لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

البرادعی: تهران به واشینگتن پاسخ متقابل بدهد


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با اشاره به این که «راه حلی جز دیالوگ وجود ندارد» گفت: « تهران باید به گام‌های دولت اوباما برای گفت‌وگو در مورد برنامه هسته‌ای ایران پاسخ متقابل بدهد.»

محمد البرادعی در نشستی خبری در حاشیه کنفرانسی درباره انرژی هسته‌ای در پکن،‌ پایتخت چین، ضمن اعلام حمایت از رویکرد تازه آمریکا به ایران گفت: «من بارها به دوستان ایرانی‌ام گفته‌ام که باید به تماس‌های آمریکا پاسخ متقابل بدهند.»

محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس جمهوری ایران، روز جمعه در اظهاراتی به تمایل تهران برای گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که به‌زودی به دعوت به گفت‌وگو پاسخ رسمی خواهد داد.

آقای البرادعی گفت: «آمریکایی‌ها قدم اول را برداشتند. امیدوارم که ایرانی‌ها هم پاسخی متقابل بدهند. و اگر این حرکت در جهت درست ادامه پیدا کند، بله، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.»

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کرده‌اند که در ماه جاری از خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ خواهند خواست ایران را به گفت‌وگو برای یافتن «راه حل دیپلماتیک» دعوت کند.

مدیرکل آژانس انرژی اتمی همچنین به ایران توصیه کرد که اجازه دیدارها و بازرسی‌های کامل‌تری را به بازرسان این سازمان بدهد.

دیدبان انرژی اتمی سازمان ملل مدت‌هاست که با تهران بر سر اهداف هسته‌ای ایران و به‌ویژه تلاش ایران برای غنی‌سازی اورانیوم کشمکش دارد. ایران در مقابل می‌گوید برای اهداف صلح‌آمیز دست به غنی‌سازی اورانیوم زده و قصد ساخت تسلیحات اتمی را ندارد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا،‌ از ابتدا راهی متفاوت از رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در پیش گرفته است. جرج بوش اعلام کرده بود که تا زمانی که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، گفت‌وگوی مستقیم با تهران در کار نخواهد بود.

«راه حل مسائل نشان دادن چنگ و دندان نیست»

محمد البرادعی در این کنفرانس همچنین ابراز امیدواری کرد که کره شمالی که هفته گذشته بازرسان آژانس انرژی اتمی را از کشور اخراج کرد به پای مذاکره بازگردد.

او همچنین افزود که امیدوار است گفت‌وگوهای شش‌جانبه که کره شمالی آنها را «بی‌فایده» خوانده است بار دیگر از سر گرفته شود.

در گفت‌وگوهای شش‌جانبه در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی ایالات متحده، دو کره، ژاپن و روسیه به میزبانی چین شرکت دارند.

آقای البرادعی با اشاره به این که پیش از این که پیونگ یانگ دوباره زرادخانه اتمی خود را به راه بیندازد «باید راه حلی یافت» گفت: «راه حل مسائل نه نشان دادن چنگ و دندان، بلکه تلاش برای پرداختن به عوامل ریشه‌ای است.»

پس از این که پیونگ یانگ اعلام کرد میز مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را ترک می‌کند ناظران آژانس روز پنج‌شنبه مجبور به ترک کره شمالی شدند.

پیونگ یانگ در اوایل ماه جاری میلادی موشکی دوربرد را به هوا فرستاد و سپس گفت‌وگوهای شش‌جانبه را ترک کرد و با این کار به تنش‌های منطقه‌ای دامن زد. با این حال خبرگزاری رویترز از قول تحلیل‌گران سیاسی می‌گوید این اقدامات کره شمالی تنها تلاشی است برای جلب توجه و گرفتن امتیازات بیشتر.
XS
SM
MD
LG