لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

نتانیاهو: جاه‌طلبی‌های حاکمیت غیرمسئول ایران مهارنشدنی است


بنیامین نتانیاهو (چپ) در آخرین دیدار خود با باراک اوباما
بنیامین نتانیاهو (چپ) در آخرین دیدار خود با باراک اوباما
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی فاکس نیوز تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران را حاکمیتی غیرمسئول می‌داند که «جاه‌طلبی‌های آن مهارنشدنی است».

آقای نتانیاهو در این مصاحبه که روز یک‌شنبه گذشته بخش‌هایی از آن پخش شد گفت که «اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد حاکمان بی‌منطق به سلاح اتمی دست یابند».

با این حال آقای نتانیاهو حاضر به افشای جزئیات مذاکرات اخیر خود با رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله نظامی احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران نشد.

نخست وزیر اسرائیل این مصاحبه را هفته گذشته در جریان سفر رسمی سه‌روزه خود به آمریکا انجام داده بود که روز یک‌شنبه بخش‌هایی از آن در شبکه محافظه‌کار و دست راستی فاکس نیوزآمریکا پخش شد.

آقای نتانیاهو در سفر به واشینگتن و نیویورک، در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و سپس رابرت گیتس، وزیر دفاع، و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و آن گاه در نیویورک با بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، دیدار کرد.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه خود در برنامه «کریس والاس» از شبکه فاکس نیوز تاکید کرد که «جاه‌طلبی‌های اتمی ایران قابل مهار نیست» و کسانی که معتقد به کنترل آن هستند «اشتباه می‌کنند».

نخست وزیر اسرائیل گفت که نیم قرن پس از حمله (اتمی) به هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن، همه قدرت‌های اتمی قواعد صلح هسته‌ای را رعایت می‌کنند، اما «حاکمان ایران قابل اعتماد نیستند».

آقای نتانیاهو تاکید کرد که این اندیشه برخی‌ها که معتقدند می‌توان با ایران اتمی نیز کنار آمد کاملا اشتباه است، و افزود که سلاح هسته‌ای در دست بی‌منطق‌ها تهدیدی تروریستی است.

آقای نتانیاهو در توجیه استدلال خود برای مخاطبان آمریکایی‌اش، سران تهران را با نیروهای القاعده که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به نیویورک و واشینگتن حمله کردند مقایسه کرد و گفت سران ایران نیز مانند القاعده و طالبان غیرمسئول و خطرناک‌اند.

نخست وزیراسرائیل در این مصاحبه درباره سخنان اخیر رئیس سازمان سی‌آی‌ای نیز مورد پرسش قرارگرفت.

لئون پانتا، رئیس سی‌آی‌ای، در ششم خردادماه سال جاری در آستانه تصویب قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفته بود که ممکن است حتی تحریم‌های جدید علیه ایران نیز سران تهران را به دست برداشتن از غنی‌سازی اورانیوم وادار نکند.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «ممکن است که لئون پانتا حق داشته باشد و این نکته را نیز بگویم که ایران از هفته قبل و از سال گذشته به تولید جنگ‌افزار اتمی نزدیک‌ترشده و همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین به فاکس نیوز گفت که «تنها باری که ایران غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کرد در زمانی بود که از احتمال حمله نظامی آمریکا ترسید».

اشاره آقای نتانیاهو به تصمیم توقف غنی‌سازی اورانیوم در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی است که از سوی شورای عالی امنیت ملی ایران که حسن روحانی در صدر آن قرار داشت اتخاذ شد.

در حالی که حسن روحانی در سال‌های اخیر تاکید کرده است که تصمیم به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در آن زمان با حمایت شخص آیت‌الله علی خامنه‌ای اتخاذ شده بود، محمود احمدی‌نژاد بارها در سال‌های اخیر از آن به‌شدت انتقاد کرده است.

اسرائیل از تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران و نیز از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران استقبال گرمی کرده، اما می‌گوید که این تحریم‌ها باید هرچه بیشتر «فلج‌کننده» باشند، بنزین به ایران فروخته نشود و کسی در جهان خریدار نفت خام و گاز طبیعی ایران نباشد.

رهبر و رئیس جمهوری ایران همواره با تاکید بر مسالمت‌آمیز بودن اهداف خود از پیگیری برنامه هسته‌ای گفته‌اند که این برنامه‌ها تغییر مسیر نخواهد داشت.

با این حال کم نیستند ناظرانی در اسرائیل که با تاکید بر این که هدف تحریم‌ها واداشتن ایران به تغییر مسیر در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است، می‌گویند که اگر اسرائیل احساس کند که این هدف حاصل نمی‌شود ممکن است که به عنوان آخرین گزینه به راهکار نظامی، علی‌رغم همه مخاطرات آن، متوسل شود.
XS
SM
MD
LG