لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

دیپلمات‌های اروپایی: سانتریفوژهای ایران از خرداد افزایش نیافته است


بخشی از تاسیسات اتمی ایران در استان اصفهان
بخشی از تاسیسات اتمی ایران در استان اصفهان
خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید ایران از پایان ماه مه، اواسط خردادماه، تعداد سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم در مجتمع نطنز را افزایش نداده است.

این خبرگزاری از قول دیپلمات‌های ارشد در وین، پایتخت اتریش و مقر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، که به نام آنها اشاره نشده می‌گوید دلیل کند شدن این روند مشخص نیست، اما در عین حال به ناآرامی‌های کشور پس از انتخابات ۲۲ خردادماه «که باعث شکاف در محافظه‌کاران شده است» اشاره می‌کند.

در همین حال کشورهای غربی نیز بارها اعلام کرده‌اند که در صورتی که تهران تا پایان ماه سپتامبر پیشنهاد مذاکره این کشورها را نپذیرد، به تحریم‌های سخت‌تری علیه جمهوری اسلامی متوسل خواهند شد.

با این حال رویترز از قول «دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران» می‌گوید کندی در روند غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات جمهوری اسلامی «احتمالا بیشتر جنبه فنی دارد تا سیاسی».

به گفته این کارشناسان، جمهوری اسلامی قادر است به‌سرعت روند افزایش سانتریفوژها را از سر بگیرد، چرا که علاوه بر حدود پنج هزار سانتریفوژی که تا اواسط خردادماه در حال کار بودند، «ایران پیشتر سانتریفوژهای دیگری را نصب کرده است که آماده ورود به چرخه تولید هستند».

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی قرار است تا اواخر هفته جاری گزارشی را منتشر کند که به گفته خبرگزاری رویترز مبنای گفت‌وگوهای کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تشکیل خواهد داد.

در حالی که به زمان نشست اعضای گروه ۵+۱ درباره ایران در تاریخ دوم سپتامبر، ۱۱ شهریورماه، برای بررسی چهارمین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی نزدیک می‌شویم، دیپلمات‌های غربی هفته گذشته اعلام کردند که ایران پس از یک سال به بازرسان آژانس اجازه بازدید از رآکتور آب سنگین اراک را داده و با نظارت بیشتر بر تاسیسات غنی‌سازی نطنز نیز موافقت کرده است.

اما تحلیل‌گران در مورد این گام‌های جدید تهران ابراز تردید کرده و می‌گویند مشخص نیست این اقدامات «برای نرم کردن گزارش آژانس و کاستن از شدت تحریم‌ها» انجام گرفته یا این که ایران قصد دارد در آینده در مورد برنامه هسته‌ای خود «بازتر» عمل کند.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه، روز دوشنبه با اشاره به این که «سیاست تشدید تحریم علیه ایران شکست‌خورده است» گفت که «طرف مقابل بهتر است به جای سیاست تقابلی به سیاست تعاملی روی آورد».

به نظر می‌رسد این توصیه جمهوری اسلامی به گروه ۵+۱ واکنشی بود به گفته صدراعظم آلمان که اواخر هفته گذشته تاکید کرد در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران کشورهای غربی تحریم علیه این کشور را تشدید خواهند کرد.

گروه ۵+۱ متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به همراه آلمان کوشیده‌اند در ازای ارائه مشوق‌های اقتصادی و سیاسی ایران را ترغیب کنند که از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد.
XS
SM
MD
LG