است که «به برخی از زندانیان نباید مرخصی داده شود، زیرا با یكدیگر جلسه می‌گذارند».

به نوشته این روزنامه، آیت‌الله احمد جنتی که همزمان با دبیری شورای نگهبان، امام جمعه موقت تهران نیز هست در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ آبان‌ماه با تاکید بر این که «بدون جهت به زندانیان مرخصی داده می‌شود كه مشاهده شده برخی از آنها از مرز خارج شده‌اند و نباید تصور شود با گرفتن یك وثیقه صد میلیون تومانی این افراد به زندان بازمی‌گردند» گفته است که برخی از زندانیان سیاسی هم که «به آنها مرخصی داده شده و فرار نمی‌کنند با یكدیگر جلسه می‌گذارند و برنامه‌ریزی می‌كنند كه باید این موضوع جدی گرفته شود و به این زندانیان مرخصی داده نشود».

هفته گذشته نیز عباس جعفری دولت‌آبادی از افزایش محدودیت برای زندانیان سیاسی خبر داده و گفته بود ممکن است برخی از پیام‌های زندانیان سیاسی در بیرون از زندان تاثیرگذار باشد و به همین دلیل دادستانی تهران قصد دارد با همکاری نیروی انتظامی تمام روزنه‌های ارتباط زندانیان با خارج از زندان را مسدود کند.

روزنامه آرمان در شماره ۲۲ آبان‌ماه خود همچنین خبر داده است که آیت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه اخیر تهران با ابراز نگرانی از احتمال اوج گرفتن دوباره اعتراضات، از معترضان پس از انتخابات به عنوان «فتنه‌گر» نام برده و با این ادعا که «فتنه‌گران آتش زیر خاكستر هستند، هر چند كه نمی‌توانند كاری انجام دهند، اما ما باید بیدار باشیم و قضیه را جدی بگیریم» تاکید کرده است که باید با «افرادی که هنوز دستگیر نشده‌اند نیز برخورد شود».

روزنامه ابتکار نیز تیتر نخست خود را به بخش دیگری از اظهارات احمد جنتی اختصاص داده و خبر داده است که وی در نماز جمعه تهران، حمایت خود را نه تنها از محمود احمدی‌نژاد، بلکه از وزرای دولت وی نیز اعلام کرده است.

به نوشته این روزنامه، دبیر ۸۶ ساله شورای نگهبان با تهدید ضمنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رد صلاحیت در دوره آینده گفت که «در مجلس كه یک نهاد نظارتی است پس از آن كه كاری می‌خواهد صورت گیرد و وزیر آن را قبول نمی‌كند مجلس او را تهدید به استیضاح می‌كند، اگر اين حرف‌ها واقعيت داشته باشد از نگاه ناظرين شورای نگهبان دور نمی‌ماند».

وعده «بازداشت» رهبران اعتراضات پس از انتخابات، «به‌زودی»

روزنامه کیهان اظهارات نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کاشان درباره احتمال بازداشت رهبران اعتراضات پس از انتخابات را منتشر کرده و از قول وی نوشته است که بازداشت سران اعتراضات پس از انتخابات «به‌زودی تحقق پيدا خواهد كرد».

به نوشته این روزنامه، عبدالنبی نمازی بدون نام بردن از رهبران اعتراضات پس از انتخابات و در حالی که آنها را «سران فتنه» نامیده گفته است که «دستگيری سران فتنه نزديک است و به زودی محقق خواهد شد».

کیهان نوشته است که نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کاشان با تاکید بر این که «اگر ريشه فتنه ۷۸ خشكانده شده بود، فتنه ۸۸ هيچ گاه شكل نمی‌گرفت» گفته است که «مسئولان قضایی تا به امروز در اين خصوص صبر كردند و به سران فتنه فرصت دادند تا شايد از كارهای خود پشيمان شوند و اقدامات خود را جبران كنند»، اما «با گذشت زمان متوجه شدند كه اين افراد نه تنها از كار خود پشيمان نشده و اقدامات‌شان را جبران نكردند، بلكه هر روز به مركز فتنه و استكبار جهانی به‌ويژه دشمنان ما در آمريكا نزديک‌تر می‌شوند».

وزیر علوم: دانشجویان روحیه طلب‌کاری نداشته باشند

روزنامه دنیای اقتصاد اظهارات وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد درباره دانشجویان ایرانی را در «آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو» مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «دانشجویان روحیه طلب‌کاری نداشته باشند».

کامران دانشجو که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ریاست ستاد انتخابات در وزارت کشور را بر عهده داشت و پس از آن در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به وزارت علوم ارتقا یافت به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که «روحیه طلب‌کاری دانشجویان نه تنها امکان استفاده از اندیشه‌ها و نظرات بلند دانشجویان را فراهم نمی‌کند، بلکه انگیزه مسئولان را در پی‌گیری خواسته‌های آنان کاهش می‌‌دهد و حتی بعد از مدتی باعث ناامیدی در دانشجویان دارای روحیه طلب‌کاری که بی‌توجه به واقعیات هستند نیز می‌شود».

این مقام دولتی تاکید کرده است که «دانشگاه محل کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای نظام است، بنابراین فعالیت سیاسی دانشجویان نباید به سمت یک حزب، جریان یا جناح سیاسی سوق داده شود».

کامران دانشجو طی ماه‌های اخیر بارها با ادبیات خاص درباره دانشگاهیان و دانشجویان به اظهار نظر پرداخته و از جمله در هفته نخست شهریورماه سال جاری و همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های ایران تهدید کرد که «اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، با خاک یکسان می‌شود».

تاکید صادق لاریجانی بر «تداوم گفتمان احمدی‌نژاد»

روزنامه جام جم از حمایت رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی از گفتمان محمود احمدی‌نژاد خبر داده و و از قول صادق لاریجانی نوشته است که «گفتمان احمدی‌نژاد بايد ادامه پيدا كند».

به گزارش این روزنامه، صادق لاريجانی، رئيس قوه قضاييه، در ادامه سفرش به استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی با تاکید بر این که «احمدی‌نژاد گفتمان‌ها را عوض كرد و اين راه بايد ادامه پيدا كند» در جمع مدیران این استان با اشاره به سفر رئیس دولت دهم به لبنان گفته است که «علاقه مردم لبنان به احمدی‌نژاد به خاطر دادن شعارهای اسلامی است».

جام جم همچنین نوشته است که صادق لاریجانی با اشاره به آن چه «هجمه تبليغاتی و رسانه‌ای دشمن» نامیده گفته است که «احمدی‌نژاد شعار عدالت و ارزش‌های دينی را در جامعه مطرح كرد و توصيه می‌‌كنم همه مسئولان محكم از ارزش‌های دينی حمايت كنند».

رئیس قوه قضاییه که پیشتر نسبت به استفاده محمود احمدی‌نژاد از ادبیاتی که در شان مقام‌های حکومتی نیست به‌شدت از وی انتقاد کرده بود، این بار و آن گونه که روزنامه جام جم نوشته خواهان «تداوم گفتمان احمدی‌نژاد» شده است.

صادق لاریجانی همچنین اصلاح‌طلبان را به‌شدت مورد حمله قرار داده و تفکرات برخی از اصلاح‌طلبان و روشنفكران را «سكولاريستی» دانسته و گفته است که «آنان به دنبال كم‌رنگ كردن و حذف اسلام از عرصه اجتماعی بودند، اما تا زمانی كه وجهه‌ دينی اين نظام هست مجالی برای حرف‌های سكولاريستی يا ليبراليستی وجود ندارد».
XS
SM
MD
LG