لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

ایران خواستار تجدیدنظر فرانسه در پرونده ایرانی زندانی در این کشور شد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه با اشاره به «مدارک و شواهد زیاد» در مورد بی‌گناهی یک شهروند بازداشت‌شده در فرانسه به نام مجید کاکاوند خواستار تجدیدنظر دولت فرانسه در مورد پرونده او شد. آقای کاکاوند سال گذشته در پاریس بازداشت شد.

مجید کاکاوند در ماه مارس سال ۲۰۰۹ در فرودگاه شارل دوگل پاریس بازداشت شد و مقام‌هاى فرانسوى تاکنون درخواست‌هاى جمهورى اسلامى ایران را براى آزادى وى حتى در قبال وثیقه رده کرده‌اند.

دادستانى فدرال آمریکا اعلام کرده است شواهدى در اختیار دارد که نشان مى‌دهد این شهروند ۳۷ ساله ایرانى با استفاده از یک شرکت ثبت شده در مالزى به نام «اورتاپ سرویسز» تجهیزات الکترونیکى حساس را در آمریکا و یا کشورهاى اروپایی خریدارى کرده و به ایران منتقل مى‌کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید «مدارک و شواهد زیادی» وجود دارد که حاکی از بی‌گناهی آقای کاکاوند هستند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، ضمن «تقبیح» بازداشت این شهروند ایرانی در فرانسه این کشور را متهم کرده است که برای «تحت فشار سیاسی قرار دادن» جمهوری اسلامی او را بازداشت و زندانی کرده است.

آقای مهمان‌پرست «به صورت جدی» از دولت فرانسه خواسته است که در مورد پرونده مجید کاکاوند تجدیدنظر کند.

خبرگزاری فرانسه هفته گذشته از قول وکیل مدافع مجید کاکاوند در فرانسه خبر داد که قرار است دادگاهی در شهر پاریس روز ۱۷ فوریه، ماه آینده، درباره تحویل این مهندس ایرانی به ایالات متحده تصمیم بگیرد.

بازداشت این شهروند ایرانى بر اساس حکم صادر شده از سوى پلیس بین‌الملل و به درخواست ایالات متحده صورت گرفته بود، با این حال مقام‌هاى فرانسوى تاکنون نسبت به تحویل وى به آمریکا اقدام نکرده‌اند.

بر اساس قوانین ایالات متحده، صدور هر گونه تجهیزات و فن‌آورى‌هاى حساس به ایران نیازمند دریافت مجوزهاى لازم از مقام‌هاى مسئول در آمریکا است.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى ایران را به تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى متهم مى‌کنند و واشینگتن علاوه بر تحریم‌هاى اعمال شده از سوى شوراى امنیت علیه جمهورى اسلامى، تحریم‌هاى یک‌جانبه دیگرى نیز علیه ایران وضع کرده است که ارتباطات تجارى با تهران را به‌شدت محدود کرده است.

پیشتر گزارش‌هایى از درخواست مقام‌هاى ایرانى براى مبادله مجید کاکاوند با کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوى، بازداشت شده در ایران و مخالفت فرانسه با این درخواست منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG