لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

«جسد خواهرزاده موسوی در پزشکی قانونی است»


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن ابراز تعجب از اخبار روز دوشنبه اعلام کرد که جسد خواهرزاده میرحسین موسوی «ربوده نشده و در پزشکی قانونی است.»

آقای دولت‌آبادی ضمن ابراز تعجب از پرسش خبرنگاران درباره ربوده شدن جسد علی حبیبی موسوی به آنها توصیه کرده است که «اخبار موثق را بخوانید.»

احتمالا مقصود دادستان تهران از «اخبار موثق» خبر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، است که بعدازظهر روز دوشنبه با رد خبر ربوده شدن جسد علی حبیبی موسوی، خواهرزاده آقای موسوی، اعلام کرده بود که جسد او «برای تکمیل تحقیقات نگهداری می‌شود.»

با این حال خبرگزاری جمهوری اسلامی نه به منبع این خبر اشاره کرده و نه گفته بود که جسد علی موسوی توسط چه نهاد یا کسانی از بیمارستان انتقال داده شده و اکنون در کجا نگهداری می‌شود.

این در حالی است که برادر این قربانی برخوردهای خشونت‌بار روز عاشورا روز دوشنبه به پارلمان‌نیوز، پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، گفته بود: «جنازه برادرم را از بیمارستان ابن سینا برده‌اند و ما هر کجا می‌گردیم کسی مسئولیت قبول نمی‌کند.»

وب‌سایت پارلمان‌نیوز روز یک‌شنبه گزارش داد که سيد على حبیبی موسوى ظهر روز عاشورا در ميدان انقلاب از ناحيه قلب هدف گلوله قرار گرفته و بعد از انتقال به بيمارستان ابن سينا واقع در فلكه دوم صادقيه به «شهادت» رسيده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا خبر دستگیری قاتل خواهرزاده موسوی را تایید می‌کنید گفت: «ما به شایعات نه دامن می‌زنیم و نه آن را تایید می‌کنیم.»

دادستان تهران همچنین در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران اعلام کرده است که در حوادث روز عاشورا در تهران هفت نفر کشته شده‌اند.

این در حالی است که پیشتر در روز دوشنبه نیروی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای کشته شدن هشت نفر را تایید و اسامی شش نفر از آنها را اعلام کرده بود.

مهدى فرهادى راد، ۳۴ ساله، محمدعلى راسخى‌نیا، ۴۰ ساله، امیر ارشدى، ۳۰ ساله، شهرام فرجى، ۳۰ ساله، على حبیبی موسوى، ۴۲ ساله و جهان‌بخت پازوکى، ۵۰ ساله، از جمله این جان‌باختگان هستند که علت مرگ سه تن از آنها «اصابت ساچمه تفنگ شکارى و گلوله» و علت مرگ سه نفر دیگر «نامشخص» اعلام شده است.

دادستان تهران می‌گوید تنها یک نفر از «هفت نفر» مقتول روز عاشورا با گلوله کشته شده است و «سایر کشته‌شدگان بر اثر برخورد جسم سخت و آسیب‌های مشابه» جان باخته‌اند.

در حالی که منابع رسمی جمهوری اسلامی آمار کشته‌شدگان روز یک‌شنبه، عاشورا، را هفت یا هشت نفر اعلام کرده‌اند، روزنامه بریتانیایی گاردین عصر یک‌شنبه خبر داد که این آمار ۹ نفر است.

آقای دولت‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حمله و یورش، به گفته مهدی کروبی، «عده‌ای از اوباش اجیرشده» به حسینیه جماران گفت که این خبر را «در مطبوعات خواندم» و «حوادث مهم‌تری» از این حمله هست که دادستانی باید به آنها بپردازد.

شنبه شب همزمان با سخنرانی سالانه محمد خاتمی که امسال در حسینیه جماران، متعلق به بیت آیت‌الله خمینی، برگزار شد، عده‌ای لباس‌شخصی با شکستن شیشه‌ها و سر دادن شعارهایی در حمایت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و «هتاکی و فحاشی» سخنرانی را بر هم زدند و به ارعاب مردم پرداختند.

حمله و تخریب بیت آیت‌الله خمینی در حالی صورت گرفت که رسانه‌های رسمی حامی آیت‌الله خامنه‌ای و دولت احمدی‌نژاد در یک ماه گذشته با استناد به تصاویری از عکس پاره‌شده آیت‌الله خمینی جنبش سبز و حامیان میرحسین موسوی را به هتک حرمت او متهم کرده بودند.
XS
SM
MD
LG