لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۳

رئیس علامه: برخی استادان در اغتشاشات اخیر نقش کلیدی داشتند


محمد ستاری‌فر (چپ) و صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه
محمد ستاری‌فر (چپ) و صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن تهدید به اینکه پرونده محمد ستاری‌فر، استاد این دانشگاه، را در اختیار جراید می‌گذارد برخی از استادان این دانشگاه را متهم کرد که در ناآرامی‌های روز عاشورا «نقش کلیدی» ایفا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز دوشنبه منتشر شد تعدادی از اعضای گروه توسعه اقتصاد این دانشگاه را متهم کرده است که «در جریانات اغتشاشات اخیر نقش کلیدی داشتند» و به همین دلیل پس از روز عاشورا احضار شده‌اند.

آقای شریعتی محمد ستاری‌فر، استاد دانشگاه منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد، را متهم کرده است که به دلیل احضار چند استاد و دانشجوی دانشگاه علامه قصد تحریم امتحانات را داشته است.

رئیس دانشگاه علامه پیشتر نیز اعضای گروه توسعه زیر نظر آقای ستاری‌فر را متهم کرده بود که «در یک جریان خاص سیاسی حرکت می‌کردند و به دنبال اخلال در امتحانات بودند.»

این در حالی است که محمد ستاری‌فر روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه «پول» گفته است که گروه توسعه علامه به این دلیل تقاضا کرده است که برخوردها با استادان و دانشجویان به بعد از امتحانات موکول شود که دانشجویان بتوانند «به خوبی و خوشی» امتحانات خود را بدهند.

آقای ستاری‌فر در گفت‌وگو با روزنامه پول می‌پرسد: «جلوگیری از امتحان دادن دانشجویان و احضار آنها به کمیته انضباطی موجب تنش می‌شود یا درخواست برای تعلیق برخوردها به بعد از امتحانات؟»

محمد ستاری‌فر، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی، که همواره به سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد خرده گرفته است همچنین گفته است که صدرالدین شریعتی خود در محافل سیاسی شرکت می‌کند، بنابراین «نباید به دیگران خرده بگیرند».

آقای ستاری‌فر می‌گوید که «نامه نوشتیم که اجازه دهید شرایط امتحانات در یک محیط طبیعی طی شود»، اما به گفته آقای ستاری‌فر استادان امضاکننده این نامه «بازنشست و ممنوع‌التدریس شدند».

رئیس دانشگاه علامه با رد خبر بازنشستگی ۱۲ استاد اقتصاد این دانشگاه می‌گوید تنها کسی که در سال جاری از این دانشگاه بازنشسته شده «آقای ستاری‌فر است که دارای شرایط بازنشستگی بود».

این در حالی است که محمد ستاری‌فر دلیل بازنشستگی خود را «حب و بغض‌های شخصی و سیاسی ریاست دانشگاه» علاوه طباطبایی اعلام کرده است.

روند بازنشستگی و تصفیه استادان منتقد دانشگاه علامه طباطبایی که بزرگترین مجتمع دانشگاهی علوم انسانی در ایران است، از نخستین ماه‌های ریاست صدرالدین شریعتی در این دانشگاه، و از دانشکده‌های علوم اجتماعی و حقوق و علوم سیاسی آغاز شد اما در هفته‌های اخیر فشار بر استادان این دانشگاه و دور جدید بازنشستگی اجباری آنها شدت گرفته است.

حمیدرضا برادران شرکا، محمد ستاری‌فر، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، علی صادق تهرانی، بهروز‌ هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دکتر جهرمی‌، همگی از اعضای هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در هفته‌های اخیر بازنشسته شده‌اند.

صدرالدین شریعتی از سال ۸۵ عهده‌دار ریاست دانشگاه علامه طباطبایی است.
XS
SM
MD
LG