لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

عبادی خواستار رسیدگی سازمان ملل به وضع مجید توکلی در اوین شد


شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و تنها برنده ایرانی جایزه نوبل، در نامه‌ای به دو گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از شرایط مجید توکلی در زندان از آنها خواست به وضعیت این فعال دانشجویی رسیدگی کنند.

بنابر گزارش رسانه‌های مخالفان دولت در ایران، مجید توکلی، فعال دانشجویی که در زندان اوین محبوس است، از روز یک‌شنبه گذشته در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به دنبال این گزارش‌ها، یکی از اعضای خانواده آقای توکلی نیز در گفت‌وگو با رادیوفردا از وضعيت سلامت اين فعال دانشجويی در زندان «ابراز نگرانی شديد» کرد.

علی توکلی، برادر مجید توکلی، در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن اظهار بی‌اطلاعی از دلایل انتقال این فعال دانشجویی به سلول انفرادی همچنین گفت که محمدعلی دادخواه، وکیل مجید توکلی، نیز نتوانسته است با مقامات قضایی در این باره گفت‌وگو کند.

شیرین عبادی در نامه خود به گزارشگر ویژه شکنجه و همین طور گزارشگر ویژه بازداشت‌های خودسرانه در سازمان ملل با اشاره به بازداشت مجید توکلی در ۱۶ آذرماه ۱۳۸۸ و محاکمه و زندانی شدن او از آنها خواسته است «به هر طریق مقتضی به وضعیت این دانشجوی آزادی‌خواه رسیدگی کنند».

خانم عبادی در این نامه که تاریخ روز سه‌شنبه گذشته، چهارم خردادماه، را دارد از این دو مقام سازمان ملل خواسته است به هر طریق ممکن «مقامات حکومتی ایران را متوجه مسئولیت‌های قانونی اعمال و تصمیمات خویش نمایند».

شیرین عبادی که از پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در خارج از ایران به سر می‌برد در این تازه‌ترین نامه خود اشاره کرده است که «اقامت طولانی در سلول انفرادی و عدم دسترسی به هوای آزاد» باعث بیماری ریوی مجید توکلی شده است.

علی توکلی، برادر مجید توکلی، نیز در گفت‌وگوی خود با رادیوفردا اشاره کرده است که او پیش از حبس و رفتن به زندان انفرادی بیماری ریوی نداشته است.

به گفته آقای توکلی، «[این] بيماری‌ای نبود که قبل از زندان داشته باشد. بيماری را در زمان انفرادی گرفت. از ۱۶ آذر تا ۲۲ فروردين دچار اين بيماری شدند».

مجيد توکلی، عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اميرکبير، از فعالان دانشجويی است که در پی سخنرانی در گردهمايی دانشجويان در روز دانشجو در شانزدهم آذرماه سال گذشته بازداشت شد. در پی این بازداشت شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران مجيد توکلی را به هشت سال و شش ماه حبس تعزيری محکوم کرد.

این دادگاه علاوه بر محکوميت زندان، همچنين مجيد توکلی را به پنج سال محروميت از فعاليت سياسی و پنج سال ممنوعيت خروج از کشور هم محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG