لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

احمدی ‌نژاد انتقادات اقتصاددانان را رد کرد


محمود احمدی ‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز یکشنبه، در پاسخی غیرمستقیم به نامه اقتصاددانان ایرانی که از او به دلیل تورم فزاینده انتقاد کرده بودند، از سیاست‌های اقتصادی خود در سه سال گذشته دفاع کرد.


به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، «ایرنا»، رییس جمهوری اسلامی در پاسخ به این اقتصاددانان و استادان دانشگاه از افرادی در ایران انتقاد کرد که به گفته او همواره دنباله‌رو سیاست‌های دولت‌های پیشین آمریکا بوده و هستند.



‌آقای احمدی‌نژاد که در همایش ملی طرح تحول اقتصادی با هدف بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سخنرانی می‌کرد گفت: «برخی هر مسئله اقتصادی را که در آمریکا به عنوان تاکتیک اقتصادی مطرح می‌شود می‌خواهند به عنوان تئوری اقتصادی در کشور مطرح کنند.»


او بدون آن که به نام این افراد اشاره کند اظهار نظر کرد که «ما خواهان مدلی اقتصادی هستیم که بر اساس استعدادهای ذاتی و نیازهای کشورمان طراحی شود.»


رییس جمهوری اسلامی خطاب به اقتصاددانان و کارشناسان ایران گفت: «من از شما خواهش می‌کنم از برخی مدل‌های اقتصادی که در سال‌های گذشته طراحی شده فاصله بگیرید و با نگاه جدید مدل جدیدی را طراحی کنید.»


۶۰ اقتصاددان و استاد دانشگاه‌های ایران در نامه خود که روز شنبه منتشر شد از این که دولت نهم برای مقابله با مشکلاتی چون رشد اقتصادی پایین، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دورقمی، بحران در بازارهای پول و سرمایه و وجود فقر و نابرابری «اقدامات مقتضی و مناسب» انجام نداده، ابراز تاسف کرده‌اند.


نویسندگان نامه همچنین با انتقاد از سیاست‌های خارجی دولت نهم اشاره کرده‌اند که «تعامل ناپایدار و تنش‌زای دولت نهم با جهان خارج هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.»


کارشناسان احتمال می‌دهند که در صورت رسیدن قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار در هر بشکه، جمهوری اسلامی در سال آینده دچار کسری بودجه خواهد شد. طبق تخمین صندوق بین‌المللی پول، ایران در حال حاضر نیاز دارد نفت خام خود را حداقل ۹۰ دلار در هر بشکه بفروشد.


پيش از اين، دو نامه ديگر به محمود احمدی‌نژاد نوشته شده بود که پس از ارسال دومين نامه در تيرماه ۸۶ که به نامه «۵۷ اقتصاددان» معروف شد، او روز پانزدهم تيرماه نشستی با آنان برگزار کرد، اما به نوشته برخی خبرگزاری‌ها و کارشناسان اقتصادی این نشست نتيجه‌ای در بر نداشت.
XS
SM
MD
LG