لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

روسیه خواهان توجه جدی به پیشنهاد توقف تحریم ایران شد


محمد البرادعی، در جريان نشست اقتصادی در داووس سویيس، پيشنهاد دادن «فرصت زمانی» يا «مکثی در مهلت تعيين شده برای ايران» را تهيه کرده است.
محمد البرادعی، در جريان نشست اقتصادی در داووس سویيس، پيشنهاد دادن «فرصت زمانی» يا «مکثی در مهلت تعيين شده برای ايران» را تهيه کرده است.

وزارت امورخارجه روسیه، روز پنج شنبه، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی هسته ای، برای حل بحران اتمی ایران، «شایستگی توجه جدی» را دارد.


وزارت امورخارجه روسیه، در این بیانیه نوشته است که محمد البرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، پیشنهاد «فرصت زمانی» برای ایران را تهیه کرده و به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه نیز معتقد است که این پیشنهاد در مسیر «رسیدن راه حل سیاسی قابل اطمینان، کمک خواهد کرد.»

در اين بيانيه آمده است: «مکثی اين چنين، به مذاکرات با ايران برای رسيدن راه حل سياسی قابل اطمينان، کمک خواهد کرد.»

خبرگزاری آسوشيتد پرس نيز گزارش داده است که محمد البرادعی، در جريان نشست اقتصادی در داووس سوئيس، پيشنهاد دادن «فرصت زمانی» يا «مکثی در مهلت تعيين شده برای ايران» را تهيه کرده است.

بنا به اين گزارش، در طرح آقای البرادعی که برای حل بن بست کنونی بحران اتمی ايران، تهيه شده، پيشنهاد تعليق موقت تحريم های تعيين شده عليه ايران نيز وجود دارد اما کفيل سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه هفته جاری، طرح محمد البرادعی برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران را رد کرد.

در ماه دسامبر، شورای امنيت سازمان ملل، قطعنامه ۱۷۳۷ را عليه برنامه های هسته ای ايران صادر کرد. در اين قطعنامه ضمن اعلام تحريم هايی محدود عليه ايران، به جمهوری اسلامی، ۶۰ روز فرصت داده شد تا از برنامه غنی سازی اورانيوم دست بردارد و به مذاکرات درباره برنامه هسته ای بازگردد.

فرصت تعيين شده برای ايران در اوايل اسفندماه به پايان خواهد رسيد و هنوز مقام های ايرانی، برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده اند؛ ضمن اينکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران قطعنامه شورای امنيت را «ورق پاره» خواند که با بازتاب گسترده ای در ميان رسانه های غربی همراه بود.

تهدید ژاک شیراک

همچنين در روز پنج شنبه، دو روزنامه آمريکايی و يک هفته نامه فرانسوی، مصاحبه هايی با ژاک شيراک، رييس جمهوری فرانسه منتشر کردند که وی در آنها گفته است: «اگر ايران يک يا دو بمب اتمی هم داشته باشد، باز هم خطر بزرگی نخواهد بود.»

آقای شيراک در مصاحبه با روزنامه های نيويورک تايمز و هرالد تريبيون و مجله لنوول آبزرواتور، در اظهار نظری کم سابقه گفت که اگر ايران با سلاح اتمی به اسراييل حمله کند، تهران، سريعا «با خاک يکسان» خواهد شد.

چنانکه گزارشگران اين نشريات می گويند، آقای شيراک، يک روز بعد از گفتن اين سخنان عليه ايران، بارديگر گزارشگران را به دفتر کار خود فراخوانده و گفته، به تصور اينکه سخنانش ضبط نخواهد شد و خارج از مصاحبه است، بسياری از ملاحظات را در مصاحبه، زير پا گذاشته است.

روزنامه های نيويورک تايمز و اينترنشنال هرالد تريبيون، روز پنج شنبه در گزارش های خود نوشته اند که آقای شيراک ۷۴ ساله، در مصاحبه روز نخست بسيار «پريشان» بوده و در طول مصاحبه، به سختی تلاش می کرده تا نام ها يا تاريخ روزها به خاطرش بيايد، اما در روز دوم، «هوشيارتر» به نظر می رسيده است.

رييس جمهوری فرانسه در مصاحبه نخست، گفت: «آنچه در اين موقعيت به واقع خطرناک است، داشتن يک يا دو بمب نيست، خب، اين خيلی خطرناک نيست. اما آنچه خيلی خطرناک است، تکثير سلاح اتمی است.»

وی همچنين افزود که ايران در صورت استفاده از سلاح اتمی با «حمله ای ناگهانی» رو به رو خواهد شد.

بنا به اين گزارش آقای شيراک گفت: «ايران بمب اتمی را کجا می خواهد بياندازد؟ در اسراييل؟ قبل از اينکه بمب اتمی به ۲۰۰ متری زمين برسد، تهران با خاک يکسان خواهد شد.»

عقب نشینی ژاک شیراک

اما موضع گيری تند آقای شيراک، نقيض سياست رسمی دولت فرانسه و دولت های متحد فرانسه در جريان پرونده هسته ای ايران است.

چنانکه نيويورک تايمز گزارش داده است، آقای شيراک در مصاحبه دوم به صراحت گفته از اين جمله خود که «تهران با خاک يکسان خواهد شد»، «عقب نشينی» می کند.

وی همچنين از اين گفته خود که «اگر ايران بمب اتمی درست کند، عربستان سعودی و مصر نيز ترغيب می شوند که بمب اتمی درست کنند» نيز عقب نشينی کرده است.

روزنامه هرالدتريبيون نيز به نقل از آقای شيراک در مصاحبه دوم نوشته است: «کسی که در اين ميان اشتباه کرده من بودم و در اين باره نمی خواهم بحث کنم. من بايد بيشتر توجه می کردم و می فهميدم که در مصاحبه در حال ضبط شدن، سخن می گويم.»

اين روزنامه نوشته است: کماکان به درستی، مشخص نيست که ژاک شيراک درباره ايران چگونه فکر می کند.

«مساله اعتقادی»


همزمان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که برنامه هسته ای ايران از ديدگاه «قدرت های جهان»، يک مساله سياسی است، اما جمهوری اسلامی ايران به آن به عنوان يک «مساله اعتقادی» می نگرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی گفت که کشورهايی به گفته او «ظالم»، از اينکه ايران، سلاح هسته ای داشته باشد، «نمی ترسند».

آقای احمدی نژاد همچنين گفت که ايران، «به سرعت» در حال تبديل شدن به يک «ابرقدرت» است و به گفته او، «آنها» از اين که ايران به «ابرقدرت» تبديل شود، «می ترسند».

رييس جمهوری اسلامی در بخش ديگری از اين کنفرانس مطبوعاتی گفت: « دشمنان نمی توانند از درون به ما لطمه بزنند. آنها به خاطر همين به جنگ روانی متوسل شده و مسايلی مانند تحريم را مطرح می کنند، حال سوال اين است که آنها چه چيزی را می خواهند تحريم کنند؟ ادبيات تحريم از آن گذشته، و متعلق به قبل است و ديگر کارکردی ندارد.»

پيش از اين بسياری از سياستمداران ارشد ايرانی نگرانی خود را از تحريم گسترده ايران اعلام کرده اند و آقای احمدی نژاد نيز گفته بود که دولت وی «تمام تلاش خود را می کند تا از تحريم ايران» جلوگيری کند.
XS
SM
MD
LG