لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

مجلس فوریت لایحه «هدفمند کردن یارانه‌ها» را تصویب کرد


مجلس با ۱۲۲ رای موافق لایحه مربوط به طرح تحول اقتصادی را تصویب کرد. (عکس: ISNA)
مجلس با ۱۲۲ رای موافق لایحه مربوط به طرح تحول اقتصادی را تصویب کرد. (عکس: ISNA)

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه از تصویب کلیات لایحه دولت محمود احمدی‌نژاد برای «هدفمند کردن یارانه‌ها» با قید یک فوریت در مجلس شورای اسلامی خبر دادند.


آقای احمدی‌نژاد که خود روز سه‌شنبه برای تقدیم این لایحه در مجلس حضور یافته بود ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای تصویب آن اشاره کرد که در این لایحه «همه چیز برای پرداخت نقدی یارانه‌ها پیش‌بینی شده» است.


در همین حال خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داد که بیش از هفت تن از نمایندگان به رییس مجلس تذکر دادند که هدفمند کردن یارانه‌ها «خلاف قانون برنامه پنج ساله توسعه» است.



بر اساس این طرح به جای «توزیع عمومی یارانه انرژی و کالاهای اساسی» که آقای احمدی‌نژاد آن را ریشه بسیاری از مشکلات ایران می‌داند یارانه‌ها به صورت نقدی و مستقیما به مردم پرداخت خواهد شد.


در متن این لایحه ضمن اشاره به این که دولت‌های پیشین نتوانسته‌اند «این تحول ساختاری را سامان‌دهی کنند» آمده است که دولت نهم این طرح را «در راستای عدالت‌گستری و خدمت به مردم و پیشرفت» تهیه کرده است.


نویسندگان لایحه همچنین به‌روشنی اشاره کرده‌اند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این طرح را «کاری بسیار مهم و قدم بزرگی در پیشرفت کشور» خوانده است.


اما تصویب لایحه موسوم به «هدفمند کردن یارانه‌ها» در حالی صورت می‌گیرد که این لایحه در چند ماه گذشته از سوی مجلس شورای اسلامی، اقتصاددانان و منتقدان دولت نهم جمهوری اسلامی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده است.


به گفته آقای لاریجانی، «بر اساس محاسبات کارشناسی‌شده مجلس» طرح تحول اقتصادی دولت نهم موجب جهش و افزایش شدید قیمت‌ها و تورم می‌شود.



علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در پایان آبان‌ماه در انتقاد به پرداخت نقدی یارانه‌ها گفت: «اگرچه ممکن است به هر فرد ماهانه پنجاه تا هفتاد هزار تومان به عنوان یارانه مستقیم ا پرداخت شود، اما هزینه هر فرد ممکن است تا چهارصد هزار تومان افزایش یابد.»


به گفته آقای لاریجانی، «بر اساس محاسبات کارشناسی‌شده مجلس» طرح تحول اقتصادی دولت نهم موجب جهش و افزایش شدید قیمت‌ها و تورم می‌شود.


علاوه بر منتقدانی که طرح دولت آقای احمدی‌نژاد را «سیاسی» خوانده‌اند، ۶۰ نفر از اقتصاددانان ایران نیز اواسط آبان‌ماه در نامه‌ای به رییس جمهوری اسلامی نسبت به «نتایج سوء اقتصادی و اجتماعی» اجرای این طرح هشدار دادند.


اين اقتصاددانان که اکثر آنها در دانشگاه های دولتی ايران تدريس می‌کنند نسبت به تصميم دولت محمود احمدی‌نژاد برای اجرای شتابزده « طرح تحول اقتصادی» که از آن به عنوان «جراحی در اقتصاد ایران» نیز یاد می‌شود هشدار داد ند.
XS
SM
MD
LG