لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

بانک ملت، ‌هدف اول تحریم‌های احتمالی سئول علیه جمهوری اسلامی


در حالی که کره جنوبی، تحت فشار روزافزون آمریکا برای تحریم مضاعف ایران، قرار است «به زودی» با مقامات تهران و واشینگتن در این باره جداگانه مذاکره ‌کند،‌ رسانه‌های محلی کره می‌گویند بانک ملت و شرکت پتروشیمی ایران از جمله اولین اهداف این تحریم‌های احتمالی خواهند بود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی در روز جمعه گفت که سئول قرار است با واشینگتن درباره دشواری‌هایی مذاکره کند که در صورت تحریم ایران کمپانی‌های کره‌ای با آنها روبه‌رو خواهند شد.

این خبرگزاری در اواسط مردادماه به نقل از منبعی در سئول گفت که دولت کره جنوبی به خواسته ایالات متحده در حال سبک و سنگین کردن پیوستن به جمع کشورهایی است که جمهوری اسلامی را تحریم کرده‌اند.

این در حالی است که ایران چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت خام برای کره جنوبی است که از منابع طبیعی همچون نفت و گاز چندان بهره‌ای ندارد، و سئول برای چرخاندن چرخ اقتصاد بزرگ خود به انرژی نیاز فراوان دارد.

از سوی دیگر رویترز به نقل از رسانه‌های محلی کره جنوبی می‌گوید در صورت تصویب این تحریم‌ها در دولت سئول بانک ملت،‌ شرکت پتروشیمی ایران و شرکت کشتی‌رانی ایران نخستین هدف این تحریم‌ها خواهند بود.

ایالات متحده خواهان تعطیلی دائم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، است. این بانک پیشتر نیز از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در معاملات چند صد میلیون دلاری تجهیزات موشکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی دست داشته است.

به نظر می‌رسد کره جنوبی، از اصلی‌ترین متحدان آمریکا در آسیا، از زمانی به فکر پیوستن به جمع تحریم‌کنندگان ایران افتاده است که نماینده ویژه باراک اوباما در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات در هفته دوم مردادماه به سئول سفر کرد.

اکنون مقامات سئول بر سر دوراهی مانده‌اند که در حمایت از واشینگتن تحریم‌هایی یک جانبه را بر ایران تحمیل کنند یا این هشدار مقامات تهران را جدی بگیرند که در صورت تحریم‌های اضافه قراردادهای‌شان در ایران به خطر خواهد افتاد.

به نظر می‌رسد کره جنوبی برای یافتن راه حلی برای این معضل در پی مذاکره با مقامات دو کشور متخاصم ایران و آمریکاست.

مقام ارشد دولت کره جنوبی که خواسته است نامش فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته است که «در مذاکرات خود با آمریکا... تلاش خواهیم کرد لطماتی را که [در صورت تحریم ایران] بر اقتصادمان وارد می‌شود به حداقل برسانیم».

در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا با تحریم‌هایی یک‌جانبه بر بار این تحریم‌ها افزود و پس از آن کانادا،‌ استرالیا، و اتحادیه اروپا در این اقدام به آمریکا پیوستند.

مقامات کشورهای غربی می‌گویند این تحریم‌ها را با هدف فشار هر چه بیشتر بر مقامات جمهوری اسلامی اتخاذ می‌کنند تا آنها را وادارند از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بردارند.

کره جنوبی نیز در صورت موافقت با طرح تحریم مضاعف ایران به جمع این کشورها و همچنین کشورهایی نظیر ژاپن و سوئیس خواهد پیوست.

این در حالی است که کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ در قاره آسیاست از نظر خرید نفت خام در مقام پنجم جهان قرار دارد و از این میان حدود ۱۰ درصد از نیازهای خود را از منابع ایران تأمین می‌کند.

به گفته خبرگزاری رویترز، ایران برای صنایع اتومبیل‌سازی و وسایل خانگی کره جنوبی بازاری چهار میلیارد دلاری به حساب می‌آید و حدود دو هزار تولیدکننده کره‌ای با ایران رابطه تجاری دارند.
XS
SM
MD
LG