لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۷

اردوغان: واکنش به حوادث انتخابات دخالت در امور ایران است


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
نخست وزیر ترکیه که قرار است دوشنبه شب وارد تهران شود بحث در باره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در دیدار با مقامات جمهوری اسلامی را رد کرد.

رجب طیب اردوغان که قرار است در این سفر با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی‌نژاد دیدار داشته باشد در گفت‌وگویی با روزنامه بریتانیایی گاردین که روز دوشنبه منتشر شد می‌گوید که «در مورد سرکوب پس از انتخابات به میزبانان خود چیزی نخواهد گفت».

به گفته روزنامه گاردین، پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد، آقای اردوغان و عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه، از جمله نخستین سران خارجی بودند که «پیروزی» آقای احمدی‌نژاد را تلفنی به او تبریک گفتند.

این در حالی است که اعلام نام رئیس دولت نهم جمهوری اسلامی به عنوان پیروز انتخابات موج اعتراضاتی را در ایران به راه انداخت که هنوز فروکش نکرده است، و رقبای او، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، هم‌چنان دولت دهم را «نامشروع» می‌دانند و محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور منتخب مردم نمی‌شناسند.

نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه گاردین تبریک گفتن به آقای احمدی‌نژاد را «لازمه روابط دوجانبه» و «از اصول بنیادی سیاست خارجی ما [ترکیه]» توصیف می‌کند.

از زمان آغاز اعتراض به نتیجه انتخابات اخیر در ایران چند هزار نفر بازداشت شده‌اند که صدها نفر از آنها از جمله بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار هم‌چنان در زندان به سر می‌برند.

در حالی که عده‌ای از بازداشتی‌های اخیر ایران در زندان جان سپرده و عده‌ای هم اتهام شکنجه و تجاوز را به مقامات انتظامی و امنیتی ایران وارد کرده‌اند، صدها نفر هم در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به پای میز محاکمه کشانده شده و سه تن از آنها هم حکم اعدام گرفته‌اند.

نخست وزیر ترکیه همچنین با رد این اتهام از سوی غربی‌ها که ایران در پی سلاح هسته‌ای است گفت که جمهوری اسلامی «فقط برای تامین انرژی روی برنامه هسته‌ای کار می‌کند.»

رجب طیب اردوغان در مورد اصرار ایران بر ادامه برنامه هسته‌ای خود آب پاکی را روی دست کشورهای غربی ریخت و گفت: «ایران نمی‌پذیرد که در حال ساخت سلاح است. آنها فقط برای مصارف انرژی خود روی برنامه هسته‌ای کار می‌کنند.»

ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش و همین طور اسرائیل می‌گویند جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است، اتهامی که ایران بارها رد کرده و آن را مخالف باورهای مذهبی‌اش توصیف کرده است.

آقای اردوغان که شش سال است نخست وزیری ترکیه را بر عهده دارد در مصاحبه با گاردین محمود احمدی‌نژاد را «دوست ما» می‌خواند و می‌گوید: «به عنوان دوست تا به حال روابط بسیار خوبی داشته و با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده‌ایم.»

از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، یخ روابط ایران و ترکیه رفته‌رفته آب شده و پیوندهای آنها بهبود یافته است.

به گفته روزنامه گاردین، مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکیه در سال گذشته میلادی به نزدیک هفت میلیارد دلار رسیده و ایران به یکی از بازارهای اصلی کالاهای صادراتی ترکیه بدل شده است.
XS
SM
MD
LG