لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹


روزنامه مردم‌سالاری از قول رئیس بازرسی کل کشور خبر داده است که «محمود احمدی‌نژاد مستندات ادعاهایش در مناظره‌های انتخاباتی را تاکنون ارائه نکرده است».

به نوشته این روزنامه، مصطفی پورمحمدی درباره مستندات اتهاماتی که محمود احمدی‌نژاد در جریان مناظره‌های انتخاباتی علیه هاشمی رفسنجانی و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی وارد کرد گفته است که «محمود احمدی‌نژاد تاکنون مدارک مستدلی در مورد ادعاهایش طی مناظره‌های انتخاباتی» ارائه نکرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرده است که با گذشت ۱۶ ماه از مناظره‌های انتخاباتی «تا جايی که اطلاع دارم، نديده‌ام مدرک و گزارش مستندی در مورد آن پرونده و موارد ديگری که در آن گفت‌وگوها مطرح شده ارائه شده باشد».

به نوشته این روزنامه، مصطفی پورمحمدی همچنین گفته است که «محمود احمدی‌نژاد و ساير افراد که نسبت‌هایی را به ديگران می‌دهند همواره بايد مستنداتی همراه داشته باشند و به مراجع مسئول داده شود که اگر تخلف و جرمی ارتکاب شده مورد تعقيب قرار گيرد، و ما بايد به اين سمت حرکت کنيم که اگر سخنی را بر زبان می‌آوريم مستند باشد و زماني که مستند صحبت می‌کنيم بايد آن اسناد را ارائه دهيم تا به مسئله رسيدگی شود».

روزنامه مردم‌سالاری همچنین خبر داده است که نماینده ولی فقيه در سپاه پاسداران درباره دخالت نيروهای مسلح در امور سیاسی کشور گفته است که «ما اجازه نخواهيم داد که سپاه ابزار دست آدم‌ها قرار بگيرد، ولی سپاه بازوی ولايت است».

علی سعیدی گفته است که «ما را متهم می‌کنند که در انتخابات دخالت کرده‌ايم، ولی ما دخالت نکرده‌ايم، بلکه ما فقط شاخص‌ها و اصول را بيان می‌کنيم و اين دخالت در انتخابات محسوب نمی‌شود».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه در اولين گردهمایی مشترک مسئولان و هاديان سياسي نيروهای مسلح با تاکید بر این که «سپاه پاسدار انقلاب است» گفته است که فعالیت سیاسی «بر حسب نوع نيروی مسلح متفاوت است و برای نمونه فعاليت سياسي سپاه در برخی جاها اشکال ندارد، و در حوادثی ممکن است لازم باشد که سپاه موضع‌گيری کند و حتی بعضا اگر موضع‌گيری نکند اشکال دارد، ولی شايد لازم نباشد که ارتش اين کار را انجام دهد».

سوال هفت نماینده مجلس از منوچهر متکی درباره پرداخت پول به حامد کرزی

روزنامه آرمان خبر داده است که سخنگوی وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد به دنبال افشای ارسال کمک مالی جمهوری اسلامی به دفتر ریاست ‌جمهوری افغانستان این کمک‌های مالی را تائید کرده و گفته است که «جمهوری اسلامی به عنوان دولتی که در همسایگی افغانستان است و برای بازگشت ثبات و امنیت در این کشور و بازسازی زیرساخت‌های افغانستان کمک‌های زیادی را انجام داده است».

به نوشته این روزنامه، رامین مهمان‌پرست گفته است که «کمک مالی به افغانستان همچنان ادامه دارد، زیرا همه کشورها باید کمک کنند که زیرساخت‌های اقتصادی افغانستان بازسازی شده و رویکرد نظامی در این کشور رها شود».

روزنامه آرمان در عین حال گزارش داده است که در پی انتشار اخباری مبنی بر «پرداخت پول» از سوی دولت ایران به حامد کرزی شماری از اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی با طرح چند سوال خواهان پاسخ‌گویی وزیر امور خارجه در این باره شده‌اند.

جمشید انصاری، محمدرضا تابش، حسین هاشمیان، قدرت‌الله علیخانی، محمدحسین مقیمی و مهدی شهریاری و شکور اکبرنژاد هفت نماینده عضو فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس هشتم از امضاکنندگان طرح سوال از منوچهر متکی هستند.

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس از وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد خواسته‌اند تا علاوه بر ارائه توضیح درباره پرداخت پول به دفتر حامد کرزی پاسخ دهد که «میزان این کمک‌ها در طول پنج سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟»، «مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟» و «آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رئیس‌جمهور افغانستان اطلاع داشته و امکان ارائه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟»

هفت عضو اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همچنین از منوچهر متکی خواهان روشن شدن «محل تامین منابع کمک‌های ارسالی» به دفتر رئیس جمهور افغانستان در «قوانین بودجه سنواتی کشور» شده‌اند.

به نوشته آرمان، اوایل هفته جاری روزنامه نیویورک تایمز خبر کمک نقدی حکومت مستقر در ایران به دفتر رئیس‌جمهور افغانستان را منتشر کرد و این موضوع ابتدا از سوی سفارت جمهوری اسلامی در افغانستان تکذیب شد، اما حامد کرزی در یک کنفرانس خبری آن را تایید کرد.

معرفی جرم‌خيزترين استان‌های كشور از سوی نیروی انتظامی

روزنامه تهران امروز گزارش داده است که فرمانده واحد پیشگیری نیروی انتظامی روز سه‌شنبه با برگزاری نشستی مطبوعاتی «استان‌های جرم‌خیز» را معرفی کرده است.

به نوشته این روزنامه، بهرام نوروزی اعلام کرد که استان تهران در زمينه آن چه وی «مفاسد اجتماعی» نامیده «مقام اول» را دارد، «‌اصفهان ركورددار قتل است» و «سيستان و بلوچستان بيشترين آمار ترور را در كشور دارد».

فرمانده واحد پیشگیری نیروی انتظامی همچنین گفته است که «تهران در بين ۳۲ استان كشور حرف اول را در مفاسد اجتماعی می‌‌زند و پس از آن اصفهان و مازندران در رتبه‌های بعدی هستند» و از همین رو «بايد برای مبارزه با مفاسد اجتماعی بر روی اين استان‌ها تمركز كنيم».

این مقام نیروی انتظامی همچنین گفته است که «در پرونده قتل نيز استان‌های اصفهان، تهران بزرگ، خوزستان و سيستان و بلوچستان حرف اول را می‌‌زنند» و «در ترور نيز استان‌های سيستان و بلوچستان، كردستان و آذربايجان غربی» بیشترین موارد «ترور» را داشته‌اند.

بهرام نوروزی همچنین گفته است که «ماموران نیروی انتظامی در شش ماه نخست سال ۷۱۰ هزار بدرقه متهم انجام داده‌اند» و «در شش ماه اول امسال نیز ۳۸۲ هزار نفر در موضوع سرقت دستگير شده‌اند».

روزنامه تهران امروز نوشته که این مقام نیروی انتظامی «البته هيچ اشاره‌ای به آمار تجاوز به عنف‌های صورت گرفته در كشور نكرده، آماری كه پيش‌تر منتشر می‌‌شد».

روزنامه خراسان نیز نوشته است که فرمانده واحد مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی روز سه‌شنبه از آمادگی این نیرو برای اعزام ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر از فروشندگان خرده‌پای مواد مخدر به اردوگاه‌های کار اجباری خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، حميدرضا حسين‌آبادی گفته است که با پر شدن ظرفیت ۲۰۴ هزار نفری زندان‌های کشور نیروی انتظامی برای «برخورد با شبکه‌های اصلی و خرده‌فروشان مواد مخدر با مشکل کمبود جا در زندان‌ها مواجه شده» و به همین دلیل انتقال ۳۰ تا ۴۰ هزار تن از فروشندگان خرده‌پای مواد مخدر به اردوگاه‌های کار اجباری در دستور کار این نیرو قرار گرفته است.

برنامه دولت برای آزادسازی «یک‌دفعه» قیمت نان در همه نانوایی‌ها

روزنامه جهان صنعت در شماره چهارشنبه خود اظهارات معاون وزیر بازرگانی درباره حذف یک‌باره یارانه آرد و آزادسازی همزمان قیمت نان در سراسر کشور را منتشر کرده است.

به نوشته این روزنامه، معاون وزیر بازرگانی گفته است که «صددرصد نانوایی‌های کشور یک‌باره قیمت‌های نان خود را واقعی خواهند کرد».

حمید علیخانی با تاکید بر این که «قیمت گندم، ‌آرد و نان در کشور ما واقعی نیست، اما امروز فکر می‌کنم شرایط به گونه‌ای شده که بتوانیم موضوع نان و آرد را در شرایط واقعی رصد کنیم» درباره زمان و چگونگی آزادسازی قیمت نان گفته است که «قانون هدفمند کردن یارانه‌ها فرصت مغتنمی است که بتوان با یک دستورالعمل و یک پایش و نظارت دولت این کار مثبت را یک‌باره انجام داد».

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر این که «قیمت نان‌های صددرصد نانوایی‌های کشور به صورت یک‌دفعه واقعی می‌شود» گفته است که «قیمت گندم، آرد و نان باید به صورت واقعی باشد و مردم نگران نباشند، به این دلیل که ما همان پولی را که داشتیم در فرآیند به آنها می‌دادیم اکنون مستقیم به خود مشتری می‌دهیم».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، حمید علیخانی تعداد کل نانوایی‌های کشور را حدود ۵۸ هزار نانوایی اعلام و عنوان کرده است که «سهم نانوایان آزادپز در حال حاضر از این تعداد ۱۷ درصد است که نزدیک به ده هزار نانوایی می‌شود».

معاون وزیر بازرگانی همچنین حذف یارانه و «آزادسازی قیمت نان» را برای مردم بااهمیت ندانسته و ادعا کرده است که «مردم کیفیت را بر قیمت ترجیح داده‌اند».

دفاع معاون اول قوه قضائیه از اجرای «حکم قطع دست»

روزنامه کیهان دفاع معاون اول قوه قضائیه از اجرای «قطع دست» متهمان به سرقت را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «اجرای حدود الهی افتخار نظام قضایی اسلام است».

به گزارش این روزنامه، ابراهیم رئیسی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی با تاکید بر این که «اجرای حدود الهی از افتخارات نظام قضایی اسلام است و در صورتی كه سرقت مصداق اجرای حد باشد، حد اجرا می‌شود» گفته است که «اجرای حدود به بركت انقلاب اسلامی از ابتدا جريان داشته و مربوط به الان نيست».

روز یک‌شنبه دو آبان‌ماه، دادگستری تهران با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از «بازتاب گسترده صدور حکم قطع يد برای سارق یک قنادی از سوی يکی از شعب کيفری مجتمع قضای بعثت» اعلام کرد که «انتشار احکام قضایی تا پیش از قطعی شدن» ممنوع است.

دادگستری تهران همچنین انتشار خبر «صدور حکم قطع ید» از سوی رسانه‌ها را «تشويش اذهان عمومی» توصیف و رسانه‌ها را به «مجازات» تهدید کرده بود.

همزمان با انتشار این اطلاعیه شماری از روزنامه‌ها و از جمله روزنامه دنیای اقتصاد در ۳ آبان از «اجرای حکم قطع دست» یک جوان ۳۲ ساله به اتهام سرقت در زندان مرکزی یزد خبر دادند.

دو هفته پیش نیز دست یک متهم به سرقت در زندان مرکزی مشهد قطع شد و دادستان این شهر اعلام کرد که حکم قطع دست در مورد هم‌پرونده این متهم نیز به‌زودی اجرا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG