لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

واکنش منفی چین به فشارهای آمریکا در مورد روابط تجاری پکن و تهران


جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین
جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین
در حالی که وزیر نفت جمهوری اسلامی برای ترغیب مقامات پکن به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در صنعت نفت و گاز ایران در چین به سر می‌برد، دولت چین روز چهارشنبه به فشارهای آمریکا در زمینه روابط تجاری با ایران واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین با «طبیعی» خواندن مبادلات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی از دیگر کشورها خواست که از انتقاد از این روابط و مبادلات دست بردارند.

به نظر می‌رسد این گفته پاسخی باشد به اظهار نظر رابرت آین‌هورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، در روز دوشنبه گذشته که از چین خواست در نظر داشته باشد که جمهوری اسلامی برای محدود شدن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای‌اش تحریم شده است.

دولت‌های غربی و در راس آنها ایالات متحده چین را تحت فشار گذاشته‌اند که از میزان روابط خود با جمهوری اسلامی در بخش انرژی و اقتصاد بکاهد. از نظر این دولت‌ها، روابط مذکور تا حدی از اثر فشارهای بین‌المللی بر تهران می‌کاهد.

رابرت آین‌هورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در همین زمینه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی پکن و حمایت این کشور از حل مسئله هسته‌ای ایران از راه مذاکره گفت: «ما از چین می‌خواهیم که خود را در برابر تصمیمات جامعه جهانی علیه ایران مسئول بداند.»

آقای آین‌هورن همچنین تلویحا اشاره کرده بود که چین از پای‌بندی دیگر کشورها به تحریم ایران سوء‌استفاده می‌کند، نکته‌ای که خبرگزاری رویترز آن را اشاره‌ای به سرمایه‌گذاری‌های شتابان چین در بخش انرژی ایران دانسته بود.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به این اتهام روز چهارشنبه گفت: «رابطه تجاری چین با ایران مبادله‌ای طبیعی است که به منافع دیگر کشورها و جامعه بین‌الملل لطمه‌ای نمی‌زند.»

به گفته خانم جیانگ، چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل «همواره به قطعنامه‌های این شورا احترام گذاشته است».

چین که پس از تعلل بسیار و پافشاری فراوان بر راه حل دیپلماتیک برای روبه‌رو شدن با پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی قطعنامه تازه شورای امنیت، قطعنامه ۱۹۲۹، را پذیرفت اخیرا تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفته است.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه تهران بخش انرژی ایران و به‌ویژه فروش بنزین را هدف گرفته‌اند که ایران با مصرف روزانه بالا بسیار به واردات آن وابسته است.

ایران یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کننده‌های نفت خام برای چین است که پس از ایالات متحده بیشترین مصرف نفت در جهان را دارد.

روابط تجاری دو کشور چین و ایران نیز در چند سال گذشته رشد سریعی داشته است:‌ در سال ۲۰۰۵ ارزش این روابط اقتصادی بیش از ده میلیارد دلار بود، اما این رقم در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۲۱ میلیارد دلار رسید.

از سوی دیگر در نیمه نخست سال جاری میلادی تجارت بین ایران و چین نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۴ درصد رشد داشت، و میزان صادرات چین به ایران نیز نزدیک به ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG