لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

ایران در «اقتصاد دیجیتال» در میان ۷۰ کشور به مقام ۶۹ رسید


بر اساس تازه‌ترین گزارش سالانه از وضعیت «اقتصاد دیجیتال» در بزرگ‌ترین کشورهای دنیا و کاربرد اینترنت در تجارت در این کشورها، جمهوری اسلامی ایران در میان ۷۰ کشور با یک درجه سقوط نسبت به سال گذشته در مقام ۶۹ قرار گرفته است.

سازمان «اکونومیست اینتلی‌جنس یونیت» در گزارشی با عنوان «رتبه‌بندی اقتصاد دیجیتال ۲۰۱۰» اشاره می‌کند که ایران با کسب امتیاز ۳.۲۴ از ۱۰ امتیاز در مقام ۶۹ قرار گرفته است.

رتبه‌بندی اقتصاد دیجیتال توانایی کشورها در جذب تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آنها در راه رسیدن به منافع اقتصادی و اجتماعی را نشان می‌دهد.

در گزارش سال ۲۰۰۹ این سازمان، ایران با امتیاز ۳.۴۳ از ۱۰ امتیاز در مقام ۶۸ قرار داشت که با این حساب ایران در سال ۲۰۱۰ یک پله سقوط کرده است.

در تازه‌ترین گزارش «اقتصاد دیجیتال» متعلق به سال ۲۰۱۰ تنها یک کشور است که پس از جمهوری اسلامی قرار دارد:‌ آذربایجان با کسب ۳ امتیاز در مقام ۷۰ جدول قرار دارد.

از جمله کشورهایی که در سال ۲۰۱۰ از نظر کاربرد اینترنت در اقتصاد مقامی بهتر از ایران کسب کرده‌اند می‌توان به الجزایر، قزاقستان،‌ پاکستان، سری‌لانکا، ترینیداد و توباگو، رومانی و بلغارستان اشاره کرد.

این گزارش حاکی از آن است که کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از تکنولوژی ارتباطات در تجارت دو کشور سوئد و دانمارک هستند: سوئد با نزدیک به هشت و نیم امتیاز در مقام اول و دانمارک با زیر هشت و نیم امتیاز در مقام دوم قرار گرفته است.

به طور کلی، بر اساس تازه‌ترین گزارش از اقتصاد دیجیتال، کشورهای اسکاندیناوی از نظر استفاده از موبایل و اینترنت در تجارت و اقتصاد از بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا پیش افتاده‌اند: چهار کشور سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ در میان شش کشور اول دنیا قرار گرفته‌اند.

گروه تحلیل‌گران سازمان « اکونومیست اینتلی‌جنس یونیت» برای ارزیابی هر کشور حاضر در این جدول صد معیار مجزا و مشخص، کمی و کیفی، را در نظر گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به کیفیت پهنای باند اینترنتی و میزان در دسترس بودن تلفن موبایل در کشورها اشاره کرد.

به این ترتیب هر چه میزان کیفیت پهنای باند اینترنت در کشورها بیشتر باشد و تلفن موبایل بیشتر در دسترس باشد، رتبه کشورها بهتر خواهد شد.

این در حالی است که شبکه‌های اینترنت و موبایل در ایران به‌ویژه در سال گذشته و به دنبال آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات با قطعی یا محدودیت شدید مواجه بوده است.

آن طور که در این گزارش سالانه آمده است، «وقتی کشوری از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات برای انجام هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی خود بهره می‌گیرد، اقتصاد آن کشور شفاف‌تر و کاراتر می‌شود».

در گزارش « رتبه‌بندی اقتصاد دیجیتال ۲۰۱۰»، آمریکا رتبه سوم، کانادا یازدهم، بریتانیا چهاردهم، آلمان هجدهم و فرانسه بیستم را دارد.
XS
SM
MD
LG