لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

احتمال رای ممتنع چین و روسیه به قطعنامه تحریم ایران


يک ديپلمات غربی ، روزپنجشنبه - نهم آذر- به خبرگزاری فرانسه گفت با توجه به تغييراتی که در متن پيشنويس ، صورت گرفته ، احتمال دارد که روسيه و چين به آن رأی ممتنع بدهند و يا در جلسه رأی گيری برای تصويب اين متن ، حاضر نشوند ؛ و در واقع ، اجازه دهند که قطعنامه بدون حضور آنان تصويب شود.


اين دو کشور، پيشتر با صدور قطعنامه ای عليه ايران مخالفت کرده بودند.


تغيير اصلی که در پيشنويس قطعنامه پيشنهادی آلمان ، فرانسه و بريتانيا، برای جلب نظر روسيه صورت گرفته ، مسثنی کردن کامل نيروگاه بوشهر از حوزه تحريم هاست.

روسيه که بابت تکميل کردن نيروگاه بوشهر، منافع يک ميليارد دلاری دراين خصوص در ايران دارد، با تحريم ايران مخالف است.


چين نيز بخش مهمی از نياز نفت خود را از ايران تأمين می کند. با وجود اين، ابراز مخالفت چين با تحريم ايران ، طی ماه های گذشته به جديت روسيه نبوده است.


انتظار می رود که در صورت جلب موافقت روسيه با پيشنويس قطعنامه و يا دست کم ، رأی ممتنع اين کشور به قطعنامه پيشنهادی ، چين هم موضع روسيه را اتخاذ کند.

پيشنويس قطعنامه ، شامل تحريم معاملات ابزار و تجهيزاتی با ايران است که با فن آوری هسته ای يا موشکی می تواند در پيوند باشد.

وزير امور خارجه آمريکا در امان گفت مهم اين است که در برابر عدم تمکين ايران به خواست جامعه بين الملل، شورای امنيت اقدامی صورت دهد.


کاندوليزا رايس در امان گفت که او همچنان می کوشد توافق کامل اعضاء دايم شورای امنيت با متن پيشنويس قطعنامه را جلب کند، اما به گفته او اتحاد و يک صدايی همه چيز نيست.


به گفته او، همين که تحريم براساس اصل هفتم منشور سازمان ملل انجام شود، فارغ از اينکه محتوای تحريم فعلا چه باشد، برای واشينگتن رضايت بخش خواهد بود.


فصل هفتم منشور سازمان ملل، ناظر بر تحريم های اقتصادی و سياسی است و بندی از آن، راه را برای اقدام نظامی عليه کشور خاطی هموار می کند.

پيشنويس کنونی برپايه بند ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل نوشته شده که تنها ناظر بر تحريم های اقتصادی است.


شورای امنيت در قطعنامه ای که نهم مرداد امسال صادر کرد، از ايران خواست غنی سازی اورانيوم و اجرای برنامه ساخت مجتمع آب سنگين را متوقف کند.


اورانيوم غنی شده با درصد بالا و پلوتونيوم به دست آمده از زباله سوخت نيروگاه آب سنگين، در توليد سلاح اتمی به کار می رود.

ايران با رد قطعنامه شورای امنيت ، اعلام کرده است که فعاليت های هسته ای اين کشور صرفا صلح آميز است و در جهت توليد سلاح اتمی نيست.




حمایت مجدد البرداعی از غنی سازی اورانیوم در روسیه


محمد البرادعی رئیس آژانس انرژی اتمی، روز جمعه اول دسامبر، بار دیگر تاکید کرد که پیشنهاد غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه ممکن است راه را برای حل مشکل اتمی ایران بگشاید.


به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه از توکیو، وی گفت که از پیشنهاد روسیه در خصوص ایجاد تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک این کشور به منظور تحویل سوحت به ایران حمایت می کند.


" تا جایی که من اطلاع دارم ایران بر این باور است که پیشنهاد روسیه هنوز قابل تامل است".


وی در عین حال خاطر نشان کرد که تهران هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.


به گفته آقای البرادعی، " تا زمانی که آژانس انرژی اتمی بازرسی های خود را کامل کند اگر ایران تصمیم بگیرد که به صورت موقت غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند و اجازه بازرسی های جامع داشته باشیم ممکن است به راه حلی برای توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران دست یابیم.


به گفته وی ، این بازرسی ها باید شامل تایید رعایت مقررات پروتکل الحاقی و پیش بینی ابزارهای اطمینان و شفافیت است.


از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد که رییس آژانس انرژی اتمی همچنین از جامعه جهانی خواست که در قبال ایران و کره شمالی از خود انعطاف نشان دهند و خاطر نشان کرد که برقراری تحریم ها به تنهایی مشکلی را حل نمی کند.


البرادعی با اشاره به بحران هسته ای کره شمالی تصریح کرد: موضوع اصلی درباره تحریم ها این است که چگونه می توان کره شمالی را به میز مذاکره بازگرداند یا مطمئن شد که انعطاف لازم را از خود نشان می دهد و در نهایت به بحران هسته ای این کشور خاتمه داد.


" این مسئله درباره ایران نیز وجود دارد، می توان از ابزار تحریم استفاده کرد اما تحریم تا جایی که ما تجربه داریم به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند. برای همین نیاز است که از مشوق ها و تنبیهات استفاده کرد".


XS
SM
MD
LG