لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۳

سقوط هلیکوپتر سپاه، شش کشته برجای گذاشت


یک شبه نظامی پ کا کا در کردستان عراق
یک شبه نظامی پ کا کا در کردستان عراق

بر اساس گزارش خبرگزاری های داخلی ايران، يک فروند هليکوپتر نظامی سپاه پاسداران در مرزهای غربی ایران سقوط کرده و بر در این حادثه شش تن از اعضای این نیروی نظامی جان خود را از دست داده اند.


درباره علت وقوع اين سانحه که پنج مجروح نيز برجای نهاده است، تاکنون گزارش های متناقضی منتشر شده است.


اين هليکوپتر در شرق کوه های قنديل، در منطقه پيرانشهر واقع در استان آذربايجان غربی دچار سانحه شده است.


خبرگزاری های داخلی ايران، علت سقوط هليکوپتر نظامی جمهوری اسلامی در مرز ايران و عراق را وضعيت نامساعد آب و هوايی دانسته اند.


در گزارش های داخلی همچنین آمده است که اين هليکوپتر برای انجام عملياتی عليه افراد گروه پژاک به منطقه اعزام شده بود.


  • «اين عمليات (حمله ایران به پ کا کا) در حال حاضر تنها از طريق شليک راکت و توپ صورت می پذيرد و مبدل به عمليات زمينی نشده است.»
دبیر کل حزب کارگران کردستان عراق

در اين ميان اما خبرگزاری نيمه رسمی مهر، در گزارش خود از احتمال مورد حمله قرار گرفتن هليکوپتر سخن به ميان آورده است؛ خبری که يکی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه - پ کا کا - آن را تایید کرده است.


يکی از مقام های اين گروه که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این هليکوپتر به واسطه آتشباری يک گروه کرد ايرانی تحت عنوان «حيات الحر» سرنگون شده است.


همين منبع به خبرگزاری فرانسه گفته است که ۱۵ تن از نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی در درگيری زمينی با اعضای این گروه کشته شده اند.


اين خبر هنوز توسط منابع رسمی تاييد نشده است.


گروه شبه نظامی پژاک، خود را شاخه ايران حزب کارگران کردستان - پ کا کا - معرفی می کند و گروهی جدايی خواه است که از سوی شماری از کشورها از جمله آمريکا، کشورهای عضو اتحاديه اروپا، کشورهای هم پيمان ناتو، و ايران در فهرست گروه های تروريستی طبقه بندی می شود.


خبر اخير در حالی منتشر شده است که اوج گیری مليات ايران در مرزهای غربی علیه شبه نظامیان جدایی طلب، تاکنون بازتاب چندانی در رسانه های داخلی و غربی نداشته است.


فاضل ميرانی دبيرکل حزب دموکرات کردستان عراق در گفت و گو با راديوفردا با تاييد خبر عمليات نظامی ايران در مرزهای غربی، می گويد اين عمليات با هدف سرکوب پژاک صورت می گيرد.


به گفته آقای ميرانی «اين عمليات در حال حاضر تنها از طريق شليک راکت و توپ صورت می پذيرد و مبدل به عمليات زمينی نشده است.»


رسانه های مستقل کرد پيش از اين و طی چند روز گذشته، در گزارش های خود بارها به عمليات نظامی جمهوری اسلامی ايران در مرزهای غربی اشاره کرده اند.


رسانه وابسته به دفتر اطلاع رسانی اتحاديه ميهنی کردستان، PUKmedia روز جمعه در گزارشی، به «تشديد عمليات نظامی جمهوری اسلامی» در مرزهای غربی و ازجمله مناطق «پشتر» اشاره کرده بود.


«خطر برای شهروندان عادی»


دبيرکل حزب دموکرات کردستان عراق به راديوفردا گفت که اگرچه اين عمليات، بر سرکوب پژاک متمرکز است، اما به هر حال عواقب آن دامن گير بخش ديگری از شهروندان مناطق کردنشين نيز شده است.


دبيرکل حزب دموکرات کردستان عراق گفت حزب او در همين رابطه تماس هايی با مسئولين جمهوری اسلامی ايران داشته اند.

به گفته فاضل ميرانی «در اين توپباران ها برخی کشاورزان هم دچار زيان شده اند. به عنوان مثال در حملات امروز دو تن از کشاورزان سالخورده کرد بر اثر اصابت خمپاره زخمی شده اند.»


وی اشاره می کند که بسياری از روستاييان ساکن اين نواحی، مجبور به ترک محل سکونت خود شده اند.
دبيرکل حزب دموکرات کردستان عراق گفت حزب او در همين رابطه تماس هايی با مسئولين جمهوری اسلامی ايران داشته اند.


استان آذربايجان غربی تا کنون بارها صحنه درگيری نيروهای مسلح جمهوری اسلامی و جدايی طلبان کرد وابسته به PKK بوده است.


طی زمستان گذشته، سقوط يک هليکوپتر نظامی ايران در نزديکی مرز ترکيه به کشته شدن ۱۴ پرسنل نظامی جمهوری اسلامی از جمله مقامات دو فرمانده سپاه پاسداران منجر شد.


مقامات ايرانی در همان زمان علت سقوط را شرايط بد جوی اعلام کردند، اما گروههای کرد، مدعی هدف قرار دادن این هليکوپتر شدند.


عمليات سرکوب PKK و گروههای وابسته به آن از حمايت گسترده ترکيه برخوردار است که در حقيقت مرکز تقابل با اعضای حزب کارگران کردستان محسوب می شود.


درگيری های مسلحانه ترکيه و PKK در ۲۰ سال گذشته دست کم ۳۷ هزار کشته برجای نهاده است.


XS
SM
MD
LG