لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

سی‌ان‌ان: ایران در هفته‌های آتی به افغانستان سلاح قاچاق می‌کند


شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز جمعه با تکیه بر «اطلاعات تازه ارتش آمریکا» خبر داد که جمهوری اسلامی «با هدف دخالت در عملیات نیروهای ائتلافی» در افغانستان قصد ارسال اسلحه برای طالبان در چند هفته‌ آینده را دارد.

این شبکه خبری از قول یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ایران قصد دارد در هفته‌های آتی محموله‌های جدیدی از اسلحه و مهمات را «به طور قاچاق» به داخل افغانستان و بخشی از آن را «احتمالاً به قندهار» بفرستد.

ژنرال مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز چهارشنبه هفته گذشته اظهار کرده بود که ایران روز به روز در افغانستان نقش منفی‌تری بازی می‌کند و به شورشیان در این کشور اسلحه می‌‌رساند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفته بود که از این مسئله نیز نگران است که میل به نفوذ در افغانستان از سوی ایران در حال افزایش باشد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره تکذیب کرده که از گروه‌های مخالف دولت افغانستان حمایت می‌کند و دولت حامد کرزی را «دولت دوست و برادر» خوانده است.

تلویزیون سی‌ان‌ان می‌گوید این اطلاعات پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از «منبعی ایرانی» گرفته شده که «ایالات متحده پیشتر اطلاعاتش را آزموده» و از صحت آنها مطمئن شده است.

سی‌ان‌ان در عین حال از قول یک مقام آمریکایی دیگر می‌گوید که جمهوری اسلامی تنها «به طور محدود اسلحه به طالبان می‌رساند... نه آن قدر که بتوانند مسئله بزرگی برای نیروهای ائتلافی ایجاد کنند».

در آذرماه سال گذشته نیز رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا،‌ گفته بود علی‌رغم این که واشینگتن شواهدی از کمک ایران به طالبان در دست دارد این کمک‌ها «ناچیز و کم‌اهمیت» است.

رابرت گیتس در آن زمان تأکید کرد که «دخالت [ایران] نسبتاً کم است... و نقش عمده‌ای در اقدامات طالبان ندارد».

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در خبر تازه خود از کمک ایران به نیروهای شورشی طالبان از قول مقام آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود به «قرائن و شواهدی» اشاره کرده است که نشان می‌دهند ایران فعالیت‌های خود در افغانستان را افزایش داده است.

این مقام پنتاگون همچنین به هویت «منبع ایرانی» خبر یا جزئیات مربوط به او نیز اشاره‌ای نکرده است.

به گفته «مقام آمریکایی» سی‌ان‌ان، در میان سلاح‌هایی که ایران به طالبان می‌رساند علاوه بر راکت و نارنجک، مواد منفجره «شبیه به آن چه از ایرانی‌ها در عراق دیده بودیم» نیز هست.

در آغاز فروردین‌ماه جاری نیز روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرد که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

به گزارش این نشریه بریتانیایی، اغلب نیروهای نظامی این کشور که در استان هلمند افغانستان جان خود را از دست داده‌اند قربانی همین بمب‌های کنار جاده‌ای شده‌اند.
XS
SM
MD
LG