لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

مرور روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه ایران


روزنامه اعتماد از احتمال کنار گذاشتن میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر خبر داده و نوشته است که شورای عالي انقلاب فرهنگی با بهره‌گيری از اختيارات خود علي معلم از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد را به عضويت پيوسته اين فرهنگستان درآورده است تا در فرصت مناسب وی را به رياست فرهنگستان منصوب کند.

این روزنامه با اشاره به این که «تلاش شورای عالي انقلاب فرهنگی برای حذف ميرحسين موسوی از مدت‌ها پيش آغاز شده» نوشته مصوبه چندی قبل این شورا مبني بر تعيين رياست فرهنگستان‌ها اولين گام برای انجام اين پروژه بوده است.

اعتماد همچنین در گزارش دیگری از «پروژه حذف مخالفان بلندپایه» خبر داده و نوشته است که «با رسمي شدن تلاش‌ها براي برکناري عبدالله جاسبي از رياست دانشگاه آزاد، حاميان احمدي‌نژاد پروژه حذف اصلاح‌طلبان از پست‌هاي مديريتي نظام را کليد زدند».

این روزنامه همچنین تاکید کرده که «حاميان احمدی‌نژاد در جلسه علني ديروز مجلس با تلاش برای عزل علي‌اکبر محتشمی‌پور، رئیس کمیته صیانت از آرا میرحسین موسوی در جریان انتخابات، از رياست دبيرخانه حمايت از مردم فلسطين دومين گام‌شان را برای حذف اصلاح‌طلبان از پست‌های مديريت نظام برداشتند».

«واريز درآمدهای نفتی به حساب ذخيره ارزی متوقف شد»

روزنامه جمهوری اسلامی گزارش بانك مركزی در خصوص سرنوشت درآمد ناشی از فروش نفت در سال جاری را مورد توجه قرار داده و نوشته است که «جريان واريز به حساب ذخيره ارزی متوقف شده است».

این روزنامه با تاکید بر این که بنا بر گزارش اخیر بانک مرکزی «از ابتدای سال جاری هيچ وجهي به حساب ذخيره ارزی واريز نشده است» به نقل از معاون این بانک نوشته است که «كل منابع حساب ذخيره ارزي كشور ۱۲ ميليارد دلار است و اين در حالي است كه برداشت دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد از ذخيره ارزی نسبت به دولت هشتم که ریاست آن با محمد خاتمی بود ۲۶۸ درصد رشد داشته است».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، حسين قضاوی، معاون اقتصادی بانك مركزی، در كميته تحقيق و تفحص مجلس، گزارشی از وضیعت درآمدهای‌های کشور ارائه کرد، اما این گزارش اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس را قانع نکرده است.

این روزنامه با اشاره به این که ميزان درآمدهاي ارزی دولت محمود احمدی‌نژاد در چهارسال گذشته نزدیک به ۳۰۰ ميليارد دلار بوده نوشته است که دولت علاوه بر برداشت‌های هزينه‌ای بودجه بيش از ۱۳۰ ميليارد دلار نيز در مدت يادشده تحت عنوان متمم از حساب ذخيره ارزی برداشت کرده است.

«وزارت اطلاعات به دنبال شناسایی است»

روزنامه همشهری اظهارات وزیر اطلاعات درباره اعتراضات ۱۶ آذر و روزهای پس از آن را منتشر کرده و نوشته است که وی دانشجویان معترض را «فریب‌خورده» نامیده است.

به گزارش این روزنامه، حیدر مصلحی اعتراضات دانشجویان را «اغتشاش» نامیده و ادعا کرده است که «عاملان اغتشاشات روزهای اخیر ارتباطات بیرونی دارند و از این ارتباطات خط و جهت می‌گیرند».

وزیر اطلاعات همچنین گفته است که «نظام به این خاطر است که مردم این حرکت‌ها را بشناسند» و تاکید کرده که بازداشت‌های چند روز اخیر از سوی نیروی انتظامی صورت گرفته و وی آماری از تعداد بازداشت‌شدگان ندارد.

به نوشته همشهری، حیدر مصلحی در عین حال گفته است که در اعتراضات چند روز اخیر و از جمله روز ۱۶ آذر «وزارت اطلاعات به دنبال دستگیری نبود و هدف متوجه شدن مردم و شناسایی عاملان است».

درخواست کیهان برای محاکمه رهبران جنبش سبز

روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای با عنوان «تعلل جایز نیست» خواستار برخورد و محاکمه رهبران اعتراضات پس از انتخابات شده و تاکید کرده است که «ديگر مسامحه و تعلل در برابر آنان را جايز نمي‌دانند و معتقدند بايستي نظام از حق خود و آحاد جامعه در برابر آنان دفاع كرده و فتنه‌گران را پای ميز محاكمه بكشاند».

این روزنامه نوشته است که «روز دانشجو و فردای آن برخي از دانشگاه‌ها شاهد بروز ناآرامی‌هایی از سوي عناصر جريان مقابل نظام بودند كه البته با حضور شعورمند و پرصلابت دانشجويان انقلابی، بار ديگر آرامش به صحنه دانشگاه‌ها بازگشت».

کیهان با اشاره به این که در روزهای اول شعار «راي من كجاست؟» بخشي از هواداران را به صحنه كشاند، اما پس از آن «صورت مسئله تغيير كرد و شعار عليه اركان نظام و مباني انقلاب جاي آن را گرفت» نوشته است که «شعار مرگ بر اسرائيل در روز قدس تغيير مي‌كند، شعار بنيادين مرگ بر آمريكا در ۱۳ آبان عوض مي‌شود و مشي جنبش دانشجويي در ۱۶ آذر عليه استكبار و كانون‌هاي قدرت تغيير ماهيت مي‌دهد».

این روزنامه نوشته است که «اكنون از قله فتنه عبور كرده‌ايم، هرچند هنوز كاملا به دامنه آرامش نرسيده‌ايم»، اما زمان برخورد و محاکمه سران جنبش سبز فرا رسیده است.

اعتراض به حرمت‌شکنی صدا و سیما

روزنامه آفتاب یزد از «حرمت‌شكني غيرقابل توجيه صداوسيمای جمهوری اسلامی» انتقاد کرده و نوشته است که «صداوسيما در اقدام غيرقابل توجيه و حـرمت‌شكنانه اقدام به نمايش پاره كردن تصوير امام خميني در جريان ‌وقايع روزهاي اخير كرد».

به نوشته این روزنامه، «اين اقدام صداوسيما و نمايش مكرر اين تصاوير از سوي شبكه‌هاي مختلف خبري، با اعتراض‌هاي گسترده مردمي و ‌ياران وی هـمراه شده است و ‌معترضان انعكاس اين ‌اقدام مشكوک، ‌‌‌نكوهيده و توهين‌آميز از سوي صداوسيما را حرمت‌شكني به ‌‌امام و حريم‌زدايي از ‌ساحت بنيان‌گذار جمهوری اسلامي ايران می‌دانند.»
XS
SM
MD
LG