لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

پسر اسامه بن لادن از ایران رفت


مایکل مک‌کانل، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا
مایکل مک‌کانل، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا
آمریکا می‌گوید پسر اسامه بن لادن به نام سعد که در رابطه مبهم ایران با گروه تروریستی القاعده نقشی محوری دارد ایران را ترک کرده و اکنون احتمالا در پاکستان به سر می‌برد.

مایکل مک‌کانل، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران اعلام کرد که سعد بن لادن «ایران را ترک کرده و احتمالا در پاکستان است».

پیشتر وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بود که اموال و دارایی‌های پسر بن لادن و سه عضو دیگر القاعده را «که به نظر می‌رسد در ایران باشند» توقیف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد بن لادن که در چند حمله تروریستی القاعده نقش داشته است از زمان حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط طالبان در این کشور در ایران زندگی می‌کرده است.

واشینگتن بارها ایران را متهم کرده که به اعضای القاعده پناه داده است، و کمیسیون آمریکایی مسئول تحقیق در مورد حملات ۱۱ سپتامبر می‌گوید ایران و القاعده در دهه ۱۹۹۰ با یکدیگر همکاری داشته‌اند.
خبرگزاری‌ها از قول عده‌ای نوشته‌اند که پسر بن لادن در سال‌های اخیر در ایران در حبس خانگی بوده است، اما در عین حال به برخی از گزارش‌ها اشاره کرده‌اند که بر اساس آنها او احتمالا میان ایران و القاعده نقش میانجی را داشته است.

آقای مک‌کانل که به‌زودی با پایان کار جرج بوش به عنوان رییس جمهور آمریکا کار خود را به جانشینش واگذار خواهد کرد گفت یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایش این است که ایران سلاح اتمی تولید کند.

او در عین اشاره به این که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شواهد کافی در دست ندارند که ثابت کند ایران در صدد تولید کلاهک اتمی است، گفت ایران دو تا سه سال با ساخت موشک دوربرد فاصله دارد، «موشکی که می‌تواند به اروپا برسد».

رویترز به گمانه‌زنی‌ها در مورد انگیزه ایران از نگه داشتن اعضای القاعده اشاره کرده و می‌گوید تهران یا قصد داشته برای گرفتن ضمانت عدم حمله به ایران این افراد را به آمریکا تسلیم کند یا مانع حمله القاعده به منافع خود در منطقه شود.

آقای مک‌کانل در عین حال که نگفت جابه‌جایی سعد بن لادن بر اساس توافق کشورها صورت گرفته یا خیر، اشاره کرد که رفتن او به پاکستان برای تلاش‌های ضدتروریستی ایالات متحده در منطقه مفید خواهد بود.

اخیرا مقامات آمریکایی به موفقیت خود در فلج کردن هسته مرکزی القاعده اشاره کرده‌اند. آنها می‌گویند از طریق اعمال فشار بر مناطق مرزی پاکستان و افغانستان که به نظر می‌رسد مخفی‌گاه بن لادن و اطرافیانش باشد توانسته‌اند هسته فرماندهی القاعده را از کار بیندازند.

واشینگتن بارها ایران را متهم کرده که به اعضای القاعده پناه داده است، و کمیسیون آمریکایی مسئول تحقیق در مورد حملات ۱۱ سپتامبر می‌گوید ایران و القاعده در دهه ۱۹۹۰ با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

اما جمهوری اسلامی ایران چند عضو القاعده از جمله یک پسر دیگر اسامه بن لادن را دستگیر کرده است، و از سوی دیگر القاعده که گروهی سنی است از انتقاد از ایران روی‌گردان نیست.

XS
SM
MD
LG