لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

پیش‌بینی گیتس از تحریم‌های تازه و «چشمگیر» علیه جمهوری اسلامی


رابرت گيتس (راست)، وزير دفاع آمريکا، در کرکوک عراق
رابرت گيتس (راست)، وزير دفاع آمريکا، در کرکوک عراق
وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه پیش‌بینی کرد که در صورت عدم تغییر در روش جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌ای خود تحریم‌های تازه و «چشمگیری» برای ایران تعیین شود.

رابرت گیتس که برای دیدار از نیروهای ارتش آمریکا در عراق به سر می‌برد در گفت‌وگو با سربازان آمریکایی در شهر کرکوک گفت: «به نظر من شاهد تحمیل تحریم‌های تازه و چشمگیری بر ایران از سوی جامعه بین‌الملل خواهیم بود.»

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود در دولت باراک اوباما گزارش داده بود که واشینگتن در اوایل ماه ژانویه برای دور تازه تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل دست به کار خواهد شد.

آقای گیتس پیش‌بینی خود را با این فرض مطرح کرد که «ایران تغییر مسیر ندهد و موافقت خود در اوایل اکتبر را زیر پا بگذارد».

اشاره وزیر دفاع آمریکا به طرح مبادله اورانیوم است که محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران ارائه کرد و تهران پس از وقت‌کشی بسیار عملا آن را رد کرد.

بر اساس پيش‌نويس این طرح ايران بايد ۱۲۰۰ كيلوگرم از ذخيره ۱۵۰۰ كيلوگرمی خود را براى غنى‌سازى بيشتر به روسيه ارسال كند و این اورانیوم از آنجا براى تبديل به ميله‌هاى سوخت اتمى به فرانسه فرستاده شود.

کشورهای غربی امیدوار بودند از طریق خروج بخش عمده اورانیوم غنی‌شده ایران از کشور خطر ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را مهار کنند.

جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که به هیچ وجه در پی تولید تسلیحات اتمی نیست و اورانیوم را فقط برای تامین سوخت نیروگاه‌های برق غنی‌سازی می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین افزود که کنار نیامدن تهران با جامعه بین‌الملل «کشورهای مختلف از جمله روسیه و چین را چنان به یکدیگر نزدیک کرده که پیشتر سابقه نداشت».

این گفته آقای گیتس در حالی است که روز پنج‌شنبه که آمریکا و بریتانیا و فرانسه در مورد تحریم‌های تازه به ایران هشدار دادند، روسیه و چین اعلام کردند که «قانع نشده‌اند که اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران ضروری است».

روسیه و چین به دلیل روابط تجاری گسترده خود با جمهوری اسلامی و منافع سیاسی و اقتصادی خود در ایران و در منطقه هرگز تمایل چندانی به تحریم بیشتر تهران نداشته‌اند و در مورد ایران همواره از روش‌های دیپلماتیک استقبال کرده‌اند.

نمايندگان سه كشور آمریکا و بریتانیا و فرانسه در سازمان ملل پس از شنيدن گزارش رئيس بخش اجراى قطعنامه‌هاى شوراى امنيت درباره قطعنامه ممنوعيت صادرات اسلحه به ایران مربوط به سال ۲۰۰۷، از تمايل كشورهاى غربى براى اعمال تحريم‌هاى تازه بر جمهورى اسلامى خبر دادند.
XS
SM
MD
LG