لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

دادستان تهران: بازداشت جعفر پناهی جنبه سیاسی ندارد


جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی
جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی
ساعاتی پس از بازداشت جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی، دادستان تهران گفت که بازداشت وی «به خاطر هنرمند بودنش نیست و جنبه سیاسی ندارد».

عباس جعفری دولت‌آبادی به خبرگزاری‌های ایران گفته است: «پناهی در مظان ارتکاب به برخی جرائم است که جرائم ارتکابی وی گزارش شده بود.»

دادستان تهران بدون اشاره به «جرائم» این فیلمساز ایرانی افزوده است: «پناهی به همراه یک نفر دیگر به دستور قاضی پرونده دستگیر شده است.»

دادستان تهران در حالی سیاسی بودن دلیل بازداشت آقای پناهی را رد کرده است که او از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آشکارا از حامیان جنبش سبز بوده و بارها به سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به‌ویژه در عرصه سینما انتقاد کرده است.

یورش به منزل پناهی

گزارش‌ها از تهران حاکی است که ۲۵ نفر از مأموران وزارت اطلاعات دوشنبه شب پس از یورش به منزل آقای پناهی و بازرسی و فیلمبرداری از منزل وی، جعفر پناهی، همسرش طاهره پناهی و دخترش سولماز پناهی را به همراه ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، مأموران وزارت اطلاعات با وجود اصرار آقای پناهی برای توضیح علت یورش به منزلش، از دادن هر گونه توضیحی خودداری کرده‌ و با تداوم تفتیش منزل او تا ساعت ۳:۳۰ بامداد سه‌شنبه بخشی از وسایل، مدارک و همچنین کامپیوتر این فیلمساز ایرانی را توقیف کرده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که در این عملیات سه تن از مأموران امنیتی دوربین به دست به همراه چند تن از زنانی که از پوشش اسلامی برخوردار بودند دیگر مأموران را در تفتیش منزل و بازداشت جعفر پناهی همراهی می‌کردند.

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز معتبری دریافت کرده، اما از اکران اغلب فیلم‌هایش در ایران توسط وزارت ارشاد اسلامی جلوگیری شده است.

جعفر پناهی اوایل مردادماه سال جاری نیز هنگامی که به اتفاق همسر و دخترش و همچنین مهناز محمدی، یکی دیگر از فیلمسازان، برای ادای احترام به کشته‌شدگان پس از انتخابات به بهشت زهرا رفته بود از سوی نیروی انتظامی بازداشت شد، اما پس از آن آزاد شد.

آقای پناهی، ششم شهریورماه امسال، به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای حمایت از معترضان پس از انتخابات در افتتاحیه این جشنواره حاضر شد.

در این مراسم سرژ لوسیک، رئیس جشنواره فیلم مونترال، با ستایش از سینمای ایران درباره انتخاب پناهی به ریاست هیئت داوران گفت که «این انتخاب در ادامه تاریخ طولانی جشنواره مونترال برای ارج نهادن به سینمای ایران است».

دور اخیر فشارها بر جعفر پناهی، پس از این حمایت علنی از معترضان پس از انتخابات و بازگشت وی به ایران آغاز شد.

هنگامی که آقای پناهی در مهرماه قصد داشت برای حضور در هیئت داوران چشنواره فیلم بمبئی در هند به این کشور سفر کند در فرودگاه تهران پاسپورت وی را توقیف کرده و اعلام کردند که این کارگردان صاحب نام از سوی «معاونت امنیت دادستانی انقلاب تهران» ممنوع‌الخروج شده است.

پس از آن با وجود اعتراض‌های داخلی و جهانی به ممنوع‌الخروج شدن جعفر پناهی و علیرغم ادعای مقام‌های وزارت ارشاد در مورد رفع ممنوع‌الخروجی هنرمندان سینما، ۲۷ بهمن ماه امسال نیز بار دیگر هنگامی که آقای پناهی به دعوت جشنواره فیلم برلین قصد عزیمت به آلمان را داشت، در فرودگاه از خروج وی ممانعت شد.
XS
SM
MD
LG