لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

تأکید مالن بر نیاز به کمک ترکیه در اجرای تحریم‌ها علیه تهران


دریاسالار مایک مالن، ‌رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایک مالن، ‌رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
دریاسالار مایک مالن،‌ صاحب بالاترین مقام نظامی در آمریکا،‌ که در آنکارا به سر می‌برد روز شنبه بر نیاز به کمک ترکیه در اجرای تحریم‌های تازه سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

کشور ترکیه به آخرین دور تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که بیش از دو ماه پیش علیه ایران به تصویب رسید در کنار برزیل رأی منفی داد و اصرار داشت که حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو پیگیری شود.

این در حالی است که کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده و همین طور اسرائیل ظن این را دارند که ایران در پوشش برنامه اتمی‌اش در پی دستیابی به تسلیحات اتمی است و از طریق روش‌هایی چون اعمال تحریم‌ها در پی تشدید فشار بر مقام‌های ایرانی با هدف تغییر در رفتار هسته‌ای ایران هستند.

با این حال ترکیه نیز همچون برزیل اعلام کرده است که تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را محترم می‌داند و به آنها عمل خواهد کرد.

دریاسالار مایک مالن،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پایتخت ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن این که گفت قصد «زیر سؤال بردن» رای منفی ترکیه به تحریم‌ها را ندارد بر نیاز به کمک ترکیه در این زمینه تأکید کرد.

به گفته این مقام ارشد در دولت آمریکا،‌ هر دو کشور ایالات متحده و ترکیه در این امر توافق دارند که جمهوری اسلامی نباید به «توانایی در زمینه تسلیحات اتمی» دست یابد و هر دو باید «هر کاری که می‌توانیم برای تضمین این امر بکنیم».

مایک مالن در عین حال نقش ترکیه، تنها عضو مسلمان سازمان ناتو، در افغانستان را ستود و اعلام کرد که آمریکا از هر نوع کمک دیگر از سوی این کشور استقبال خواهد کرد.

ترکیه در حال حاضر فرماندهی دوره‌ای نیروهای حافظ صلح در افغانستان را بر عهده دارد که وظیفه حفاظت از کابل، پایتخت افغانستان، را دارند. از سوی دیگر نیروهای ارتش و انتظامی ترکیه در کار تعلیم نیروهای افغان نیز شرکت دارند.

مقام عالی‌رتبه ارتش آمریکا در آنکارا در عین حال تاکید کرد که کشورش قصد ندارد سلاح‌ها و مهمات خود از عراق را از طریق خاک ترکیه از این کشور خارج کند.

به گفته دریاسالار مالن،‌ «ما نه تسلیحات خود را از طریق ترکیه خارج می‌کنیم و نه در آینده قصد این کار را داریم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ مقامات ترکیه روز جمعه گذشته اعلام کرده بودند که واشینگتن از آنکارا برای خروج تجهیزات فنی و غیررزمی خود از خاک ترکیه اجازه خواسته است.

سرانجام با گذشت بیش از هفت سال از حمله آمریکا به عراق، روز پنج‌شنبه گذشته، آخرین گروه از نیروهای رزمی ایالات متحده از این کشور خارج شد. به این ترتیب عملیات نیروهای آمریکایی از مأموریت جنگی به مأموریت پشتیبانی تغییر پیدا کرد.
XS
SM
MD
LG