لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

عبادی: دولتی که از یک جنازه می‌ترسد دولت ضعیفی است


شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر، روز سه‌شنبه در وین، پایتخت اتریش، با تاکید بر این که جنبش مخالف حکومت در ایران هم‌چنان زنده و قدرتمند است گفت که دولت محمود احمدی‌نژاد «که از یک جنازه می‌ترسد دولت ضعیفی است».

به گفته خانم عبادی، تنها برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، تصمیم دولت جمهوری اسلامی به ممانعت از برگزاری مراسم ختم برای کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بیانگر «ضعف این دولت» است.

اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و به دنبال آن اعتراض آنها به سیاست‌های حکومت در ایران با سرکوب شدید از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی روبه‌رو شد و به دستگیری هزارها نفر و کشته شدن، بنا بر آمارهای رسمی، دست‌کم ۳۰ نفر انجامید.

منابع غیررسمی و منابع خبری هوادار جنبش سبز در ایران آمار کشته‌شدگان در جریان حوادث پس از انتخابات را بسیار بیش از این می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیرین عبادی که روز سه‌شنبه برای دریافت جایزه عالی صلح کشور اتریش در وین حاضر شده بود در گفت‌وگویی با اشاره به زنده بودن جنبش سبز ایران گفت: «این که در حال حاضر مردم کمتری در خیابان‌ها هستند به معنای ضعف جنبش نیست.»

به گفته خانم عبادی که از مدتی پیش از انتخابات سال گذشته در خارج از کشور به سر می‌برد، اکنون اعتراض و انتقاد از حکومت در ایران «شکلی متفاوت» یافته است.

سرشناس‌ترین مدافع ایرانی حقوق بشر در داخل و خارج از کشور برای نمونه‌ای از این «شکل متفاوت» به مادران عزادار و مادران معترضان زندانی در ایران اشاره کرد که سیاه‌پوش و با عکسی از فرزندان خود در تهران تجمع می‌کنند.

گفته‌های خانم عبادی در وین درست در روزی، سه‌شنبه، ایراد شد که ۵۶ کشور جهان در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر به باد انتقاد گرفتند.

نمايندگان ۵۶ کشور جهان در شورای حقوق بشر که مقر آن در شهر ژنو سوئیس است با اعتراض به نقض حقوق بشر در يک سال گذشته و پس از انتخابات رياست جمهوری خردادماه سال پيش در ايران مراتب نگرانی خود را از این وضعیت اعلام کردند.

اما شیرین عبادی در وین قدرت‌ها و رسانه‌های غربی را نیز از انتقادات خود بی‌بهره نگذاشت و آنها را به دلیل تمرکز بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به جای نقض حقوق بشر در کشور مواخذه کرد.

خانم عبادی گفت: «انرژی هسته‌ای بر نقض حقوق بشر [در ایران] سایه افکنده است.»

او خطاب به قدرت‌های غربی افزود: «از آنها [جمهوری اسلامی] بپرسید چرا کودکان را اعدام می‌کنند، چرا سنگسار هست، چرا این همه روزنامه‌نگار در زندان هستند.»

شیرین عبادی پیشتر هم با انتقاد از رویه کشورهای غربی در مواجهه با جمهوری اسلامی گفته بود که تمرکز این کشورها بر مناقشه اتمی تهران، چشم آنها را بر نقض حقوق بشر در ایران بسته است.
XS
SM
MD
LG