لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

ممانعت از حضور آثار آیت‌الله بهشتی در نمایشگاه کتاب تهران


محسن پرویز، معاون وزارت ارشاد، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران،‌ ۱۳۸۹
محسن پرویز، معاون وزارت ارشاد، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران،‌ ۱۳۸۹
بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه‌شنبه گذشته در حالی آغاز به کار کرد که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی مانع از حضور انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار آیت‌الله حسین بهشتی در این نمایشگاه شده‌اند.

به گفته یک مقام مسئول در دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله بهشتی، اگرچه برای حضور در نمایشگاه غرفه‌ای به این نشر تعلق گرفته و مبلغ مورد نیاز نیز پرداخت شده است، مسئولان این نشر هنگام مراجعه به محل غرفه باخبر شده‌آند که غرفه به ناشر دیگری تحویل داده شده است.

این مقام مسئول افزود که پس از مراجعه به مسئولان نمایشگاه متوجه شده‌اند که این نشر «به طور کلی از حضور در نمایشگاه کتاب محروم شده است».

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه‌شنبه، چهاردهم اردیبهشت‌ماه، با حضور بیش از هزار و صد ناشر داخلی و حدود هزار ناشر خارجی افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور اشخاصی چون مسئول دفتر بیت رهبری، معاون رئیس جمهوری، رئيس شورای سياست‌گذاری نماز جمعه، استاندار تهران، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزير دادگستری، برخی نمایندگان مجلس و محسن پرويز، معاون امور فرهنگی وزير ارشاد و رئیس بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد.

در طول مراسم، محسن پرویز در سخنانی به استقبال بالای ناشران داخلی و خارجی از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت که این در حالی است که «برخی تلاش می‌کنند به نوعی تأثیر منفی بگذارند و این رخداد بزرگ فرهنگی را به تعطیلی بکشانند».

دلایل عدم حضور برخی از ناشران در نمایشگاه کتاب امسال

محسن پرویز در حاشيه نشست خبری نمایشگاه به دلایل عدم حضور برخی از ناشران در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: «در بیست و دو دوره گذشته تعدادی از ناشران مجاز به شرکت در نمایشگاه نبودند و این اضافه بر کسانی است که شرایط عادی حضور را نداشتند. برخی تعداد آثارشان در حد و اندازه‌ای نیست که حاضر شوند.»

وی افزود: «این که نمی‌شود هر ناشری هر تخلفی خواست در نمایشگاه انجام دهد و ما یادمان برود. مثلا در یکی از نمایشگاه‌ها متصدیان غرفه‌ای در زمان برگزاری نمایشگاه مشروب خورده بودند و یک سری رفتار ناشایست از خود بروز دادند. مگر محل نمایشگاه جای این کارهاست؟ ما سال بعد اجازه حضور آن ناشر را نمی‌دهيم. اما آن ناشر كه نمی‌تواند بگويد به چه دليل منع شده و ما هم نمی‌توانيم اعلام كنيم دليل اين اتفاق چه بوده است. بنابراين آنها از اين مسئله سوء‌استفاده می‌‌كنند و تازه طلبكار هم هستند و از من شكايت می‌كنند. البته من هم از شكايت آنها واهمه‌ا‌ی ندارم و اين مسئله را پيگيری می‌‌كنم.»

«يك بقال ممكن است دو روز ديگر مغازه‌اش را قصابي كند»

محسن پرویز همچنین از عملکرد عطاءالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد کابینه سید محمد خاتمی، مبنی بر صدور جواز دائمی برای ناشران شدیدا انتقاد کرد.

عطاءالله مهاجرانی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد در انتقاد به لزوم مراجعه هرساله ناشران به وزارت فرهنگ و ارشاد برای تمدید مجوز دفتر نشر اظهار داشته بود «مجوز نشر هم باید مانند شناسنامه یک‌بار برای همیشه تأیید شود».

محسن پرویز با اشاره به این گفته‌ مهاجرانی گفت: «در هيچ كجای دنيا شناسنامه را معادل پروانه كسب نمی‌گيرند. شناسنامه هويت يك فرد است و هيچ وقت تغيير نمی‌كند، اما يك بقال ممكن است دو روز ديگر مغازه‌اش را قصابی كند.»

«امسال کل نمایشگاه زیر نظر دوربین است»

رئیس نمایشگاه کتاب همچنین درباره تأمین امنیت نمایشگاه ضمن اشاره به همکاری نهادهای انتظامی و امنیتی اظهار داشت: «سال گذشته نقاط حساس نمایشگاه زیر نظر دوربین بود و امسال کل نمایشگاه زیر نظر دوربین است و کل فضا کنترل می‌شود. همچنین به صورت محسوس و غیرمحسوس فضاهای نمایشگاه توسط مسئولان انتظامی و امنیتی کنترل می‌شوند.»

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری ضمن تأکید بر سیاسی نبودن نمایشگاه گفت: «سال گذشته در آستانه انتخابات کاندیداها به نمایشگاه آمدند و عده‌ای هم دنبال‌شان به قصد بهره‌برداری سیاسی آمدند که هیچ اتفاقی نیفتاد.»

به نظر می‌رسد اشاره آقای پرویز به خبر برخی از وب‌سایت‌های حامی جنبش سبز باشد که اعلام کرده‌اند مهدی کروبی در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG