لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

توصیه سروش به علمای قم:‌ از ایران مهاجرت کنید


عبدالکریم سروش
عبدالکریم سروش
عبدالکریم سروش، نویسنده و روشنفکر دینی ایرانی، در تازه‌ترین نامه خود، این بار خطاب به روحانیون و علمای ایران، از آنها خواسته است که در اعتراض به وضعیت موجود در کشور از ایران مهاجرت کنند و به عراق بروند.

آقای سروش که مدتی است برای تدریس در رشته فلسفه در ایالات متحده به سر می‌برد در این نامه خود از علمای قم و مشهد خواسته است که «جهاد اصغر» کنند و دست به مهاجرت بزنند که «چون رهنمود دینی و قرآنی و شیوه اعتراض مدنی و انسانی... در سیره عالمان دین ثبت افتاده است».

این روشنفکر ایرانی با اشاره به سابقه مهاجرت روحانیون ایرانی در طول تاریخ در اعتراض به سیاست‌های حکومت‌ها می‌گوید: «مهاجرت عالمان از ایران به عراق و از عراق به ایران در دوران مشروطه و معاصر سنت نیکو و ‌آزادی‌خواهانه‌ای بوده است.»

او همچنین در نامه خود به علمای قم و مشهد چنین توصیه کرده است که «پشتیبانی از این طالبان نامطلوب نه خشنودی ملت را در پی دارد و نه آبروی روحانیت را».

عبدالکریم سروش با اشاره به انتظار مردم از مجتهدان و علما می‌گوید: «توقع محرومان و مظلومان از شما بسی بیش از آن است که پریشان‌حال بنشینید... یا مخفیانه بر در ارباب بی‌مروت دنیا پیامی بفرستید و جوابی نشنوید.»

آقای سروش خطاب به این علما می‌گوید: «اگر دهان‌ها را بسته‌اند، پای‌ها را که نشکسته‌اند.»

به دنبال آغاز اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و گسترش این اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی، تنها دو تن از مراجع قم به حمایت آشکار از مردم و جنبش سبز برخاستند: آیت‌الله حسینعلی منتظری و آیت‌الله یوسف صانعی.

این فیلسوف و دگراندیش ایرانی که پیشتر در نامه‌ای دیگر اشاره کرده بود که «استبداد دینی در ایران رو به زوال است» در این نامه تازه می‌گوید: «استبداد دینی چوب حراج بر اخلاق و ایمان خلایق زده و شریعت را به خدمت سیاست گرفته و کمر عدالت را شکسته است.»

آقای سروش پیشتر نیز در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی به او تبریک گفته بود که «نکبت و ذلت استبداد دینی را اذعان و اعلام کردید».

او در این نامه نیز با اشاره به دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که «... به دنیا درس مهر و مدیریت می‌دهند، اما خود زندان‌ها را از شقاوت و قساوت انباشته‌اند و جامعه را به عفونت دروغ و ریا آغشته‌اند».

عبدالکریم سروش پیشتر نیز به آیت‌الله علی خامنه‌ای تاخته و در گفت‌وگو با یک هفته‌نامه آلمانی رهبر جمهوری اسلامی را «بخشی از مشکل» دانسته و تأکید کرده بود که آیت‌الله خامنه‌اى از هدایت تحولات آینده در ایران ناتوان خواهد بود.
XS
SM
MD
LG