لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

برگزاری نشست شش جانبه در باره برنامه هسته ای ایران


لاوروف می گوید هدف قطعنامه پیشنهادی مجازات ایران نیست
لاوروف می گوید هدف قطعنامه پیشنهادی مجازات ایران نیست

وزیر امور خارجه روسیه می گوید نشست شش جانبه برای مذاکره در باره برنامه هسته ای ایران روز سه شنبه برگزار می شود.



سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: « در نتیجه تلاش های انجام شده و به ویژه همکاری روسیه نشست مدیران سیاسی شش کشور در باره برنامه هسته ای ایران روز سه شنبه 5 دسامبر برگزار خواهد شد».


به گزارش رویترز، وزیر خارجه روسیه با اشاره به مذاکرات درباره پیش نویس قطعنامه علیه ایران، می افزاید:« تصور می کنم هدف سند پیشنهادی تلاش برای مجازات ایران نباشد».


مذاکرات بر سر قطعنامه شورای امنیت درباره ایران


آمريکا و کشورهای اروپايی می کوشند تا قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل درباره برنامه هسته ای ايران تا قبل از پايان سال جاری مسيحی آماده شود، اما پافشاری روسيه و چين در گنجاندن شرايط خود در قطعنامه تاکنون مانع ازنهائی کردن آن شده است.

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه، روز جمعه در اردن گفت مقام های عالی رتبه روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، و چين احتمالا اين هفته قطعنامه سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای ايران را بررسی می کنند. اقای لاوروف اضافه کرد که هدف از اين جلسه تلاش برای کاهش اختلاف نظرات است.

تام کيسی، سخنگوی وزارت آمريکا هم به خبر گزاری رويترز گفته است که کشورهايی که در نشست سازمان امينت و همکاری اروپا در روزهای دوشنبه و سه شنبه در بروکسل حضور دارند، احتمالا در مورد پرونده هسته ای ايران هم بحث می کنند.

کشورهای اروپايی و آمريکا در پيش نويش قطعنامه ای خواهان ممنوع کردن هرگونه تامين مالی و فروش ابزارو تکنولوژی هستند که بتواند به برنامه هسته ای و موشک های دور برد ايران کند.

اما روسيه و چين با آن مخالفند. ظاهرا در پيش نويس جديد که فرانسه آن را تهيه کرده ، تنها صدور خطرناکترين مواد که می تواند به برنامه هسته ای و موشکی ايران کمک کند، ممنوع می شود.

در همين حال امير جونز پری، نماينده بريتانيا در سازمان ملل گفته است که گمان نمی کند که مذاکرات بر سر متن قطعنامه حداقل تا ده روز ديگردر نيويورک از سر گرفته شود. اما نماينده فرانسه در سازمان ملل، ژان مارک صابليه، می گويد که: « به گمان ما پيشنهاد هايی را که ما داده ايم کارمذارکرات را آسانتر می کند. » او ابراز اميدواری کرد که قطعنامه تا آخر دسامبر آماده شود.

روسيه علاوه بر مخالفتی که با پيشنهاد مسدود کردن دارايی های ايران ومنع سفربه خارج اشخاص دارد، با هرگونه اشاره ای به پروژه نيروگاه اتمی بوشهر در قطعنامه بعدی شورای امنيت نيز مخالف است.

اين نيروگاه به ارزش هشتصد ميليون دلارتوسط روسيه درحال تکميل است. آنچه که مورد اختلاف نظر است موضوع سوخت راکتور اين نيروگاه است که قرار است تا نيمه سال ۲۰۰۷ تحويل آن آغاز شود.

روسيه همچنين می خواهد که تحريم ها برای بيش از سه ماه نباشد، اما آمريکا واروپائی ها می خواهند که تحريم ها تا زمانيکه ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده، بر قرارباشد.

کونداليزا رايس، وزير خارجه آمريکا روز جمعه در نشستی در اردن با وزيران خارجه بريتانيا، ايتاليا، آلمان و خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در باره ايران گفت و گو کرد.

خانم رايس بعد از جلسه به خبرنگاران گفت: « من می خواهم که وحدتمان حفظ شود، ولی در عين حال خواهان عمل در اين مورد هستم. »


XS
SM
MD
LG