لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

اختلاف بر سر توزیع شربت تریاک در ایران


ایران در مسیر انتقال تریاک افغانستان به اروپا قرار دارد. (عکس: epa)
ایران در مسیر انتقال تریاک افغانستان به اروپا قرار دارد. (عکس: epa)

وزیر بهداشت و درمان ایران روز دوشنبه در واکنش به گلایه دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسماعیل احمدی مقدم، از کندی همکاری در توزیع شربت تریاک، اعلام کرد نمی‌تواند «برخلاف اصول علمی» اجازه استفاده از آن را بدهد.


کامران باقری لنکرانی در مراسم روز جهانی ایدز در دانشگاه تهران گفت که تحقیقات مربوط به شربت تریاک نشان می‌دهند که این دارو «فقط برای معتادان بالای ۶۵ سال و در شرایط ویژه کاربرد دارد» و مصرف فراگیر آن از نظر علمی قابل‌اعتماد نیست.



اسماعیل احمدی مقدم در همین مراسم گفته بود که با توزیع شربت تریاک می‌توان «۷۰ درصد معتادان» در ایران را تحت پوشش قرار داد و از این طریق با خریدوفروش مواد مخدر مبارزه کرد، اما این امر «متاسفانه با تعلل وزارت بهداشت روبه‌روست».


آقای احمدی مقدم به منبع و مبنای آمار «۷۰ درصد معتادان» و این که آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است اشاره نکرد.


اختلاف وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه استفاده و توزیع شربت تریاک به تابستان سال گذشته بازمی‌گردد.


روزنامه جمهوری اسلامی در نیمه مردادماه سال گذشته از قول کامران باقری نوشت: « شربت ترياک برخلاف متادون؛ خودش يک ماده مخدر و سرخوشی‌آور است، و استفاده از آن در جامعه می‌تواند مشکل‌آفرين باشد؛ بنابراين نمی‌توان از شربت ترياک برای درمان همه معتادان استفاده کرد.»


اختلاف وزارت بهداشت جمهوری اسلامی با ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه استفاده و توزیع شربت تریاک به تابستان سال جاری بازمی‌گردد.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن این که دلیل شیوع ایدز در ایران را «اعتیاد تزریقی» معرفی کرد گفت: «دستگیری معتادان هیچ زمان نتیجه‌بخش نبوده و در این زمینه نیاز به راهبرد چندبعدی است، چرا که ما در همسایگی افغانستان هستیم و هیچ ضمانتی برای توقف تولید مواد مخدر در کشور نیست.»


طبق تازه‌ترين آمار از تعداد معتادان ايران که در اسفندماه سال ۸۶ منتشر شد، يک ميليون و ۲۰۰ هزار ايرانی معتاد به انواع مواد مخدر هستند که از این میان ۱۸ درصد مواد مورد مصرف خود را تزريق می‌کنند.
XS
SM
MD
LG