لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

وزیر نفت ایران برای ترغیب چین به سرمایه‌گذاری نفتی به پکن می‌رود


مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران
مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران
در حالی که واشینگتن خواستار پایبندی پکن به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران شده است، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، قرار است به منظور تشویق مقامات پکن به سرمایه‌‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران به چین سفر کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وبسایت خبری وزارت نفت، ‌شانا، گزارش داد که پکن علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش پالایش و توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران است.

آنگونه که خبرگزاری شانا گزارش داده است، ‌سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و چین در بخش بالادستی صنعت نفت ۱۶ میلیارد دلار، میان‌دستی سه میلیارد دلار و در بخش پایین‌دستی ۱۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

گزارش شانا حاکی است که علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت ایران در امور پالایش و پخش، نیز از روز جمعه گذشته به منظور مذاکره با مقام‌های چینی و جلب همکاری آنها برای سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه‌های جدید در پکن به سر می‌برد.

ایران در حالی درصدد جلب حمایت چین به سرمایه‌گذاری بیشتر در حوضه نفت و گاز و پالایش است که واشینگتن به تازگی تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده‌است؛ تحریم‌هایی که بخش انرژی و به ویژه فروش بنزین به ایران را مورد هدف قرار داده است.

بر اساس یکی از مفاد تحریم‌های یکجانبه واشینگتن علیه ایران، هر شرکتی که ۲۰۰ هزار دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده‌ نفتی به ایران بفروشد، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهد شد.

ایران با وجود اینکه چهارمین کشور بزرگ دارای ذخایر نفتی جهان است، اما به دلیل پایین بودن ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور، حدود ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند. بخش قابل توجهی از این میزان در ماه‌های اخیر توسط شرکت‌های چینی تأمین شده است.

در سال‌های اخیر پکن همواره به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران شناخته شده و جای خالی کشورهای غربی را در صنعت نفت و گاز ایران پر کرده است که این خود موجب نگرانی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا شده است.

روز دوشنبه رابرت آینهورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی پکن از این کشور خواست که خود را در برابر تصمیمات جامعه جهانی علیه ایران مسئول دانسته و از پایندی دیگر کشورهای به تحریم‌ها «سوء استفاده» نکند.

در همین حال ایلیانا رز لتینن، عضو کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا، خواستار تحریم روسیه و چین در صورت سرمایه‌گذاری این دو کشور در بخش انرژی ایران شده است.

در بخشی از نامه خانم لتینین به کنگره این کشور آمده است: «به نظر می‌رسد که روسیه و چین تصمیم گرفته‌اند که به سیاست‌های خصمانه ایران کمک کنند اما این اقدامات نباید بی‌پاسخ بماند».

دولت چین که از تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه ایران حمایت کرد،‌ همواره بر حل مسالمت‌آمیز مسئله اتمی ایران تأکید کرده است.

پکن روز جمعه از تصویب تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران، که بخش‌های انرژی و حمل و نقل ایران را هدف قرار داده، انتقاد کرد و اعلام داشت که چنین تحریم‌هایی را تأیید نخواهد کرد.

چین در سال ۲۰۰۹ به اولین شریک تجاری ایران تبدیل شد و روابط تجاری دو کشور در این سال بالغ بر ۲۱.۲ میلیارد دلار بود که رشدی ۴۷ درصدی نسبت به داد و ستد ۱۴.۴ میلیارد دلاری دو کشور در سال ۲۰۰۶ داشت.
XS
SM
MD
LG